به دنبال سیطره ارتش صهیونیستی برگذرگاه رفح صورت گرفت؛

هشدار دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در باره فاجعه انسانی در رفح

هشدار دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در باره فاجعه انسانی در رفح
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - 11:11

دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد در دومین روز از صدور دستور ارتش رژیم صهیونیستی به تخلیه رفح و کوچ اجباری مردم، این منطقه در شرف وقوع فاجعه انسانی هولناک و چندجانبه قرار گرفته است.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش، دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه با صدور بیانیه مطبوعاتی هشدار داد که سیطره ارتش رژیم اشغالگر بر گذرگاه مرزی رفح با مصر و ادامه جلوگیری از ورود کامیون های حامل کمک های بشردوستانه از جمله کمک های حیاتی و سوخت از طریق این گذرگاه و گذرگاه کرم ابو سالم باعث سرعت گرفتن روند شیوع گرسنگی و تعمیق بحران انسانی و غذایی در غزه می شود.

در این بیانیه تصریح شده است که جلوگیری از تردد افراد از طریق گذرگاه مرزی رفح، به معنای قطع تنها شریان حیاتی شهروندان غزه و محروم کردن افراد و خانواده ها از حق طبیعی آنها در نقل و انتقال و نجات دادن خودشان از مصائب نسل کشی در این منطقه است. همچنین بیماران و مجروحان را از فرصت درمان در خارج از غزه محروم می کند؛ این کار در شرایطی که خدمات پزشکی در غزه به دلیل جنایات رژیم صهیوینستی و نسل کشی در این منطقه از بین رفته است، جان بیماران و مجروحان را به خطر می اندازد.

دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در این بیانیه خاطرنشان کرده است که رفح، مرکز عملیات امداد و نجات است و ده ها سازمان و مرکز امدادرسانی در این منطقه مستقر شده و به شهروندان غزه خدماتی از جمله آب و غذا و دارو و بهداشت ارائه می دهند و حمله به این منطقه، باعث تشدید روند شیوع گرسنگی و بیماری های احتمالی ناشی از حمله نظامی می شود.

در این بیانیه آمده است که ده ها هزار نفر زیر بمباران شدید جنگنده ها و حملات توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی در تلاش هستند خود را به خان یونس برسانند. اما ظرف کمتر از 48 ساعت، 52 نفر از جمله 17 کودک و 14 زن در حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به 18 منزل – که روی سر اهالی تخریب شده اند - به شهادت رسیده اند.

همچنین تصریح شده است که به دلیل صدور دستور تخلیه اجباری، بیمارستان ابو یوسف النجار، بیمارستان مرکزی رفح، و یک مرکز بهداشتی تخلیه شده اند. این امر می تواند پیامدهای خطرناکی با وجود قطع بودن مسیر انتقال به بیمارستان اروپایی غزه و تضعیف خدمات رسانی در بیمارستان الکویتی داشته باشد.

دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در این بیانیه هشدار داده است که کوچاندن صدها هزار غیر نظامی الزاما به معنای حفاظت از آنها در برابر حملات نظامی نیست زیرا در ساعت های اخیر چندین نقطه در خانیونس و دیر البلح – که رژیم صهیونیستی آنها را منطقه امن اعلام کرده بود – مورد حمله قرار گرفته اند.

277 كيلومترًا مربعًا

با صدور دستور اخیر تخلیه، حدود 277 کیلومتر مربع یا حدود 76 درصد از باریکه غزه تحت فرمان کوچ اجباری قرار می گیرد و این شامل همه مناطق شمالی و مناطق خاصی در جنوب وادی غزه نیز می باشد.

پربیننده ترین خبرها