شرط حماس برای پذیرش توافق پیشنهادی بایدن

شرط حماس برای پذیرش توافق پیشنهادی بایدن
يکشنبه 13 خرداد 1403 - 00:36

رئیس دفتر روابط بین الملل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه پس از پایان جنگ، مدیریت غزه بر عهده این جنبش خواهد بود، توقف جنگ و خروج نظامیان اسرائیل از غزه را شرط پذیرش توافق پیشنهادی آمریکا دانست.

العالم - فلسطین اشغالی

«موسی ابومرزوق» رئیس دفتر روابط بین الملل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه شنبه خبر داد که درباره توافق آتش‌بس پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، هیچ برگه‌ای دریافت نکرده‌اند.

ابومرزوق به شبکه المیادین گفت: آنچه رئیس جمهور بایدن اعلام کرد، اصول [اولیه توافق] بود، و ما نیز گفتیم که این اقدام، خوب است، ولی نیاز داریم که به صورت کامل از آن اطلاع داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر گونه تغییر در برگه قبلی که مربوط به آتش‌بس و خروج از غزه باشد، برای ما قابل قبول نیست. اگر پیشنهاد بایدن، شامل توقف جنگ و خروج [نظامیان اسرائیل] از غزه باشد، ما در کنار ملت خود خواهیم بود و آن را خواهیم پذیرفت.

این مقام حماس خاطر نشان کرد: مشکل [عدم حصول توافق]، در تقسیم بندی مراحل نبود، بلکه درباره تعداد اسرای اسرائیلی بود که ما آزاد خواهیم کرد. اختلاف ما نیز بر سر مراحل سه‌گانه نبود، بلکه بر تداوم آتش‌بس بوده است».ابومرزوق با بیان اینکه اگر طرح بایدن، اختلافات حماس و اسرائیل را حل کند، ما نیز این توافق را خواهیم پذیرفت، تصریح کرد: آینده حماس را مجاهدانش تعیین می‌کند و مدیریت مسائل غزه نیز با حماس خواهد بود».

وی با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین در این جنگ به معنای واقعی کلمه از نظر نظامی، پیروز شده است، خاطر نشان کرد: «مجاهدان حماس موفق شدند تمامی هدفهای جنگ را نقش بر آب کنند. ما در خصوص کرانه باختری و نوار غزه نیز خواستار دولتی با اختیارات کامل هستیم».

تلویزیون اسرائیل امروز خبر داد که طرح ارائه شده توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به منظور آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا مطرح شد، اسرائیلی است.رئیس جمهور آمریکا، دیشب، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از طرحی سه‌مرحله‌ای برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه خبر داد که شامل خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و پایان خصومت‌ها بود.

این رسانه صهیونیست همچنین می‌گوید که مسئولان صهیونیست دوشنبه هفته گذشته، این طرح را به آمریکا ارائه کرده بودند تا آن را مطرح کند و از این طریق بتوانند شروط خود را به مقاومت فلسطین تحمیل کنند.این رسانه اسرائیلی خاطر نشان کرد: اسرائیل برای نخستین بار موافقت کرده است پس از شش هفته نخست، تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد، آتش‌بس نیز ادامه پیدا کند».

پربیننده ترین خبرها