درخواست واشنگتن از قطر برای اعمال فشار بر حماس؛ قبول آتش‌بس یا اخراج

درخواست واشنگتن از قطر برای اعمال فشار بر حماس؛ قبول آتش‌بس یا اخراج
جمعه 18 خرداد 1403 - 19:14

در حالی‌که وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه آینده در هشتمین سفر خود از زمان آغاز جنگ غزه، راهی فلسطین اشغالی خواهد شد، دولت واشنگتن همچنان به اعمال فشار به جنبش مقاومت حماس با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی، ادامه می‌دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش شبکه آمریکایی "سی ان ان"،‌ دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته را به اعمال فشار بر هم‌پیمانانش در خاورمیانه مشغول بود تا آنها در مسیر اعمال فشار و تهدید بر حماس گام بردارند تا این جنبش را به سمت موافقت با پیشنهاد اخیر رژیم اسرائیل برای آتش‌بس و آزادی اسرا سوق دهند.

بر این اساس، مسئولان آمریکایی به طور علنی این جنبش را به قبول پیشنهادهای خود تحت فشار گذاشته‌اند. به نحوی که مسئولان آمریکایی دولت‌های قطر، مصر و ترکیه را تشویق می‌کنند تا از اهرم‌های فشار متعددی برای اعمال فشار بر حماس استفاده کنند.

مسئولان آمریکایی گفتند که از کشورهای بسیاری خواستند تا حساب‌های بانکی اعضای حماس را بلوکه کنند و قدرت آن‌ها را برای سفر آزادانه درمنطقه،‌ محدود کنند.

به گفته یکی از مسئولان آمریکایی، واشنگتن همچنین از قطر که میزبان دفتر سیاسی حماس است خواسته تا اعلام کند در صورت عدم پذیرش توافق از سوی حماس، این گروه را اخراج خواهد کرد. به گفته این مسئول، قطر اکنون عملا این تهدید را اجرا کرده است.

"مات میلر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که آمریکا مصر و قطر فشارهای زیادی را به حماس وارد می‌کنند. اما از ارائه جزئیات بیشتر درباره نوع این فشارها خودداری کرد.

میلر افزود : دیدیم که هر دو کشور نقش بسیار مهمی را در میانجی‌گری این توافق ایفا می‌کنند و تلاش می‌کنند تا حماس را به قبول این مساله متقاعد کنند که این توافق به نفع ملت فلسطین است.

فشار مصر بر حماس

به گفته مسئولان امریکایی، مصر هم فشارهایی بیش از گذشته بر حماس وارد می‌کند. این مسئولان می‌گویند که واشنگتن از قاهره می خواهد که حماس را تهدید کند که گذرگاه‌ها را که شریان اصلی حیات در باریکه غزه هستند، خواهد بست.

یک هفته بعد از انتقال پیشنهاد اخیر اسرائیل به حماس، هنوز مشخص نیست که آیا این فشارها موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر.

مسئولان امریکایی گفته‌اند که ایده ای جدید درباره چگونگی اعمال فشار بر حماس دارند که می‌توانند اعضای این جنبش را که درخارج فعالیت می‌کنند تحت تاثیر قرار دهند. اما چالش مهم‌تر متقاعد کردن "یحیی السنوار" رهبر حماس در غزه، که گفته می‌شود زیرزمین مخفی شده است، به قبول آتش‌بس است.

میلر روز چهارشنبه اقرار کرد که السنوار موافقت با توافق مطرح شده را به نفع خود نمی‌بیند.

پربیننده ترین خبرها