رئیسی: امروز رژیم صهیونیستی از اختلاف کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند

رئیسی: امروز رژیم صهیونیستی از اختلاف کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند
دوشنبه 13 فروردين 1403 - 09:37

رئیس‌جمهور گفت: اگر کشورهای اسلامی به‌جای اعتماد به آمریکا و استکبار جهانی به قرآن و آیات حیات‌بخش آن اعتماد می‌کردند امروز وضع مردم غزه و فلسطین این نبود و رژیم صهیونیستی امروز دارد از اختلاف کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند.

العالم - ایران

"سیدابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهور در شب‌ بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب از شب‌های قدر، که شب گذشته در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امشب شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان، شب قدر و شب شهادت مولای متقیان است و شب بسیار باعظمتی است امشب. تقارن این ایام پربرکت و این ماه نورانی با بهار طبیعت و سال نو مبارک است بر ملت بزرگ ایران و تقارن این ایام بابرکت و لیالی قدر با روز بسیار باعظمت و رویداد مهم در کشور عزیزمان یعنی روز جمهوری اسلامی تقارن معناداری است.

وی گفت: شب قدر شب بسیار بزرگی است که هرسال یک شب قدر داریم و با مراتبی که در برخی روایات بیان شده که شب نوزده و بیست‌و‌یکم و بیست‌وسوم و بعضا شب نیمه شعبان را به‌عنوان مقدمه گفته‌اند. توجه به شب قدر و عظمت امشب برای انسان سالک بسیار اهمیت دارد و توکل به خدا و خویش و توجه به حجت خدا بسیار مهم است. شما هزار اسم پروردگار و اوصاف او را امشب ضمن دعایی عظیم القدر بیان کردید. معرفت الله بسیار مهم است و امشب شب شب‌زنده‌داری و توجه به خداوند است که هرچه هست، قدرت و حکمت و تدبیر عالم برای اوست و خلقت عالم به دست با کفایت اوست؛ که من هم اگر بخواهم در این طریق حرکت کنم باید بدانم توجه به خدا می‌تواند از من یک انسان رشدیافته بسازد.

رئیس جمهور بیان کرد: من مجموعه‌ای از کاستی‌ها هستم که اگر متصل به قدرت خدا نشوم در دو عالم خسارت دیده هستم، و باید بدانم راه نجاتم در این عالم توجه به حجج الهی است و باید بشناسم حجت خدا و امیرمومنان و حضرت صدیقه طاهره را که رمز درک شب قدر توجه به مقام حضرت زهرا است.

شب قدر یعنی شب امید

رئیسی افزود: شناخت وجود مقدس پیامبر که تاسی به او برای یک انسان سالک امری حتمی است لازم است؛ پیامبر کوثر هم دارد و خیر کثیر در اختیار اوست و فاطمه او خیر کثیر است و معنای این سخن آن است که باید فاطمه اطهر را شناخت و رمز اینکه امشب خیر من الف شهر باشد شناخت حجج الهی است چون زندگی در حکومت الهی بهتر است از یک عمر زندگی در حکومت اموی و عباسی و اینکه انسان بخواهد صد سال با حکومت ظالم زندگی کند.

وی افزود: باید معرفت پیدا کرد و هم خود و هم خدا و هم حجت خدا را شناخت، اگر قرار نبود ما در سرنوشت خود نقش داشته باشیم نمی‌گفتند امشب در خانه خدا زار بزنیم و استغفار کنیم و نماز بخوانیم و تصمیم بگیریم و امید به آینده روشن داشته باشیم؛ معنای شب قدر شب امید است؛ یعنی هیچ‌کدام از بندگان سالک خداوند حق یاس ندارند و شب قدر یعنی شب امید. اینکه آیا می‌شود مورد رحمت خدا قرار بگیریم حرف نادرستی است؛ سوظن به همه بد است چه برسد به خدا باشد و باید با حسن ظن در خانه خدا آمد؛ امشب ملائکه در زمین و بر آستان قدس مهدوی می‌آیند؛ سوره قدر سوره امامت و ولایت است پس توجه به اینکه انسان در این شب باعظمت هرگز ناامید نشود و بداند امشب هم باید به گذشته نگاه کند و هم به آینده نگاه کند، مهم است.

