ادعای کاخ سفید: عملیات نظامی بزرگی از سوی اسرائیل در رفح ندیده‌ایم

ادعای کاخ سفید: عملیات نظامی بزرگی از سوی اسرائیل در رفح ندیده‌ایم
پنج‌شنبه 27 ارديبهشت 1403 - 02:11

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر با اعلام حمایت واشنگتن از اسرائیل و در حالیکه این رژیم آماده حمله زمینی نظامی علیه رفح می شود، مدعی شد: عملیات نظامی بزرگی از سوی اسرائیل در رفح ندیده ایم.

العالم-آمریکا

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در حالیکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است، عملیات زمینی در رفح نیز طی چند هفته آینده آغاز خواهد شد، به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم اسرائیل حق دفاع از خود را دارد... ما همچنین گفته ایم که آنها باید این کار را با حفاظت از جان غیرنظامیان انجام دهند."

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: ما نگرانی های خود را در مورد حمله بزرگ احتمالی در رفح به وضوح بیان کرده ایم. ما عملیات نظامی بزرگی در رفح ندیده‌ و در این مورد شفاف بوده‌ایم.

سخنگوی دولت جو بایدن همچنین ادعا کرد: دوست و متحد ما می تواند از خود محافظت کند و ما نیز می توانیم زمینه های نگرانی های خود در رفح را اعلام‌کنیم.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی کمک شرکت های چینی به روسیه در جنگ علیه اوکراین شد و گفت: از نظر ما کمک شرکت‌های چینی به ولادیمیر پوتین در این جنگ علیه اوکراین غیرقابل قبول است.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره رفح در حالی است که فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: درباره وضعیت غزه، همکاران ما - آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا - اعلام کرده اند که تا امروز حدود ۶۰۰ هزار نفر - یک چهارم جمعیت غزه - از ۶ مه به دلیل عملیات زمینی اسرائیل در رفح آواره شده اند.

فرحان حق تصریح کرد: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) اعلام کرده که عملیات های زمینی و درگیری‌های شدید همچنان در دیرالبلاح، در مرکز غزه، و همچنین در جبالیه، در شمال غزه ادامه دارد.

معاون سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: غیرنظامیان غزه، باید محافظت شوند. همه طرف ها باید همیشه به قوانین بین المللی بشردوستانه احترام گذاشته شود. این همچنین به این معنی است که نیازهای ضروری غیرنظامیان - از جمله غذا، سرپناه، آب و بهداشت - باید در هر کجا که این افراد هستند برآورده شود.

او تصریح کرد: با صدور دستورات تخلیه جدید و تشدید عملیات نظامی، دسترسی به خدمات بهداشتی حیاتی در غزه همچنان کاهش می یابد. به گفته شرکای ما بیمارستان صحرایی اندونزی در رفح از امروز از کار افتاده است.

فرحان حق ادامه داد: در حال حاضر هشت بیمارستان صحرایی فعال وجود دارد، از جمله یکی که به تازگی توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ، با هماهنگی جمعیت هلال احمر فلسطین، برای کمک به رفع نیازهای گسترده در رفح تأسیس شده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

اسرائیل همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای غزه تا این لحظه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۷۹ هزار و ۱۴۱ نفر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها