عربستان در نجف و کربلا دنبال چیست؟

عربستان در نجف و کربلا دنبال چیست؟
يکشنبه 13 خرداد 1403 - 21:40

سفیر عربستان سعودی در عراق از عتبات مقدس شیعیان در کربلای معلی و نجف اشرف دیدن کرد.

العالم عراق

بنابر گزارش الحره،‌ دیدار عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان سعودی در عراق ، از کربلای معلی و نجف اشرف همزمان با اولین پرواز تجاری از دمام عربستان سعودی به نجف اشرف انجام شد.

این مساله پرسش های زیادی درباره علت رویکرد سعودی به شیعیان عراق را مطرح کرده است.

الشمری پس از زیارت حرم امام حسین (ع) گفت: زیارت حرم حسینی (ع) پیام عشق و محبت است و نشان می دهد که عربستان و عراق به دنبال همکاری های اقتصادی، سیاسی و مذهبی هستند.

حسن المصطفی تحلیلگر سیاسی سعودی در این باره شبکه الحره گفت: اقدام سفیر سعودی بیانگر جدیت ریاض در زمینه ایجاد روابط حسنه با بغداد به ویژه با اقشار مختلف مردم عراق است.

وی افزود: عربستان خواستار مرزبندی مذهبی نیست بلکه هدفش تحقق منافع مردم عربستان و عراق است و تنوع فرهنگی و مذهبی را محترم می شمارد و مخالف اختلاف طایفه ای است که باعث تفرقه میان مسلمانان می شود.

المصطفی یادآور شد: برقراری پروازهای هوایی مستقیم میان دمام و نجف که هر ساله مقصد میلیونها شیعه است و برخی از آنان سعودی هستند، نشانه خواست ریاض برای تقویت رشته های دوستی میان دو ملت سعودی و عراق از طریق گردشگری دینی است.

مناف الموسوی رئیس مرکز مطالعات بغداد نیز گفت: سیاست سعودی از زمان ولیعهدی محمد بن سلمان تغییر کرده و زیارت سفیر سعودی از عتبات مقدس شیعیان در عراق و دیدار با علمای شیعه نشانه رفع تیرگی روابط میان دو کشور ناشی از اختلاف سابق میان روحانیون وهابی و شیعه است.

وی افزود که این زیارت و دیدار باعث کاهش فشار بر سعودی ناشی از برخوردش در گذشته با اقلیت شیعه در این کشور نیز می شود.

پربیننده ترین خبرها