امام خمینی(ره) به مردم باور داشت

رئیسی ادامه داد: در شب قدر سرنوشت ما رقم می‌خورد؛ خداوند دعای مردم و امام و تمام مبارزان در طول تاریخ را برآورده کرد تا این تغییر و تحول و خواست در ۲۲ بهمن سال ۵۷ با کاری تاریخی و تمدن‌ساز و بی‌نظیر انجام شود که مردمی با اعتماد به نفس در میدان آمدند و با دستی خالی در مقابل حکومتی تا دندان مسلح ایستادند و نشان دادند می‌شود خون بر شمشیر پیروز شود و باطل از بین برود و حق برقرار شود. ملت بزرگ ما علی‌رغم خواست دشمنان، انقلابشان به رهبری امام پیروز شد و زمان این بود که برای نوع حکومت با انتخاب خود تصمیم گیرند و امام اعلام کردند که مردم در مقابل صندوق‌های رای حاضر شوند و نوع نظام سیاسی را انتخاب کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام به مردم اعتقاد و باور داشت و اگر می‌گفت میزان رای ملت است سخن او مانند سخن سیاسیون عالم امری ظاهری و زودگذر نبود، اضافه کرد: شاهد بودیم در آن زمان بیش‌از ۹۸ درصد مردم عزیز در پای صندوق‌های رای به نوع نظام حاکم بر کشور و جمهوری اسلامی رای دادند. لذا مردم هستند که تصمیم می‌گیرند و همه نهادهای کشور با رای مردم است که شکل می‌گیرد.

رئیسی با بیان اینکه نوع ارتباطات جامعه باید مبتی بر دین باشد، گفت: مردم قبل انقلاب نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند اما حکومت اسلامی و دینی نداشتیم؛ جمهوری اسلامی ما دو مشخصه مهم دارد و با رای مردم در راس نظام ولی جامعه‌شناسی است که هم دنیا و هم دین و هم مردم را می‌شناسد و دوم این است که روابط بین مردم بر اساس آموزه‌ای دینی تنظیم شود و این دو اصل اساسی است.

در قانون اساسی ما هم آرمان و هم دموکراسی وجود دارد

وی با اشاره به چهار عنصر اثرگذار مردم و هدف‌دار بودن و حرکت و پویایی و امام امت در جامعه، بیان کرد: مردم اولا با توکل به خدا و دوم با تلاش و فعالیت و سوم با تقوای الهی پیشه کردن و تدبیر و هدایت امام حرکت کردند و جمهوری اسلامی تشکیل شد؛ در ۲۲ بهمن سال ۵۷ برخی افراد بر خلاف مردم نظرشان بر جمهوری اسلامی نبود اما مردم آن‌را انتخاب کردند؛ برخی می‌گفتند جمهوری لیبرالی اسلامی یا فقط جمهوری اما امام گفت جمهوری اسلامی نه کلمه بیشتر و نه کمتر؛ لذا روز جمهوری اسلامی برای ما اهمیت دارد و از جهتی از ۲۲ بهمن مهمتر است چون حکومت جمهوری اسلامی با رای مردم شکل گرفت و امام فرمود این رویداد نباید فراموش شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امام عظیم‌الشان ما در مقام رهبری امت هم جامع دینی و هم جامعیت بیرونی داشت؛ او مردم و دنیا و شرق و غرب را می‌شناخت و اعلام کرد نه شرقی و نه غربی. امام می‌خواست تمدنی نوین بنا کنند یعنی آنچه امروز در بیانیه گام دوم می‌بینید که رهبر فرضانه ما وضعیت را در چهل سال اول انقلاب و گام‌هایی را که باید برای آینده برداشته شود را نشان داده‌اند که مسولان باید کارهای خود را به سند گام دوم انقلاب اسلامی استوار کنند.

وی ادامه داد: به گفته برخی حقوقدانان که تمام قوانین دنیا را مطالعه کرده بودند در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم آرمان یعنی توجه به دین و ارزش‌های الهی و هم دموکراسی وجود دارد و قانون اساسی ما جز مترقی‌ترین قوانین کشورها در جهان است.

هرجا به غیر از نسخه امام و رهبر انقلاب عمل کرده‌ایم به مشکل خوردیم

رئیس جمهور بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند نیازمان در کشور به رفع مشکلات اقتصادی و جهش تولید و دوم مشارکت مردم است؛ یک پایه نقش‌آفرینی مردم هستند که این موضوع بسیار مهم و راهبردی است و از اول انقلاب هرجا به حضور مردم توجه شده مثل دفاع مقدس موفق بوده‌ایم و در هر عرصه بر اساس آموخته امام و رهبری رفتار‌ کردیم عرصه سعادت بوده و هرجا به غیر نسخه انقلاب، امام و رهبر انقلاب عمل کردیم عرصه مشکل‌دار ما بوده است.

رئیسی افزود: در شب قدر توجه به خود و اطراف خود و جامعه برای این تحولی که امروز جامعه ما سخت نیازمند آن است، لازم است؛ یعنی هم دیدن وضع موجود هم نگاه به وضع مطلوب و هم تصمیم ما و مسوولان ما برای اینکه جامعه ما روزبه‌روز مسیر پیشرفت را طی کند مورد نیاز است؛ دشمنان نمی‌خواستند انقلاب پیروز شود و قانون اساسی و نظام اسلامی شکل بگیرد اما به اراده مردم و تفضل خدا این اتفاق افتاد. آن‌ها نمی‌خواستند در دهه اول این انقلاب تشکیل و در دهه دوم تثبیت شود و سپس توسعه یابد و پیشرفت و عدالت شکل بگیرد اما برخلاف خواست آن‌ها اراده خدا این بود که اراده مردم تحقق یابد.

وی عنوان کرد: دشمن امروز هم رشد اقتصادی و تولید ما را نمی‌خواهد اما اتفاق افتاده است. دشمنن امروز نمی‌خواهد ملت ما پیشرفت داشته باشد اما امروز در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت برگزار می‌شود تا ببینند پیشرفت‌هایی را که در کشورمان علی‌رغم تحریم‌ها و تحریف‌ها شکل گرفته؛ دشمن نمی‌خواهد پیشرفت ایران را که در منطقه هم همین است و هرجا نگاه کنید دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم و این وضعیت و شرایطی است که امروز ملت بزرگ ایران دارد.

با مشارکت مردم مشکلات کشور بیش‌از گذشته حل خواهند شد

رئیس جمهور ادامه داد: به تعبیر بلند امام عظیم‌الشان اتکای به خدا و اعتماد به خویش و داشته‌های بسیاری که وجود دارد اثرگذار است و یقین بدانید این دو اصل که امام و رهبری به ما آموختند و شهدای عظیم‌الشان به ما یاد دادند حتما می‌تواند وضعیت ملت ایران را در مسیر پیشرفت بیشتر و ان‌شالله عدالت بهتر قرار دهد و یقین داریم در این مسیر اخلاص، حضور و مشارکت مردم بسیار نقش‌آفرین است، مثل همه عرصه‌ها و نقش مردم تعیین‌کننده خواهد بود و با مشارکت مردم بسیاری از مشکلات حل شده و با عنایت حضرت حق بیش‌از گذشته حل خواهد شد و این وعده الهی است که اگر نصرت خدا را می‌خواهید باید دست در دست هم دهید و در کنار هم باشید و حتما بدانید نصرت الهی برای شما خواهد بود.

رئیسی تصریح کرد: نگاه ما امروز باید به همه جامعه باشد، نمی‌گوییم فقط مسلمان‌ها می‌گوییم هر کسی که امروز در جامعه مشکل دارد. نگاه ما به کل جامعه بشری است و این طریقه‌ایست که به ما آموخته‌اند برای سلوک یک انسان سالک. یک انسان که هم قیام دارد هم صیام دارد و هم قرآن به سر گرفتن دارد بداند باید برای اصلاح امور اجتماعی تلاش کند و تنها صالح بودن کافی نیست بلکه باید مصلح بود.

عدالت خواست امام، رهبر انقلاب و مردم است

وی با بیان اینکه امشب موثر بودن و مصلح بودن را از خدا می‌خواهیم، گفت: امروز باید برای دولت و هرکسی که در کسوت خدمت‌گذاری است این در دستور کار باشد که سعادت این ملت در تاسی به امیرالمومنین و توجه به خواست ملت است و سعادت ملت در این است که هرکس در هر جایگاهی خود را موظف بداند به خدمت‌رسانی مخلصانه به مردم و در این مسیر به مبارزه با فقر، فساد و تبعیض توجه کند و بداند حرکت جامعه به این سو است و هرکس بخواهد غیر این عمل کند یقین بداند در حاشیه قرار می‌گیرد چون خواست مردم و امام و رهبر ما اجرای عدالت است.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم جاری شدن عدالت علوی در جامعه عنوان کرد: هرچه را در جای خود قرار دادن بسیار مهم است که این کار ممکن است یک عده را عصبانی کند که مهم نیست و مهم مورد پسند بودن کار برای خدا و جامعه ما و سازگاری با رهنمودهای امام و رهبری است و اگر کسی در این مسیر ناراحت شود عیبی ندارد چراکه امیرالمومنین به مالک اشتر فرمود ممکن است برخی از اجرای عدالت خوششان نیاید اما برای ما مهم نیست و مهم آن است کاری باشد به نفع جامعه.

رئیسی تصریح کرد: در لیله‌القدر ما دعوت شده‌ایم که خدا و حجج الهی را بخوانیم و یک دست به قرآن و یک دست به دامن ائمه اطهار ببریم و گناه و کاستی خود را ببینیم و مطئمن باشیم خداوند هم به ما توجه می‌کند.

