افسر اطلاعاتی سابق آمریکا: بریکس بزودی گروه جی ۷ را به چالش می‌کشد

افسر اطلاعاتی سابق آمریکا: بریکس بزودی گروه جی ۷ را به چالش می‌کشد
شنبه 19 خرداد 1403 - 12:29

«اسکات ریتر» کارشناس نظامی و افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی آمریکا با اشاره به افزایش تعداد اعضای اتحادیه قدرت‌های نوظهور اقتصادی (بریکس) در اجلاس سال گذشته، تاکید کرد: به‌ نظر می‌رسد این قدرت نو ظهور با به چالش کشیدن گروه غربی جی هفت به گسترش خود ادامه داده و قوی‌تر شود.

العالم - آمریکا

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: ولادمیر پوتین، ‌رئیس جمهوری روسیه در حالی به مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) پایان داد که در آخرین اظهارات خود در این نشست بر آمادگی کشورش برای برگزاری نشست بریکس (BRICS) -شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی- در پاییز امسال در شهر کازان روسیه تاکید کرد. وی در این نشست اعلام کرد روسیه آینده‌ای فراتر از هژمونی اقتصادی غرب را پذیرفته است.

این گزارش افزود: اقتصاد کشورهای بریکس رشد متوسط ‌بالاتری نسبت به کشورهای جی هفت (G۷) - متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا به اضافه اتحادیه اروپا- دارند. با ادامه نرخ‌های رشد بالاتر و قابلیت های این گروه برای افزودن اعضای بیشتر، به نظر می‌رسد بریکس در عرض دو دهه از جی هفت پیشی بگیرد.

اسکات ریتر در توضیح سخنان رئیس جمهوری روسیه در نشست عمومی بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ تصریح کرد: مضمونی که پوتین ترسیم کرد، موضوعی بود که نشان می‌داد روسیه از نظر اقتصادی در موقعیت مناسبی قرار دارد، اقتصادی در حال رشد و متنوعی دارد که خود را با واقعیت جدید دنیای چندجانبه و چندقطبی منطبق کرده است.

وی گفت: ولادیمیر پوتین، در حالی درها را برای حل و فصل مناقشات بین پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه باز نگه داشته است که این کشور به جهان چند قطبی جدیدی به رهبری نهادهایی مانند بلوک اقتصادی بریکس چشم دوخته است.

ریتر خاطرنشان کرد که پوتین راه حل استانبول برای حل مناقشه با اوکراین را دوباره به میز مذاکره بازگرداند. جدولی که بر اساس واقعیت های جدید اصلاح خواهد شد.

این گزارش در پایان با اشاره به مانع تراشی های ایالات متحده برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین نوشت: نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل گزارش داد که اوکراین و روسیه اندکی پس از آغاز عملیات نظامی ویژه مسکو در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) درگیر مذاکرات صلح بودند، اما ایالات متحده مداخله کرده و به این مذاکرات پایان داد. همچنین به دستور واشنگتن، دور دیگری از مذاکرات بین دو کشور در آن سال توسط بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، خنثی شد. پس از این کارشکنی ها در اکتبر سال ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱)، ولادیمیر زلنسکی فرمانی صادر کرد که طبق آن شرکت کی‌یف در مذاکرات با مسکو را تا زمانی که این کشور توسط ولادیمیر پوتین اداره می شود غیرقانونی می کرد. از سوی دیگر پوتین نیز اعلام کرد زلنسکی باید از سمت خود کناره گیری کند.

به گزارش ایرنا، برنامه تجاری مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل چهار محور موضوعی است: "گذار به مدل چندقطبی اقتصاد جهانی"، "اقتصاد روسیه: اهداف چرخه جدید"، "فناوری هایی که تأمین کننده برتری هستند" و "جامعه سالم، ارزش های سنتی" و توسعه اجتماعی - اولویت های دولتی".
برنامه رویدادهای مسیر بین المللی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل بیش از ۱۰ گفت وگوی تجاری از جمله فرمت های اتحاد اقتصادی اورآسیا و آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، روسیه - آفریقا، روسیه - آمریکای لاتین، روسیه - چین، روسیه - آفریقای جنوبی و سایر جلسات دوجانبه است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این شامگاه چهارشنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در حاشیه این اجلاس در نشستی بنا به سنت سالانه میزبان جمعی از رؤسای خبرگزاری‌های جهان بود که در آن علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و دیگر مدیران رسانه‌های بین‌المللی به طرح مباحث و سوالات خود پرداختند.
اجلاس وزیران حمل و نقل گروه بریکس نیز روز جمعه ۱۸ خردادماه در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ برگزار شد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) پنج عضو جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.
کشور روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.
بنا بر اعلام سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حدود ۳۰ کشور به دنبال عضویت و یا ایجاد سازوکار همکاری با گروه بریکس هستند. در این میان، ترکیه و تایلند به تازگی از درخواست خود برای عضویت در این گروه سخن گفته‌اند.

پربیننده ترین خبرها