چرا حماس با پیشنهاد بایدن درباره طرح آتش بس موافقت کرد؟

چرا حماس با پیشنهاد بایدن درباره طرح آتش بس موافقت کرد؟
شنبه 12 خرداد 1403 - 17:18

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دیروز (جمعه)، جزئیات طرح پیشنهادی "اسرائیلی" را در سه مرحله ارائه کرد که مهمترین آن آتش بس پایدار، آزادی اسرای "اسرائیلی"، خروج نیروهای اشغالگر از مناطق مسکونی غزه، ورود کمک ها و بازسازی غزه است.

العالم خبر و تحلیل

همانطور که بایدن اعلام کرد، پیشنهاد ارائه شده دیروز وی، یک «پیشنهاد اسرائیلی» است، اما به محض پایان سخنرانی بایدن، این پیشنهاد با بیانیه ای از دفتر بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم اسرائیل که در ظاهر بر آزادی اسرا و ادامه جنگ تاکید دارد، به صورت پنهانی رد شد.

نکته قابل توجه این است که بایدن در حین بیان جزییات «پیشنهاد اسرائیلی»، ملتمسانه از رژیم صهیونیستی می خواست پیشنهادش را بپذیرد!! و هشدار داد عدم پذیرش پیشنهاد به معنای افزایش «انزوای اسرائیل» است.

وی همچنین نسبت به صحبت کردن درباره «پیروزی مطلق» که «اسرائیل» در غزه به دست نیاورده و نخواهد آورد، هشدار داد.

پر واضح است که پایداری افسانه ای نیروهای مقاومت و مردم غزه در برابر بزرگ ترین جنایت علیه بشریت پس از جنگ جهانی دوم که به دست و قدرت تروریستی جهان یعنی آمریکا و اسرائیل درحال انجام است؛ نقشه ها و محاسبات این دوگانه شوم تروریست را برهم زده است.

آنها اکنون در وضعیت ذلت باری قرار دارند به گونه ای که کانال 12 رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام ناشناس در این رژیم پس از پایان سخنرانی بایدن گفت: "بایدن واقعیت اینجا را درک نمی کند و سخنرانی او ضعیف و نشان دهنده پیروزی حماس است. در حالی که یائیر گولان، رهبر حزب کارگر اسرائیل گفت: بایدن آنچه را که همه در آغاز جنگ فهمیده بودند، گفت: «شرط بازگرداندن اسرا، توقف جنگ است».

حماس علیرغم اینکه می دانست این پیشنهاد از سوی بایدن به «اسرائیل» نسبت داده شده است و نه به نتانیاهو و علیرغم اینکه می دانست بایدن پس از مرحله اول آزادی اسرا قصد ازسرگیری جنگ را دارد، به سخنرانی بایدن واکنش مثبت نشان داد.

حماس همچنین کاملاً مراقب تله رژیم اسرائیل با همکاری احزاب دولت آمریکا برای به دام انداختن مقاومت است، اما می خواست به جهان نشان دهد مخالف پایان کامل جنگ آنگونه که آمریکا و غرب ادعا می کنند، نیست.

جنبش حماس با این موضع گیری، توپ را در زمین نتانیاهو انداخت تا موضع رسمی خود را درباره این پیشنهاد اعلام کند، مساله ای که باعث شرمندگی بیشتر دولت بایدن در برابر مردم و افکار عمومی بین المللی می شود زیرا افکار عمومی جهانی با حمایت کورکورانه آمریکا از رژیم اسرائیل مخالف است، حمایتی که به شانس های انتخاباتی بایدن آسیب زیادی وارد کرده است.

بسیاری از ناظران بر این باورند که صحبت های بایدن درباره آتش بس کامل ، عقب نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیل از تمامی مناطق پرجمعیت غزه، آزادی اسرا، ورود کمک ها و بازسازی غزه، اعتراف به شکست رژیم صهیونیستی و پیش از آن آمریکا، برای دستیابی به اهداف خود، در حملات تجاوزکارانه به باریکه غزه و نیز به منزله برملا کردن این مساله است نتانیاهو، بایدن را در یک ماجراجویی شکست خورده وارد کرده است.

بنابراین بایدن که در شرایط انتخاباتی نامناسبی گیر کرده حالا باید احساسات بخش بزرگی از مردم خود را که خواهان پایان حمایت کور واشنگتن از نتانیاهو هستند، نادیده بگیرد یا در برابر نتانیاهو بایستد.

نتانیاهو در واقع پس از ضربه ویرانگر به اسراییل در هفتم اکتبر (شکست در عملیات طوفان الاقصی)، کاملاً از واقعیت فاصله گرفته و همین مساله ایجاب می کند تصمیم سازان آمریکا به فکر راهی شرافتمندانه برای خارج کردن بایدن از باتلاق غزه، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با استفاده از بنی گانتز به عنوان ابزاری برای اجرای این خروج باشند، به ویژه اینکه گانتز تهدید کرده از ائتلاف دولتی به رهبری نتانیاهو خارج می شود.

پربیننده ترین خبرها