واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا
جمعه 31 فروردين 1403 - 14:51

یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

العالم - فلسطین اشغالی

کاتس در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس بدون اشاره به جنایت‌های رژیم متبوعش در ماه‌های گذشته در غزه که حتی موجب انتقاد شرکای غربی این رژیم شده، افزود: قطعنامه پیشنهادی برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین، ۶ ماه پس از بزرگ‌ترین کشتار یهودیان پس از هولوکاست صورت گرفت که در صورت تصویب، پاداشی برای تروریسم بود.

وی افزود: من از ایالات متحده آمریکا به خاطر وتوی پیش نویس این قطعنامه شرم‌آور در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمجید می‌کنم.

کاتس با ابراز عصبانیت از شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادعا کرد: واقعا این افتضاح است که حتی شش ماه پس از حوادث ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) شورای امنیت سازمان ملل متحد این اقدام حماس را محکوم نکرده است.

وی بار دیگر با خطاب کردن فلسطینی‌ها به تروریسم مدعی شد: تروریسم پاداشی دریافت نمی‌کند، اسرائیل به جنگ تا نابودی حماس و آزادی همه ۱۳۳ گروگان خود ادامه خواهد داد.

آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس رای ممتنع دادند.

کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و خواستار طرح آن در نشست روز پنجشنبه این شورا شده اما کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد که شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد اما سرانجام این نشست عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

پیش از این، منابع آگاه اعلام کرده بودند که این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است اما احتمالا آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و حامی همیشگی (رژیم) اسرائیل، با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن به این قطعنامه رای مثبت نخواهد داد.

پربیننده ترین خبرها