سفیر ایران در سازمان ملل: همچنان متعهد به راه حل سیاسی در سوریه هستیم

سفیر ایران در سازمان ملل: همچنان متعهد به راه حل سیاسی در سوریه هستیم
جمعه 11 خرداد 1403 - 04:05

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان متعهد به یک راه‌حل سیاسی برای وضعیت در سوریه است و به حمایت از یک فرآیند سیاسی کاملاً سوری‌محور و سوری‌مدیریت شده که توسط سازمان ملل تسهیل شود، ادامه خواهد داد.

العالم-ایران

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت خاورمیانه و سوریه افزود: وضعیت انسانی و اقتصادی در جمهوری عربی سوریه همچنان وخیم است و مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیق رنج می‌برند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت:بعد از ۱۳ سال درگیری، همانطور که گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد، جامعه انسانی با دشوارترین شرایط تأمین مالی مواجه است. طرح پاسخ انسانی برای سال ۲۰۲۴ تنها ۸ درصد تأمین مالی شده که به طور قابل توجهی کمتر از سال گذشته در همین زمان است.

ایروانی گفت: ادامه سیاست مخرب تحریم‌های یکجانبه، وضعیت آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید کرده و تنها به طولانی‌تر شدن بحران و افزایش رنج‌های مردم سوریه منجر می‌شود.

او تصریح کرد: متأسفانه، کشورهای غربی وضعیت وخیم موجود را نادیده گرفته و همچنان به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود به هر قیمتی هستند. آنها از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند، حتی به قیمت رنج مردم عادی.

سفیر دائم ایران در سازمان ملل گفت: به دلیل ماهیت پیچیده و گسترده تحریم‌های یکجانبه، معافیت‌های ادعایی انسانی اغلب بی‌اثر و بی‌فایده هستند.

ایروانی افزود: ما از تصمیم مستقل دولت سوریه برای تمدید مجوز به سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن برای استفاده از گذرگاه‌های «باب السلامه» و «الراعی» برای سه ماه دیگر تا ۱۳ آگوست ۲۰۲۴ برای تحویل کمک‌های انسانی به غیرنظامیان در شمال غرب سوریه استقبال می‌کنیم. امیدواریم این حمایت تأمین مالی کافی و پیش‌بینی‌پذیر را تضمین کند و اهداکنندگان به تعهدات خود عمل کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: ما تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آژانس‌های سازمان ملل و شرکای انسانی در کارشان برای کاهش رنج‌های مردم سوریه را تحسین می‌کنیم. با این حال، جلوگیری از انحراف کمک‌ها به سازمان‌های تروریستی در منطقه شمال غرب و تضمین توزیع شفاف و غیرتبعیض‌آمیز کمک‌ها، جنبه‌های اساسی هستند که نیاز به دقت دارند.

او ادامه داد: ما همچنین بر نیاز به دسترسی انسانی بدون مانع از طریق مسیرهای عبوری و هماهنگی کامل با دولت سوریه تأکید می‌کنیم. ارائه کمک فوری حیاتی است، اما در درازمدت راه‌حل پایداری نیست.

ایروانی همچنین گفت: تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی تمرکز کنند تا شرایط بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی فراهم شود.

سفیر ایران در سازمان ملل یادآور شد: با توجه به باری که کشورهای همسایه، به ویژه لبنان، در طول بحران بر دوش داشته‌اند، بازگشت پناهندگان وآوارگان به خانه‌هایشان در سوریه نباید توامان با سیاسی‌کاری شده یا به عنوان اهرم فشار علیه دولت سوریه استفاده شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها