رایزنی السودانی و بایدن در شرایط حساس و تنش زای منطقه

رایزنی السودانی و بایدن در شرایط حساس و تنش زای منطقه
شنبه 25 فروردين 1403 - 18:13

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق پیش از سفر به واشنگتن گفت که در دیدار با بایدن رئیس جمهور آمریکا شرایط منطقه را بررسی می کنیم.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش میدل ایست نیوز، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز (شنبه) پیش از سفر به آمریکا تاکید کرد که این سفر در شرایط دقیق و حساس در سطح روابط با آمریکا و در شرایط منطقه و تحولات غزه و نگرانی ها از گسترش درگیری در منطقه انجام می‌شود.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، السودانی افزود که هدف از این سفر انتقال روابط با آمریکا به مرحله ای جدید شامل فعالسازی بندهای توافقنامه چارچوب استراتژیک است که در راستای برنامه دولت با تمرکز بر اصلاحات اقتصادی، مالی و اصلاحات در سایر بخش های مهم و شراکت سازنده با کشورهای مختلف جهان است، قرار دارد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، درباره شرایط منطقه و تنش در آن و نقش مشترک برای آرامش اوضاع در منطقه و جلوگیری از گسترش درگیری که بر ثبات کل جهان تاثیر می گذارد رایزنی خواهد کرد.

وی افزود که فعالیت کمیته عالی نظامی مشترک عراق و ائتلاف بین المللی با هدف دستیابی به جدول زمانبندی برای پایان ماموریت ائتلاف بین المللی و انتقال به روابط دوجانبه با کشورهای عضو ائتلاف بین المللی از دیگر محورهای گفت وگو با بایدن خواهد بود.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که در این سفر با وزرای خارجه، دفاع و خزانه داری امریکا علاوه بر مشاور امنیت ملی و مقامات اتاق بازرگانی این کشور و مقامات بلندپایه در شرکت های نفتی و صنعتی رایزنی خواهد کرد.

وی مجددا اشاره کرد که این سفر نشان دهنده تمایل برای ایجاد شراکت استراتژیک پایدار مبتنی بر احترام متقابل و حفظ امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است.

به گزارش ایرنا،‌ در این سفر یک هیئت دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش های خصوصی و صنعتگران متخصص السودانی را همراهی می کنند و مذاکرات گسترده ای با مقامات امریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش ها خواهند داشت و قراردادهایی سرمایه گذاری با شرکت های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشروی به سمت فعالسازی توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق و بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

السودانی است قرار است روز دوشنبه (15 آوریل) در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دیدار کند.

پربیننده ترین خبرها