حمایت از فلسطین نشانه توجه به دستورات امیرالمومنین است

وی اضافه کرد: بهترین سخن امشب این است که بدانیم امیرالمونین در آخرین لحظات عمر از ما چه می‌خواهد و بدانیم وصیت امیرالمومنین به ما چیست اگر چه خطاب به امام حسن و حسین است. امیرالمومنین فرمودند حسن و حسینم هرکس وصیت علی به او برسد توصیه من به او تقوای الهی و نظم امور است و اینکه اگر دنیا رو کرد به شما مبادا دنیازده شوید، سخن حق را همه جا بگویید و برای پاداش اخروی کار کنید نه برای تشکر و سلام افراد و ترس از دیگران و مزد را از خدا بخواهید؛ در مقابل ظالم بایستید و از مظلوم دفاع کنید. و موضعی که امروز حکومت ما در دفاع از غزه و فلسطین مظلوم دارد و به فرمایش امام در ابتدای انقلاب و در قانون اساسی به آن تاکید داریم درواقع فرمایش امیرمومنان است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همان مردم که می‌گویند به علی و به فاطمه، نابودی رژیم نسل‌کش صهیونیستی را در روز قدس فریاد می‌زنند و این فرمایش امیرمومنان است‌، افزود: امام علی فرمودند مردم بدانید اصلاح بین دو نفر و دو جریان و مسلمانان و همسایه اهمیت دارد و راه آن خاموش کردن شعله اختلاف است و مبادا تلاش کنید به‌جای حل مشکل بر آن بیفزاید؛ نشاط سیاسی در کشور آری ولی نزاع سیاسی هرگز. تلاش همه قلم به دستان و تریبون‌دارها و افراد مورد اعتماد جامعه به فرموده رهبری به انسجام اجتماعی و وحدت امت تلاش باشد. امروز هم بعد از ۴۵ سال مردم باید در کنار هم باشند و تمام جریان‌ها درون انقلاب اسلامی و آن‌ها که خود را درون نظام تعریف می‌کند باید کاری کنند که به هیچ عنوان سخنان به نزاع نینجامد و وحدت و انسجام برقرار باشد چراکه اگر در جامعه اختلاف باشد همه از بین می‌روند.

نقد مصلحانه و منصفانه برخلاف تهمت و تخریب گره‌گشا است

رئیسی اضافه کرد: من هم به‌عنوان مسوول دولت و همه عزیزان می‌گویم باید همه آستانه تحمل خود را برای نقد و نقدپذیری بالا ببرند چراکه نقد مصلحانه، منصفانه و از در اطلاع حتما می‌تواند گره‌گشا باشد و مشکل را حل کند، برخلاف تهمت و تخریب و اتهام که این‌ها بیشتر جامعه را دچار مشکل می‌کند بجای حل مساله. راهکاری که امیرمومنان برای ما گذاشته امر به معروف و نهی از منکر است و ایشان در همین وصیت‌نامه می‌فرمایند اگر این امر در جامعه کم و ترک شد شاهد تسلط شرار باشید، در هر حوزه‌ای اعم از بازار و کارخانه و مرکز علمی و اقتصاد و جای‌جای حکومت. لذا یکی حساسیت‌های مهم نسبت به ترک معروف‌ها و انجام منکرها است؛ معروف اداری، سازمانی، علمی، فرهنگی و اقتصادی و معروف و منکر در همه جا.

قرآن پناه ما در همه مشکلات است

وی با اشاره به تاکید امیرمومنان به یتیمان و همسایگان در وصیت‌نامه خود بیان کرد: برخلاف اتفاقاتی که در غرب شاهد آن بودیم تمام مساجد ما به تاکید رهبر انقلاب در دوران کرونا تبدیل به پایگاه کمک مومنانه شد. امیرمومنان فرمودند الله الله فی قرآن که این توجهی که این روزها به برکت ماه رمضان در کشور وجود دارد بسیار ارزشمند است. قرآن پناهی برای ما در همه مشکلات است و جامعه اسلامی ما اگر توجه به قرآن می‌کرد این اختلافات بین کشورهای اسلامی نبود و امروز رژیم صهیونیستی این همه جنایت نمی‌کرد و اگر کشورهای اسلامی بجای اعتماد به آمریکا به قرآن اعتماد می‌کردند امروز وضع مردم غزه این نبود و رژیم صهیونیستی امروز دارد از اختلاف کشورهای اسلامی سواستفاده می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به سفارش امیرمومنان به اقامه نماز و حج در وصیت‌نامه خود عنوان کرد: جهاد با مال و جان و زبان از دیگر وصایای امیرمومنان است که مردم ما در دفاع با جان در دفاع مقدس و دفاع از حرم و حریم توفیقات بزرگی کسب کردند و خداوند شهدای گرانقدر ما و شهید سلیمانی را با شهدای کربلا همنشین کند و به جانبازان شفا عاجل کند که خوب امتحان پس دادند. رهبری به حق فرمودند جهاد با زبان بسیار اهمیت دارد. برخی نمی‌دانند و غافلند و اطلاعات کامل ندارند که امروز جهاد تبیین از نکات مهم و وظیفه همه ما است و باید در این جهاد فعال باشیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها