تهدید جمهوری‌خوهان آمریکایی علیه دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری و خانواده‌ اش

تهدید جمهوری‌خوهان آمریکایی علیه دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری و خانواده‌ اش
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - 18:31

تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی در مقام دفاع از رژیم اشغالگر بر آمده‌اند و دادستان بریتانیایی دیوان بین‌المللی کیفری را به تحریم در صورت صدور حکم بازداشت برای مقام‌های این رژیم از جمله شخص نخست‌ وزیر تهدید کرده اند.

العالم- فلسطین اشغالی

روزنامه "القدس العربی" نوشت: حدود ۱۲ نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی تحت رهبری "تام کاتن" در نامه‌ای در اواخر ماه گذشته میلادی با لحن تهدیدآمیزی دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری را خطاب قرار داده و نوشتند: "اگر اسرائیل را هدف بگیرید ، ما شما را هدف خواهیم گرفت. ما خانواده، کارمندان و شرکای شما را تحریم کرده و ورود شما و خانواده‌‌تان به آمریکا را ممنوع خواهیم کرد. ما هشدارمان را به شما دادیم."

نویسندگان این نامه به دیوان بین‌المللی کیفری هشدار دادند : آمریکا ممکن است برای پاسخ به حکم بازداشت صادر شده از سوی این دیوان قانون موسوم به حفاظت از اعضای سازمان‌های آمریکا (ای.اس.پی.ای) را به کار بگیرد. این قانون که در سال ۲۰۰۲ وضع شد جلوی همکاری آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری را گرفته و به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه هر گونه اقدامی را با هدف جلوگیری از دستگیر شدن آمریکایی‌ها و متحدانشان توسط این دیوان را می‌دهد.

دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده از تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری نسبت به جنایات جنگی اسرائیل حمایت نمی‌کند، اما درباره اینکه آیا تحریم این دادگاه در صورت صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو یا دیگران را پیگیری خواهد کرد، اظهار نظر نکرده است.

سناتورهای آمریکایی مدعی شدند: "هر گونه تلاش برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیل نامشروع و فاقد پایه و اساسی قانونی خواهد بود. صدور چنین احکامی باعث هم سو شدن دیوان بین‌المللی کیفری با بزرگترین پشتیبان تروریسم و نایب آن می‌شود!"

به نوشته پایگاه هیل، این دیوان مستقر در شهر لاهه چند روز پیش و یک هفته بعد از ارسال نامه سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی به این دیوان به تهدیدات نامشخص علیه خود در یک بیانیه علنی واکنش نشان داد.

شورای روابط اسلام - آمریکایی به عنوان بزرگترین نهاد حامی حقوق مدنی مسلمانان آمریکا به این نامه این سناتورها واکنش نشان داده و اعلام کرد که این سناتورهای جمهوریخواه "به طرزی فاحش اقدام به نقض قوانین بین‌المللی کرده‌اند".

رسانه‌های عبری زبان پیش از این فاش کرده بودند که دیوان بین‌المللی کیفری درحال آماده‌ شدن برای صدور حکم بازداشت "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر و همچنین وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی است.

پربیننده ترین خبرها