واکنش‌های بین‌المللی به تصمیم رژیم اشغالگر برای حمله به رفح

واکنش‌های بین‌المللی به تصمیم رژیم اشغالگر برای حمله به رفح
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - 08:36

در پی اعلام نخست‌وزیر رژیم اشغالگر مبنی بر اینکه نیروهایش "با توافق آتش‌بس یا بدون آن" به رفح در جنوب باریکه غزه حمله خواهند کرد، طرف‌های مختلف جهانی هشدار دادند که حمله به رفح پیامدهای نگران‌کننده‌ای خواهد داشت.

العالم- فلسطین اشغالی

دوشنبه‌شب اندکی پس از موافقت حماس با طرح آتش‌بس، دفتر "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تأیید کرد که کابینه جنگ اسرائیل به حمله زمینی به رفح رای مثبت داده است.

براساس گزارش دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، کابینه جنگ این رژیم به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عملیات در رفح گرفت تا به ادعای خود "فشار نظامی بر حماس را برای آزادی اسرا و دستیابی به دیگر اهداف جنگ" ادامه دهد.

رفح در حال حاضر میزبان بیش از نیمی از جمعیت غزه است که بر اثر جنگ آواره شده‌اند و همچنین مسیر اصلی کمک‌های بشردوستانه به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که نیاز مبرمی به این کمک‌ها دارند.

ارتش رژیم صهیونیستی با آغاز حملات به شمال نوار غزه مدعی شد جنوب این منطقه تحت‌ محاصره امن است و ساکنان شمال می‌توانند به این منطقه بروند، اما با ادامه جنگ حملات زمینی و هوایی را نیز به جنوب نوار غزه و به‌ویژه خان یونس انجام داد تا بار دیگر آواره‌های فلسطینی را آواره کند.

این آوارگان پس از حملات به خان یونس در حال حاضر به رفح منتقل شده‌اند و رژیم صهیونیستی درصدد کوچاندن اجباری آنها به خارج سرزمین‌های فلسطین است.

آمریکا

"جان کربی" سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، بامداد امروز با اشاره به آوارگان فلسطینی که در رفح پناه گرفته‌اند، به خبرنگاران گفت: "ما نمی‌خواهیم شاهد یک عملیات زمینی بزرگ در رفح باشیم. قطعاً، ما نمی‌خواهیم شاهد عملیاتی باشیم که امنیت این ۱.۵ میلیون نفر را که به رفح پناه برده‌اند، نادیده بگیرد."

کربی افزود که دولت آمریکا "مطمئنا" طرحی از سوی اسرائیل ندیده است که " امنیت یک و نیم میلیون نفری که در این منطقه پناه گرفته‌اند را تامین کند و این امر هرگونه عملیات زمینی بزرگ را پیچیده می‌کند."

فرانسه

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که "استفان سژورنه" وزیر خارجه کشورش در جریان دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: حمله به رفح ایده بدی است و هیچ مشکلی را حل و فصل نخواهد کرد.

سژورنه در دفتر نتانیاهو در قدس اشغالی به وی گفت: انجام این کار (حمله به رفح) ایده بدی است و ابهامات زیادی درباره مسائل بشردوستانه و انسانی در آنجا وجود دارد.

فنلاند

وزیر خارجه فنلاند درباره حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد و گفت که این تهاجم تبعات ویرانگری خواهد داشت.

"الینا والتون " دوشنبه‌شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حمله زمینی اسرائیل به رفح نباید رخ دهد. وی با استناد به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل خواستار حفاظت از غیرنظامیان، آزادی فوری اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه شد.

برزیل

وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای نوشت: دولت برزیل، آغاز حمله نیروهای اسرائیل به رفح را محکوم می‌کند. با این حمله و تشدید درگیری‌ها، اسرائیل بار دیگر به‌رغم درخواست‌های مطرح‌شده از سوی نزدیک‌ترین متحدانش و جامعه جهانی، بی‌توجهی خود را به اصول اولیه حقوق بشر و قوانین انسانی نشان داد.

برزیل از سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با «بی‌تفاوتی و انفعالی» که باعث تشدید فاجعه انسانی در نوار غزه شده است، مقابله کنند.

ونزوئلا

ونزوئلا، یکی دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی نیز از جامعه بین‌المللی خواست تا "قانون و عدالت بین‌المللی را در غزه برقرار کند."

وزارت خارجه ونزوئلا هم در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کرد؛ شهری که در حال حاضر حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی از شمال و مرکز غزه به آنجا پناه برده‌اند.

چین

دولت چین در بیانیه‌ای هشدار داد که حمله رژیم صهیونیستی به رفح به یک فاجعه انسانی بزرگتر منجر می‌شود.

این بیانیه، که در جریان سفر شی به فرانسه صادر شد، تأکید کرده که پکن با کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطینی مخالف هستند.

سازمان ملل

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که حمله به رفح "غیرقابل تحمل" خواهد بود و از حماس و رژیم صهیونیستی خواست "یک گام بیشتر" برای رسیدن به توافق آتش‌بس بردارند.

گوترش گفت:‌ حمله زمینی به رفح تبعات انسانی ویرانگری خواهد داشت و تاثیرات بی‌ثبات‌کننده‌ای برای منطقه دارد.

سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد عملیات نظامی در رفح فاجعه انسانی را تشدید خواهد کرد و آوارگی جدید، سطح گرسنگی را افزایش خواهد داد.

"مارگارت هریس" سخنگوی سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به شرایط معیشتی نامساعد کنونی و سیستم بهداشتی فلج شده، هرگونه عملیات زمینی در رفح به‌طور قابل توجهی فاجعه انسانی را افزایش می‌دهد و فرآیند امدادرسانی را که از قبل شکننده بود به مرز فروپاشی می‌رساند.

هریس هشدار داد موج جدید آوارگی منجر به تراکم جمعیت، عدم دسترسی به غذا، آب، خدمات بهداشتی و مراکز درمانی و افزایش شیوع بیماری، تشدید سطح گرسنگی و تلفات جانی بیشتر خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها