اتهام‌زنی اتحادیه اروپا درباره سطح همکاری ایران با آژانس اتمی

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا درباره سطح همکاری ایران با آژانس اتمی
سه شنبه 15 خرداد 1403 - 17:30

سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن نادیده گرفتن سطح گسترده و مثال‌زدنی همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و از تهران خواست که بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمامی مسائل باقی‌مانده پادمانی با آژانس را اجرا کند.

العالم - ایران

کارل هالگارد در سخنان خود که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد این ادعای نخ‌نما را تکرار کرد که دست نیافتن ایران به سلاح اتمی «یک اولویت امنیتی و کلیدی برای اتحادیه اروپا است. این اتحادیه همچنان به راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران متعهد است و ما از همه کشورها می خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»

وی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام در پی خروج یکجانبه ایالات متحده و بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود ادعا کرد: «ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته ای خود در چارچوب برجام انجام نداده است. از این جهت خطر بحران گسترش سلاح های هسته ای در منطقه در نتیجه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شده است.»

این دیپلمات اروپایی مدعی شد: «اتحادیه اروپا همچنان از گسترش برنامه هسته ای ایران نگران است. ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده و اتحادیه اروپا با نگرانی خاصی به ادامه انباشت اورانیوم با غنای بالا و توسعه زیرساخت های غنی سازی هسته ای ایران توجه دارد.»

سفیر اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات ادعایی خود به تصمیم ایران برای لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که درچارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت، اشاره و ادعا کرد: «ما از ایران انتظار داریم بدون تاخیر در این زمینه تجدیدنظر کند. این امر ضروری است تا آژانس بتواند فعالیت های راستی آزمایی خود را در ایران به طور مؤثر انجام دهد.»

هالگارد اقدامات ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) را مانع توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خواند و مدعی شد: «ایران اجرای تعهدات هسته ای خود را در چارچوب برجام متوقف کرده است. طی بیش از سه سال گذشته، آژانس قادر به انجام چند فعالیت کلیدی راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام نبوده است.»

وی بدون اشاره به اینکه بدعهدی و بی‌عملی کدام طرف اجرای توافق سال ۹۴ را به بن‌بست کشانده است، ادامه داد: «تصمیم ایران مبنی بر حذف تمامی تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام، اوضاع را تشدید کرده است. آژانس تداوم دانش خود را در مورد تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم از دست داده و ما نگرانی جدی خود را در این زمینه تکرار می کنیم.»

دیپلمات اروپایی ضمن تکرار ادعاهای سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم که مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد، بدون فوت وقت به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که به اجرای موقت پروتکل الحاقی بازگردد، آن را تصویب کند و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد. این اقدامات همراه با اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان، برای کمک به ایجاد اعتماد بین المللی درباره ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ضروری است.»

وی در پایان با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مدعی شد: «همکاری به موقع و کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملاً حیاتی است. اتحادیه اروپا به طور کامل از تلاش های آژانس برای ادامه اجرای ماموریت بلندمدت راستی آزمایی و نظارت مستمر در ایران حمایت می کند. اتحادیه اروپا همچنین از ایران می خواهد که بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ را اجرا کند.»

گفتنی است، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافق که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند رد اورانیوم در آن پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.

گروسی همچنین در سفری که سه هفته پیش به ایران داشت، درباره تداوم اجرای بیانیه ۴ مارس با مقام های کشورمان رایزنی کرد و مقرر شد تا برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها