شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است

شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است
پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 10:40

سخنگوی وزارت بهداشت حکومت سرپرست افغانستان از افزایش ۳۸ درصدی شیوع بیماری تب کریمه کنگو در دو ماه اخیر امسال در این کشور خبر داد.

العالم - جهان اسلام

همه‌ساله با فرارسیدن عید سعید قربان و افزایش خرید دام برای قربانی کردن در این عید، بیماری تب کریمه کنگو در میان شهروندان شیوع می‌یابد.

دکتر زمان شرافت «امرخیل» سخنگوی وزارت بهداشت حکومت سرپرست افغانستان گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۴ یعنی از پنج ماه گذشته به این طرف، تا اکنون ۲۰۳ مورد تب کریمه کنگو در سراسر کشور ثبت شده‌ که ۶ مورد آن جان باخته است.

وی بیان داشت: در سال گذشته حدود ۱۲۴۴ مورد از این بیماری ثبت شد که از این تعداد حدود ۱۰۰ جان باختند.

زمان شرافت افزود: طی دو ما اخیر سال جاری میلادی، در مقایسه با ماه های اول سال ۲۰۲۴، تب کنگو ۳۸ درصد در میان شهروندان افزایش یافته است .

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تدابیر این وزارت علیه این بیماری اظهار داشت: افغانستان برای جلوگیری از بیماری کریمه کنگو سمینارهای زیاد را برگزار کرده‌اند و اطلاعات را از طریق علما و کارمندان حوزه بهداشت و درمان با مردم به اشتراک گذاشته اند تا از این بیماری جلوگیری شود.

شرافت با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل تابستان و عید سعید قربان تب کنگو در میان شهروندان افزایش می‌یابد گفت: ما برای مبارزه علیه این بیماری، خدمات بهداشتی در بیمارستان های کابل و ولایات ارائه می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، به اساس گفته‌های پزشکان، تب کنگو یک بیماری حاد است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود.

با وجود اینکه این ویروس مخصوص حیوانات است موارد شیوع آن در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد. این بیماری مرگ و میر بالایی دارد.

پربیننده ترین خبرها