ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درباره موضع السنوار درخصوص حماس

ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درباره موضع السنوار درخصوص حماس
چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 12:03

جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که رهبر جنبش حماس در باریکه غزه معتقد است این جنبش در مذاکرات با رژیم صهیونیستی دست بالا را دارد.

العالم- فلسطین اشغالی

مقامات آمریکایی به تلویزیون "سی‌ان‌ان" گفتند که اطلاعات ایالات متحده معتقد است که "یحیی السنوار" رهبر قدرتمند جنبش حماس در باریکه غزه، که تصور می‌شود تصمیم‌گیرنده اصلی جنبش در مورد هرگونه توافق آتش‌بس احتمالی باشد بر این باور است که حماس احتمالا می‌تواند از تلاش‌های اسرائیل برای نابودی آن نجات یابد.

این مقامات افزودند طبق ارزیابی مقامات اطلاعاتی، السنوار مطمئن است که حماس در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند مذاکرات را از موضع قدرت مدیریت کند.

این منابع افزودند که هدف حماس، بقا است و این به مثابه پیروزی برای آن است، و السنوار معتقد است که در سایه افول جایگاه جهانی رژیم اسرائیل به دلیل تداوم جنگ در غزه، حماس می‌تواند مقاومت کند. یک مقام ارشد در دولت آمریکا نیز گفت که یحیی السنوار "معتقد است که پیروز می‌شود".

برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی که به دنبال توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی هستند، این یک ارزیابی "دلسردکننده" است. "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در نشستی در تل‌آویو به خانواده‌های اسرای آمریکایی در غزه گفت سرنوشت آخرین پیشنهاد به دست السنوار است.

در حالی‌که واشنگتن تلاش می‌کند بر طرف‌هایی که بر حماس نفوذ دارند فشار آورد تا این گروه را برای پذیرش توافق تحت فشار قرار دهند، بلینکن سه‌شنبه به صراحت گفت ایالات متحده معتقد است که السنوار تصمیم‌گیرنده نهایی است.

یک منبع مطلع در این‎‌‌باره تصریح کرد: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده برای ردیابی السنوار تلاش می‌کند. به گفته آنها، السنوار همچنان مواضع مذاکره حماس را هدایت می‌کند و اغلب ممکن است چند روز طول بکشد تا پیام‌ها به او برسد و این روند را کُند می‌کند.

این در حالیست که یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سه‌شنبه اعلام کرد این جنبش با قطعنامه شورای امنیت درخصوص جنگ غزه و آمادگی این جنبش برای مذاکره درباره آن موافقت کرده است. همچنین رئیس دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی پاسخ مقاومت به طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرا را تحویل نخست‌وزیر قطر دادند.

پربیننده ترین خبرها