عطوان بررسی کرد:

پاسخ قوی روسیه به حمایت تل‌آویو از زلنسکی/ آیا پوتین میراث شوروی را احیا می‌کند؟

 پاسخ قوی روسیه به حمایت تل‌آویو از زلنسکی/ آیا پوتین میراث شوروی را احیا می‌کند؟
جمعه 18 خرداد 1403 - 10:38

اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری روسیه، که طی آن رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی علیه غیرنظامیان غزه متهم کرد چه‌بسا نشانه تغییر ریشه‌ای در موضع مسکو نسبت به کشورهای حامی رژیم تل‌آویو و پاسخی قوی به حمایت آن از رئیس‌جمهور اوکراین است.

العالم - اروپا

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه، از وقتی که به این مقام رسیده، جایگاه و هیبت روسیه را به این کشور بازگردانده است؛ زیرا او در مدت 12 سال ریاست‌جمهوری‌اش ثابت کرده که حرف و عملش یکی است. او جسورانه تصمیم‌گیری می‌کند و در زمان مناسب، تصمیم خود را عملی می‌کند. عملکرد سال‌ها پیش او در نقاط مختلف جهان از جمله در گرجستان و اقدامات کنونی وی در اوکراین گواه این مدعا است؛ وی برای نجات روس‌تبارهای شرق و جنوب اوکراین، نیروهای خود را به این کشور گسیل داشت.

پوتین، عصر چهارشنبه گذشته در اقدامی غافلگیرانه و بی‌سابقه، و در پاسخ به چراغ سبز ضمنی آمریکا، انگیس و فرانسه به ارتش اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد، این سه کشور را تهدید کرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی در سن پترزبورگ در حاشیه اجلاس بین‌المللی اقتصادی گفت: "روسیه به فکر تجهیز دشمنان سه کشور غربی در سراسر جهان به سلاح‌های پیشرفته دوربرد نظیر آنچه که این سه کشور به اوکراین داده‌اند، است. " پوتین سپس تصریح کرد که این سه کشور "آمریکا، انگلیس و فرانسه " هستند.

رئیس‌جمهور روسیه در تهدید خود هیچ اشاره‌ای به کشورها و سازمان‌هایی که قصد دارد موشک و تجهیزات نظامی پیشرفته در اختیار آنها قرار دهد، نکرد. اما ما در این مقاله بر حسب وظیفه، به جای پوتین اعلام می‌کنیم که این کشورها، ایران، سوریه، یمن، فلسطین اشغالی (و مشخصا حماس و جهاد اسلامی)، عراق و لبنان (مشخصا حزب الله) هستند.

همه این کشورها و سازمان‌ها به طور مستقیم با آمریکا و رژیم صهیونیستی درگیر جنگ هستند و بیش از همیشه به سامانه‌های موشکی اس 400 و اس 500 روسیه برای پایان دادن به برتری هوایی رژیم صهیونیستی – به خاطر در اختیار داشتن جنگنده‌های اف 35 و اف 15 و اف 16 آمریکایی - نیاز دارند. دستیابی کشورهای یادشده به سامانه‌های موشکی روسی کل قواعد جنگ در خاورمیانه را به هم خواهد زد.

وقتی که پوتین در همین کنفرانس مطبوعاتی، رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی در غزه متهم، و دوباره تأکید می‌کند که کشورش، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، به این معناست که وی قصد دارد سیاست‌های شوروی سابق در خاورمیانه را احیا کند. شوروی سابق هم به همه کشورهای عربی مثل مصر به رهبری "جمال عبد الناصر" و سوریه "حافظ اسد" و الجزایر "هواری بومدین" و لیبی "معمر قذافی" که در برابر ائتلاف استعماری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده بودند، کمک مالی و تکنولوژیکی می‌کرد.

پوتین حق دارد این‌گونه محکم و قاطع در برابر آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بایستد؛ آنها پس از شکست همه نقشه‌های‌شان طی دو سال گذشته برای شکست روسیه و از بین بردن امنیت و ثبات این کشور، قصد دارند با تجهیز زیلینسکی و ارتش اوکراین به موشک‌های دوربرد، به وی برای حمله به عمق خاک روسیه کمک کنند.

تصور کنید اگر روسیه نیروی دریایی یمن را به موشک‌های جدید دوربرد برای حمله به کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و اسرائیلی در آب‌های دریای سرخ و مدیترانه و اقیانوس هند مجهز کند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر مسکو سامانه‌های موشکی اس-400 و اس-500 را در اختیار ارتش سوریه قرار دهد و قبل از آن، به این ارتش برای استفاده از این سامانه اس 300 که از 3 سال قبل برای آن آموزش دیده است، چراغ سبز نشان دهد، وضعیت بمب‌افکن‌های اسرائیلی که تاکنون صدها حمله به سوریه انجام داده‌اند، چگونه خواهد بود.

لذا اقدام مسکو در زمینه تجهیز دشمنان آمریکا به موشک‌های پیشرفته ضربه مهلکی به تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه وارد می‌کند و پایان نفوذ آمریکا در منطقه را تسریع می‌نماید.

فراموش نکنیم که کمک نظامی روسیه به طالبان، چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم، نقش مهمی در شکست تحقیرآمیز آمریکا در افغانستان داشت.

لذا بعید نمی دانیم که همین سناریو درباره فلسطین، سوریه، لبنان، یمن و عراق که در سنگر روسیه هستند، تکرار شود به ویژه با توجه به حضور 2 ماه قبل هیات‌های حماس و جهاد اسلامی در مسکو برای شرکت در کنفرانس آشتی فلسطینی که یک چالشی برای تل‌آویو بود.

به گفته کارشناسان، سخنان پوتین در کنفرانس مطبوعاتی اخیر که رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی علیه غیرنظامیان غزه متهم کرد چه‌بسا نشانه تغییر ریشه‌ای در موضع روسیه نسبت به کشورهای حامی رژیم صهیونیستی و پاسخی قوی به حمایت رژیم صهیونیستی از زلسنکی و نقش آمریکا در شعله‌ور کردن آتش جنگ اوکراین است.

بسیاری در جهان عرب و اسلام به درگاه خداوند دعا می‌کنند که پوتین تهدیدهای خود علیه آمریکا را عملی کرده و درهای زرادخانه تسلیحات پیشرفته خود را به روی دشمنان آمریکا باز کند گرچه به نظر ما این اقدام دیر انجام می‌شود اما بهتر از آن است که هرگز انجام نشود.

در این میان بایدن نیز برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه عجله دارد زیرا می‌خواهد متحدانش در تل‌آویو و خاورمیانه را نجات دهد تا مانع از وقوع جنگ جهانی یا شاید جنگ هسته‌ای با روسیه شود چرا که می‌داند روسیه دارای 6500 کلاهک هسته‌ای است که اگر خاکش در معرض حمله آمریکا و متحدانش قرار گیرد، در استفاده از آن تردید نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها