نگرانی تل آویو از نزدیکی روابط ایران و مصر

نگرانی تل آویو از نزدیکی روابط ایران و مصر
پنج‌شنبه 17 خرداد 1403 - 17:39

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نسبت به نزدیک شدن چشمگیر روابط بین ایران و مصر و سایر کشورهای عربی پس شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران ابراز نگرانی کرد.

العالم - ایران / سیاسی

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارش خود نوشت که تلاش تهران برای عادی‌سازی روابط با مصر و بحرین بار دیگر آشکار شده است.

این روزنامه افزود: اخیرا رسانه های ایرانی اعلام کردند که از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای سفر رسمی به ایران دعوت شده و در هفته های اخیر نیز ایران روابط خود را با کشورهای عربی تقویت کرده است.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشت: با توجه به سفر وزرای خارجه کشورهای عربی به ایران، تهران در تلاش است تا موج عادی سازی روابط در خاورمیانه با مصر و سپس عربستان و امارات را ادامه دهد.

به نوشته این روزنامه، مصر مهمترین این کشورها است و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر ماه می گذشته برای شرکت در مراسم گرامیداشت شهیدان سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرد. این اولین سفر یک وزیر خارجه مصر به ایران از سال 1979 میلادی است که روابط دو کشور قطع شد.

روزنامه صهیونیستی افزود: اوایل ماه می گذشته، شکری با امیر عبداللهیان در حاشیه کنفرانس اسلامی در گامبیا دیدار کرده بود، دو طرف در آن دیدار توافق کردند که رایزنی‌ها در مورد راه‌های رسیدگی و حل و فصل همه مسائل مربوط به عادی‌سازی روابط قاهره و تهران در برهه آینده را ادامه دهند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، بهبود روابط با ایران به دلیل روابط این کشور با جنبش انصار الله یمن به نفع مصر است زیرا حملات ارتش یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی یا کشتی های عازم به سرزمین های اشغالی (به زعم این روزنامه صهیونیستی) به تردد دریایی در کانال سوئز که برای اقتصاد مصر بسیار مهم است، آسیب می زند.

این روزنامه صهیونیستی ابراز نگرانی کرد که هرگونه نزدیکی روابط برخی کشورهای عربی با تهران، به ویژه کشورهایی که میانه‌رو محسوب می‌شوند، ممکن است به ایرانی‌ها اجازه دهد تا آزادانه‌تر در منطقه عمل کنند و به‌عنوان مثال، از سرگیری پروازهای مستقیم بین تهران و قاهره کار را برای دسترسی ایرانی ها به یک کشور همجوار فلسطین اشغالی آسان تر کرده است. همچنین توافق احتمالی برای از سرگیری روابط با بحرین، به تهران اجازه می دهد تا نفوذ خود را در این کشور که روابط رسمی با رژیم اسرائیل دارد، گسترش دهد.

پربیننده ترین خبرها