بایدن "زمین سوخته" به ترامپ تحویل می‌دهد

بایدن
شنبه 12 خرداد 1403 - 14:45

همزمان با چراغ سبز دولت بایدن به اوکراین برای حمله به عمق روسیه با تسلیحات آمریکایی، برآوردها حاکی از آن است که این اقدام مناقشه میان مسکو و غرب را پیچیده‌تر خواهد کرد و همچنین پیامدهای آن، گریبان رقیب سرسخت او در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یعنی ترامپ، که احتمال پیروزی‌اش زیاد است را خواهد گرفت.

العالم- اروپا

وب‌سایت "پولیتیکو" نوشت در تحولی جدید در مناقشه میان روسیه و اوکراین، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا "مخفیانه" به اوکراین اجازه حمله به روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی را داده است.

به گفته یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع دیگر، دولت بایدن تسلیم فشار اوکراین شده و به ارتش اوکراین چراغ سبز داده تا از تسلیحات آمریکایی برای بمباران مناطقی در خاک روسیه مناطق نزدیک به منطقه خارک استفاده کند.

به نوشته پولیتیکو، این اقدام به اوکراین در نبردهای شدید خود در منطقه خارکف کمک خواهد کرد. خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین محسوب می‌شود.

ناظران و متخصصان امور آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون "اسکای نیوز" ابراز عقیده کردند که بایدن با این اقدام چه‌بسا مواضع در قبال روسیه را سختگیرانه می‌کند به نحوی که "سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی" نیز وارد این نبرد شوند که این به معنای فروپاشی هرگونه امید دستیابی به فرمول صلح میان کی‌یف و مسکو است همچنانکه بایدن با این کار، راه را بروی ترامپ جهت اجرای "طرح صلح" می‌بندد و پرونده سیاست خارجی ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری احتمالی او پیچیده می‌کند.

پشت پرده چراغ سبز بایدن

-ایالات متحده تحت تاثیر فشار متحدان غربی قرار نگرفته که ایده استفاده از تسلیحات اوکراینی را در داخل روسیه خواستار هستند به‌ویژه که غربی‌ها بارها در طی این جنگ، "خط قرمز ثابتی" را برای اوکراین درخصوص استفاده از تسلیحاتی که در اختیار آن می‌گذارند ترسیم کرده‌اند زیرا پایتخت‌های غربی بیم آن دارند که چنین امری تنش با کرملین را تشدید، و بستر جنگ جهانی سوم را فراهم کند.

-با این حال، دولت بایدن تلاش می‌کرد فرانسه، انگلیس و برخی اعضای ناتو را متقاعد کند که اوکراین را به سمت استفاده از تسلیحات غربی در جریان حمله به اهداف در عمق روسیه سوق دهند.

-طبق گزارش‌ها، این موافقت بایدن بعد از آن صورت گرفت که برخی مسئولان آمریکایی بارها متذکر می‌شدند که واشنگتن با انعطاف‌پذیری بالا، با شرایط موجود تعامل می‌کند و همچنین برخی قانونگذاران خواستار آن بودند که تدابیری جهت تغییر روند جنگ اتخاذ شود.

مواضع ترامپ

-در ماه مارس گذشته، ترامپ گفت که در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، می‌تواند ظرف یک روز جنگ در اوکراین را متوقف کند و "از سوق یافتن امور به سمت جنگ جهانی سوم، به راحتی جلوگیری کند".

-به نوشته روزنامه "واشنگتن‌پست"، ترامپ در نشستی "محرمانه" گفته است که می‌تواند با فشار بر کی‌یف جنگ را پایان دهد یعنی کی‌یف را مجبور کند از برخی از مناطق که روسیه در جریان عملیات نظامی‌اش کنترل آنجا را بر دست گرفته، چشم‌پوشی کند.

-آخرین نظرسنجی انجام‌شده توسط "نیویورک‌تایمز" نشان داد که ترامپ با حدود ۴۸ درصد از آرای رای‌دهندگان، بر رقیب خود بایدن در انتخابات پیروز خواهد شد.

"پولیتیکو" همچنین گزارش داد که نشانه‌ها و شواهد حاکی از پیروزی ترامپ است امری که باعث ایجاد "هراس" در میان دموکرات‌ها شده است.

در مخصمه قرار دادن دولت ترامپ

"سعید صادق" تحلیلگر و کارشناس سیاسی ابراز عقیده کرد که موافقت با استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی علیه اهدافی در عمق روسیه، مشکلات و بحران‌های بزرگی برای روسیه ایجاد خواهد کرد و "روسیه قطعا در برابر آن سکوت نمی‌کند و به آن پاسخی سخت می‌دهد".

صادق خاطرنشان کرد که موافقت بایدن "تلاشی از سوی او برای افزایش محبوبیت خود است ولی با این کار، بایدن راه را برای رقیبش ترامپ که پایان دادن به جنگ را شعار انتخاباتی خود به‌ویژه در سایه اختلافش با ناتو، قرار داده است می‌بندند".

ترامپ پیشتر تهدید کرده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، از کشورهای عضو ناتو که سهم کافی از بودجه خود را برای دفاع اختصاص نمی‌دهند دفاع نخواهد کرد و حتی او روسیه را برای حمله به این کشورها "تشویق خواهد کرد".

این کارشناس سیاسی، پیامدهای استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه اهدافی در خاک سوریه را "خطرناک" توصیف کرد و گفت:‌ مسکو ممکن است با یک حمله هسته‌ای تاکتیکی به آن پاسخ دهد و این چیزی است که جهان نمی‌تواند در میان چالش‌های کنونی، آن را متحمل شود.

ماه گذشته، روسیه "اولین مرحله" تمرینات نظامی را برای افزایش آمادگی‌های نیروهای هسته‌ای تاکتیکی، در نزدیکی مرزهای اوکراین آغاز کرد. وزارت دفاع روسیه گفت که برای پاسخگویی و تضمین بی‌قید و شرط تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه، در این تمرینات نظامی، تجهیزات واحدهای رزمی سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک، مشارکت دارند.

ترامپ چه پاسخی می‌دهد؟

با این حال، "ریچارد ویتز" مدیر مرکز تحلیل‌های نظامی و سیاسی در موسسه "هادسون" در اظهاراتی به اسکای‌نیوز گفت که ترامپ ممکن است اساسا با حمله اوکراین به روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی مخالفت نداشته باشد، زیرا "این امر به او نفوذ بیشتری می‌دهد".

ویتز گفت: فشار بیشتر روسیه، مانند حمله به قلمرو آن با تسلیحات آمریکایی، شاید روس‌ها را تشویق کند که اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، امتیازات بیشتری به او بدهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها