نشست فوق‌العاده گروه "دی-۸" درباره جنگ غزه در استانبول

نشست فوق‌العاده گروه
جمعه 18 خرداد 1403 - 09:41

نشست فوق‌العاده گروه دی ۸ (کشورهای اسلامی در حال توسعه) در استانبول درباره جنگ غزه موضع‌گیری واحدی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ خواهد کرد.

العالم - ترکیه

گزاره‌برگ در خصوص نشست فوق‌العاده گروه دی ۸ (کشورهای اسلامی در حال توسعه) درباره جنگ غزه در استانبول با هدف موضع‌گیری واحد علیه رژیم صهیونیستی بدین شرح است:

- سازمان "دی-۸" در سال ۱۳۷۶ با عضویت هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شد.

- گروه "دی-۸" که متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه است، به طور کلی، در برگیرنده ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان است که میزان تولید ناخالص داخلی آن ۴.۸ تریلیون دلار است.

- "دی-۸" با این ویژگی‌ها سازمانی تلقی می‌شود که نقش تلاش‌های دیپلماتیک سازمان های همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و همکاری شانگهای در زمینه غزه را پررنگ‌تر ساخته و تاثیر آن را افزایش می‌دهد.

- گروه "دی-۸" که در همان شهر استانبول تاسیس شده، شامل هشت کشور اسلامی ایران، ترکیه، مصر، نیجریه، پاکستان، اندونزی، مالزی و بنگلادش می‌شود و شورای وزیران متشکل از وزیران امور خارجه کشورهای عضو نیز مرجع اصلی تصمیم‌گیری و بررسی مسائل مربوط به گروه می‌باشد.

- سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به "دی-۸" نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه خود را با موضوع غزه در روز شنبه( ۱۹ خرداد ) در استانبول برگزار خواهد کرد.

- "محمد اسحاق دار" وزیر امور خارجه پاکستان، "رتنو مرسودی" وزیر امور خارجه اندونزی، "محمد حسن" وزیر امور خارجه مالزی، "علی باقری" سرپرست وزارت امور خارجه ایران و "دیپو مونی" وزیر رفاه بنگلادش و مقامات بلندپایه مصر و نیجریه قرار است در این نشست شرکت کنند.

- "علی باقری" سرپرست وزارت امورخارجه در راس هیاتی در این نشست شرکت خواهد کرد.

- در بیانیه گروه "هشت کشور اسلامی در حال توسعه" آمده است: این نشست در کاخ تاریخی "دولما باغچه" در شهر استانبول در هشتم ژوئن ۲۰۲۴ برابر ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

- این بیانیه می‌افزاید: این نشست به دعوت "هاکان فیدان" وزیر امور خارجه ترکیه سازماندهی شده و انتظار می‌رود که حمایت و همبستگی بیشتری در ائتلاف «دی-۸» برای مردم فلسطین، بویژه ساکنان محاصره شده نوار غزه ایجاد شود.

- همچنشن در این نشست فوق‌العاده که در آن وزیران و هیات بلندپایه کشورهای عضو "دی-۸" حضور خواهند یافت، درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین گفت و گو خواهد شد.

- اقدام جمعی برای کمک به پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به عنوان محور اصلی این نشست اعلام شده است.

- نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه گروه دی-۸ در استانبول، از نظر اتخاذ موضع واحد علیه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ادامه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

-انتظار می‌رود کشورهای عضو دی-۸ که آن را در سال ۱۹۹۷ میلادی با هدف تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی میان خود تاسیس کرده و برای نخستین بار نشستی برای بررسی یک مسئله سیاسی مانند مسئله فلسطین برگزار می‌کنند، در پایان این نشست یک اعلامیه مشترک و محکم در مورد تحولات غزه به تصویب برسانند.

- تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فنی، علمی و فنآوری و نیز ارتقای رشد و توسعه اقتصادی و گسترش رفاه مردمان کشورهای عضو در دستورکار همکاریهای فیمابین هشت کشور قرار دارد.

- این هشت کشور بیش از یک میلیارد جمعیت و چهار و نیم درصد تولید ناخالص جهان را دارا هستند.

- جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال و اثرگذار سازمان دی هشت میباشد و منشا فعالیت‌ها و همکاری‌های مختلفی در این سازمان بوده است.

- از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در مهرماه ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی از جمله سازوکارهای چندجانبه بین‌المللی جهت کمک به مردمان بیدفاع غزه بهره برده است. نشست فوق‌العاده وزرای خارجه دی هشت در استانبول فرصت دیگری را برای پیشبرد این دیپلماسی مسئولانه فراهم کرده است.

- در پایان این نشست قرار است طی بیانیه‌ای، مواضع جمعی کشورهای عضو در حمایت از غزه و بر علیه رژیم کودک‌کش و جنایتکار اسرائیل اعلام گردد.

- شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی این رژیم نامشروع در سال ۱۹۴۸ میلادی، در دیوان کیفری بین المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بیش از دو ماه پیش برای برقراری آتش‌بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای بیش از ۲۴۰ روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این نوار ادامه می دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ شهید و نزدیک به ۸۳ هزار زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

- تاکید بر تلاش برای تحقق و عینیت بخشیدن به توصیه مقام‌ معظم رهبری بر عدم اخلال در امور کشور و در این راستا اینکه دیپلماسی فعال و پویای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف شامل حضور در مجامع و سازمان‌های منطقه ای و بین المللی و در حمایت از مردم فلسطین و جبهه مقاومت و پیگیری اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم و رویکرد رئیس‌جمهور و و وزیر خارجه شهید به هیچ وجه دچار وقفه و سکون نشده و با اهتمام در حال پیگیری است.

- گروه دی هشت متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه دارای ظرفیت‌های بسیار خوب و موثر برای تاثیرگذاری بر روند تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی هستند و می توانند با ایفای نقشی فعال، موتور محرکه‌ای برای دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تشویق دیگر کشورهای بزرگ اسلامی که در این سازمان‌ها عضو هستند، برای پیشبرد و تحقق اهداف نشست استانبول باشند.

- در این راستا ابتکار ایران برای پیگیری نشست اضطراری یا ویژه وزرای خارجه همکاری اسلامی در دیپلماسی تلفنی سرپرست وزارت خارجه با همتایان خود پیگیری شده و نشست استانبول نیز فرصتی برای پیگیری جدی‌تر این امر است.

- همچنین نشست استانبول و دیدارهای حاشیه‌ای آن با وزرای خارجه شرکت‌کننده فرصتی برای پیگیری آخرین وضعیت پرونده روابط دوجانبه با این کشورها و به سرانجام رساندن برخی امور در دست پیگیری وزیر شهید می‌باشد.

پربیننده ترین خبرها