رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با العالم خبر داد:

توضیح ایران از اردن درباره نقش این کشور در مقابله با عملیات تنبیهی تهران

پنج‌شنبه 30 فروردين 1403 - 10:41

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران از اردن خواسته است تا در خصوص گزارش نقش این کشور در مقابله با پهپادها و موشک های ایران در چارچوب عملیات "وعده صادق" علیه رژیم صهیونیستی توضیحاتی را ارایه کند، افزود: پس از پاسخ تهران به تل آویو ، آمریکایی ها از طریق میانجی مصری پیام هایی را به ایران برای کاهش تنش در منطقه و جلوگیری از تشدید اوضاع ارسال کردند. 

العالم - ایران

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم، عملیات طوفان الاقصی را سرآغازی دانست که جنبش حماس با آن ضربه اول را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد و معادلات و توازن های سیاسی را تغییر داد.

جلال زاده اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از ابتدای عملیات طوفان الاقصی از موضع ضعف ظاهر شد و اعلام کرد که می خواهد جنبش حماس را از بین ببرد و ایران را متهم کرد که در این عملیات با مقاومت فلسطین سهیم بوده است و سعی کرد که این روایت را به جهانیان القا کند، اما خود فلسطینی ها این ادعای تل آویو را تکذیب کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این گفته فلسطینی ها (که عملیات کاملا از طرف خود مقاومت فلسطین بوده است) تایید کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی حمایت از گروههای مقاومت و جنبش‌های آزادی‌بخش است و حضور مستشاران نظامی ایران در دمشق در همین چارچوب است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مستشاران ایرانی در سوریه به صورت رسمی و به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند، گفت: رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی را با حمله تروریستی علیه کنسولگری ایران در دمشق نقض کرد و ایران باید با قاطعیت به آن پاسخ می داد.

پاسخ سخت به رژیم صهیونیستی از داخل ایران در صورت تهدید منافع ما

وی افزود: حمله تروریستی رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق منطقه را وارد شرایط جدیدی کرد و ما معادله جدیدی را تحمیل خواهیم کرد و اگر رژیم صهیونیستی منافع یا شهروندان ما را در سوریه یا هر جای دیگری هدف قرار دهد، از داخل ایران پاسخی سخت خواهیم داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا اکنون به رژیم صهیونیستی فشار می آورد که به عملیات تنبیهی ایران پاسخ ندهد تا اوضاع بدتر نشود، زیرا ایران تهدید کرده است که به هر گونه حرکت این رژیم علیه خود، پاسخی سریع و تکان دهنده خواهد داد.

ایران مجبور شد درچارچوب ماده 51 منشور ملل متحد به حمله تل آویو پاسخ دهد

جلال زاده گفت که ایران تمام روش‌ها را امتحان کرد و تمام توان خود را برای پرهیز از بکارگیری گزینه نظامی به کار گرفت و برای مداخله و بازداشتن رژیم صهیونیستی از این جنایت ها با سازمان ملل ارتباط و تماس برقرار کرد اما آنها هیچ گامی در این راستا برنداشتند و حتی پس از حمله تجاوزگرانه تل آویو به کنسولگری ایران در دمشق و علیرغم تلاش روسیه، چین و الجزایر در شورای امنیت، از صدور یک بیانیه یا قطعنامه علیه رژیم اسرائیل جلوگیری کردند لذا ما در چارچوب ماده 51 منشور ملل متحد مجبور شدیم تا به کسی که به منافع جمهوری اسلامی ایران تعدی کرد، پاسخ دهیم.

پیام ایران به آمریکا قبل از عملیات وعده صادق

وی خاطرنشان کرد: اولین پیامی که ایران ارسال کرد به آمریکایی ها بود و آنها خود را از این موضوع کنار کشیده و گفتند که ما نقشی در این حمله (حمله تجاوزگرانه به کنسولگری ایران در دمشق) نداشتیم و از آنها خواستیم که (در این موضوع) دخالت نکنند و اگر دخالت کنند، منافع آنها از اهداف نظامی ما خواهد بود .ما این موضوع را به همه کشورهایی که میزبان پایگاه های آمریکایی در منطقه هستند، اعلام کردیم.

توضیح ایران از اردن درباره نقش این کشور درمقابله با عملیات تنبیهی تهران

جلال زاده ادامه داد: اردن میزبان ستاد فرماندهی سنتکام و پدافند هوایی علیه پهپادها و موشک هایی شد که در چارچوب عملیات "وعده صادق" ایران پرتاب شدند و آنها تلاش کردند که با آن مقابله کنند و ما پیام روشنی به اردن دادیم و از آنها خواستیم تا در مورد آن توضیحات شفافی بدهند.

وی تاکید کرد: ما نشنیدیم که هیچ کشوری در منطقه خواستار عدم استفاده ما از حق دفاع و پاسخ به حمله به کنسولگری شود و اکثریت کشورهای عربی و اسلامی از این امر استقبال کردند. با این حال، برخی از کشورهای منطقه به دنبال این بودند که ایران را متقاعد کنند که پاسخ ندهد.

جلال زاده گفت: اما این کشورها وقتی ایران را مصمم دیدند، خواستند که به سفارتخانه‌های رژیم اسرائیل حمله نکنیم، اما ایران از همان روز اول گفت که مستقیماً به سرزمین‌های اشغالی حمله خواهد کرد و ما نمی خواهیم بی گناهان کشته شوند و ما همان پایگاه هوایی را انتخاب کردیم که از آنجا به کنسولگری ایران در دمشق حمله شد و این پایگاه را هدف قرار دادیم.

برقراری روابط رسمی ایران و مصر در آینده نزدیک محقق می شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش مصر در این موضوع و میزان تماس و ارتباط دو کشور گفت: اکنون در حال مذاکره با مصر برای بازگشایی سفارت دو کشور هستیم و پیشرفت خوبی در این زمینه وجود دارد و سفرهای متعددی بین وزرای امور خارجه دو کشور در جریان است و گزارش ها موید آن است که در آینده نزدیک شاهد برقراری روابط رسمی و از سرگیری کار سفارت های دو کشور خواهیم بود.

جلال زاده ادامه داد: در حوادث اخیر پیام خاصی وجود نداشت، اما بعد از عملیات ایران، آمریکایی ها از طریق مصر به ایران پیام دادند تا اوضاع را آرام کنند و از عملیات رژیم صهیونیستی علیه ما حمایت نمی کنند.

پیام غربی ها به ایران قبل از عملیات وعده صادق؛ جبران می کنیم به اسراییل حمله نکنید

به گفته وی، آمریکایی‌ها و کشورهای غربی تلاش کردند که ایران را از پاسخ به رژیم اشغالگر اسرائیل منصرف کنند و اعلام کردند که جبران می کنند، اما ایران حاضر به عقب‌نشینی از بازدارندگی نشد. حتی آنها برای تاخیر در پاسخ ایران تلاش کردند، اما ایران نپذیرفت.

پربیننده ترین خبرها