حماس: "از پیشنهاد بایدن استقبال کرده ایم اما موافقت نه" + فیلم

يکشنبه 13 خرداد 1403 - 13:27

بسام خلف، عضو سیاسی جنبش مقاومت حماس در لبنان، با اشاره به وجود تناقضاتی در کلام بایدن تأیید کرد "این جنبش از ابتکارعمل اخیر بایدن استقبال کرده، اما رسما با آن موافقت نکرده است".

العالم - فلسطین اشغالی

بسام خلف در گفت و گو با برنامه "مع الحدث" در شبکه خبری العالم، با اشاره به اینکه پذیرش ابتکار اخیر بایدن از سوی جنبش حماس، پذیرش اصل است و نه پذیرش نهایی، گفت: "مقاومت حماس از این حرکت استقبال کرده اما هیچ خبری رسمی از طرف این جنبش مبنی بر موافقت با آن وجود ندارد".

وی تصریح کرد:"جنبش مقاومت اسلامی حماس با این موضعگیری خود، مبنا را براساس آتش بس و عقب نشینی صهیونیست ها از نوار غزه پایه ریزی کرده است".

بسام خلف خاطرنشان کرد: "در سخنان بایدن تناقض بزرگی وجود دارد؛ این که او در سخنانش میگوید "این پیشنهاد یک پیشنهاد اسرائیلی است اما از رژیم اشغالگر می خواهد که همان را تایید کند! همانگونه که تایید آنرا از حماس خواسته!..چگونه میشود پیشنهادی را به اسم اسرائیلی ها ارائه کنی اما از خود طرف اسرائیلی بخواهی آنرا تایید کند! خب این مساله جای پرسش دارد"..

این مقام حماس افزود : "احتمالا این پیشنهاد بایدن همان لایحه ی پیشنهادی با پار ه ای تغییرات از جمله آتش بس و عقب نشینی از نوار غزه، است که حماس قبلا نیز با آن موافقت کرده و دشمن صهیونیستی در مذاکرات اخیر آن را رد کرده است".

بسام خلف تصریح کرد: "ما معتقدیم که اینبار صحبت از ورق پیشنهادی جدیدی در میان نیست، زیرا همه از خطوط قرمز حماس که قبلا در اختیار واسطه گران صلح بین حماس واین رژیم قرار داده شده وبطور واضح حاکی از عدم ذره ای عدول حماس از آن خطوط است،باخبرند".

این مقام جنبش حماس با اشاره به اینکه اعلام شخصی بایدن از این ابتکار پیامدهایی در بر دارد، تصریح کرد: "اولا اگر بایدن صادق باشد، نتانیاهو نمی تواند چیزی را که خود بایدن اعلام کرده است رد کند و این یک شاخصه ی جدیدی است که برای اولین بار رخ می دهد. شنیدیم که نتانیاهو با پیشنهادات و آتش بس زیر در صورت ادامه مذاکرات موافقت کرده است، واین از مواردی است که قبلا آنرا رد کرده بود، بنابر این اگر بین نتانیاهو و بایدن "تبادل نقش بازی" صورت نگرفته باشد، فکر می کنم موضوع در این مرحله است جدی است."

وی در پایان افزود: "اما باید به زمان بندی این پیشنهاد نیز نگاه کرد، زیرا از طرفی این اعلام بایدن 8 ماه پس از شروع جنگ است، یعنی پس از آن که نتانیاهو بیشتر برنامه خود را برای حمله به رفح اجرا کرده واین آخرین کارتی بود که نتانیاهو با آن تهدید کرده بود، از طرفی دیگر 48 درصد افسران اسرائیلی از خدمت مجدد در ارتش خود امتناع می ورزند ونیمی از خودروهای نظامی آنها منهدم شده و 8 ماه از رشادت و استواری مقاومت در مقابل آنها می گذرد، علاوه برآن نزدیک شدن به انتخابات آمریکا نیز پیش روست".

پربیننده ترین خبرها