چگونه حماس طرح محرمانه واگذاری غزه به خاندان مسلح را خنثی کرد؟

چگونه حماس طرح محرمانه واگذاری غزه به خاندان مسلح را خنثی کرد؟
دوشنبه 14 خرداد 1403 - 10:43

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی، درباره طرح محرمانه ارتش رژیم صهیونیستی برای واگذاری کنترل باریکه غزه به یک خاندان مسلح و اینکه جنبش مقاومت حماس چگونه آن را خنثی کرد، افشاگری کرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش عربی 21، روزنامه "ساندی تلگراف" در گزارشی به قلم "ملانی سوان" نوشت: جنبش حماس طرح محرمانه اسرائیل برای واگذاری کنترل غزه بر یک خاندان مسلح را بعد از کشته شدن رهبر این خاندان خنثی کرد و اسرائیل را بر آن داشت تا به دنبال یک رهبر میانه‌روی فلسطینی از کرانه باختری بگردد و امور غزه را پس از جنگ به دست او بسپارد.

به گفته یک منبع صهیونیستی مطلع از این طرح، طرح واگذاری مدیریت غزه به خاندان قدرتمند "دوغموش"، بعد از کشته شدن رهبر این خاندان و برخی از متحدانش شکست خورد.

این در شرایطی است که رژيم اسرائیل به دلیل مخالفتش با ارائه طرحی برای آینده غزه با فشارهای داخلی مواجه است همچنین تحت فشار به‌ویژه متحد آمریکایی خود درخصوص ارائه طرحی برای مدیریت "غزه پسا جنگ" قرار دارد.

در همین زمینه یک منبع اطلاعانی تلاش‌های صورت‌گرفته طی دو ماه پیش و نیز تشویق خاندان دغموش برای کنترل غزه بعد از جنگ را فاش کرد.

این منبع گفت: پیشنهاد واگذاری کنترل غزه را بر خاندان دغموش مطرح کردیم و این کار به شیوه‌ای فاجعه‌بار پایان یافت. "تلاش کوتاه‌مدت با ورود به محوطه محل زیست این خاندان و کشتن مردان آن پایان یافت و فردای آن روز، تمام اعضای این خانواده حمایت خود از جنبش حماس را مورد تأکید قرار دادند.

رژیم اسرائیل خاندان دغموش را راه‌حلی عملی برای سرنگونی جنبش مقاومت حماس در نبرد سیاسی در غزه می‌دانست و معتقد بود که این خاندان دارای نفوذ سیاسی است ولی تمام اعضای آن روابط محتاطانه‌ای با حماس دارند و از رقابت‌های عمیق داخلی رنج می‌برند.

ساندی تلگراف در ادامه خاطرنشان کرد:‌ شماری از مسئولان تل‌آویو از فعالیت‌های خاندان دغموش، که فراتر از کنترل بر شبکه قاچاق سلاح و مواد مخدر است، مطلع بودند ولی آنها بُعد استراتژیک بالقوه در این خاندان را مدنظر قرار می‌دادند و لذا تماس‌ها با رهبران این خاندان را که موافقت کرده بودند پیشنهادها در این‌باره را بررسی کنند، در اولویت قرار دادند.

"ممتاز دغموش" یکی از رهبران این خاندان بود که به دلیل ارتباط با گروه تروریستی القاعده، از سوی آمریکا در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داشت و همین امر، جایگاه و محبوبیت او را در غزه کم‌رنگ‌تر کرده بود. در ماه مارس، روزنامه عبری "تایمز آو اسرائیل" خبر داد که او به اتهام همکاری با اسرائیل، کشته شده است و اعضای خاندانش نیز اعلام کردند که نیروهای حماس هدف مشروع است.

پربیننده ترین خبرها