در گفت‌و‌گوی اختصاصی با العالم؛

زاکانی: جبهه مقاومت نظم نوینی را در برابر قدرتمندان حاکم کرده است / لزوم محاکمه رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت علیه بشریت/ با آمریکا روابط برقرار خواهیم کرد اما مشروط/ با هر روش از مقاومت فلسطین دفاع می کنیم/ مثلث قدرت ایران اسلامی

شنبه 26 خرداد 1403 - 20:24

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: جبهه مقاومت، ترکیب جدید از ساختار و اراده ملت‌ها را برای ایجاد یک نظم نوین ایجاد کرده و تمام مناسبات گذشته‌ای که برپایه‌ی فشار‌های خاص آمریکا و ایجاد یک نوع هژمونی درخصوص اراده آمریکا شکل گرفته بود را شکسته است. بزودی تمکین قدرت‌های بین‌المللی از جبهه مقاومت را برای ایجاد یک نظم و ساختار جدید در منطقه شاهد خواهیم بود.

العالم - ایران - سیاسی

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی و ارتباط با کشور‌های عربی به‌خصوص کشورهای همسایه عراق و عربستان اظهار داشت: ما تصمیم داریم سیاست خارجی فعال مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت فعال داشته باشیم. طبیعی است که ١۵ همسایه ما در این زمینه از اولویت ویژه ای برخوردار هستند؛ در کنار آنها محور مقاومت هم یک اولویت قطعی است، و در اولویت بعدی قدرت‌های بزرگی هستند که در شرق دنیا مستقر هستند مثل چین و همسایه خودمان روسیه، که ارتباطات مبنایی را با آنها دنبال خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با قدرت‌های نوظهوری مثل هند، برزیل، آفریقای جنوبی نیز ارتباطات ممتازی برقرار خواهیم کرد و در کنار آنها با همه کشور‌هایی که با ما محترمانه و از موضع برابر برخورد کنند ارتباط دوستانه خواهیم داشت؛ ما فقط با رژیم منحوس غاصب اسرائیل تعامل نداریم، البته با آمریکا نیز به خاطر موضع زیاده‌خواهی آن تعامل نداریم، مگر اینکه موضع خود را تعدیل کنند.

وی افزود: به صورت ویژه در مورد عراق و عربستان باید بگویم که عراق یک هم پیمان جدی و شریک اساسی برای ایران اسلامی است و ارتباط ما باید روز‌به‌روز عمق بیشتر یابد و تعامل و خدمات دو طرفه بین ایران و عراق باید شکل بگیرد.

ا‌و در مورد روابط با عربستان سعودی نیز گفت: ارتباط ما با ریاض نیز همراه با احترام متقابل و منافع مشترک است؛ ما باید با کشور‌های جنوب خلیج فارس ارتباط محکم و دقیقی برقرار و منافع مشترک را دنبال کنیم که در این زمینه عربستان سعودی هم یکی از مهمترین کشورهاست.

فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز با قدرت ادامه خواهد یافت


زاکانی در مورد برنامه‌های هسته‌ای خاطرنشان کرد: من در گذشته رئیس کمیسون برجام در مجلس نهم بودم و این کمیسیون ابعاد مختلف سند برجام را بررسی کرد و ماحصل این بررسی گزارش دقیقی بود که منتشر شد و امروز صدق ادعای آن گزارش کاملا مشخص است.



فعالیت های هسته‌ای صلح آمیز حق طبیعی همه ملت هاست از‌جمله ملت ایران است؛ علاوه بر اینکه ملت ایران در مجامع جهانی، در "ان پی تی" و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشگام بوده و مشارکت فعال داشته و مثل رژیم صهیونیستی بی‌مسولیت نبوده است. لذا جمهوری اسلامی حق طبیعی خود را طلب می‌کند و از طرفی در مجامع جهانی به استناد قانون و قواعد بین‌الملل پاسخگو است.

وی گفت: طبق منشور ملل کشور‌های دارای قدرت هسته‌ای باید به کشور‌های دیگر کمک می‌کردند تا در حوزه صلح‌آمیز بتوانند فعالیت های هسته ای خود را توسعه دهند متاسفانه کمک نکردند و ما مبتنی بر دانش بومی خود در حوزه هسته ای موفق شدیم و توسعه و پیشرفت داشتیم و آن را در مسیر صلح‌آمیز استفاده خواهیم کرد.

زاکانی اشاره کرد: بنده متخصص پزشکی هسته ای و استاد دانشگاه هستم و نزدیک‌ترین حوزه به موضوع خدمت به مردم، پزشکی هسته ای است. سال ٧٨ ما را از دادن "مولیبدن" - molybdaenum کردند و مراکز پزشکی هسته‌ای در ایران تعطیل شد ما اگر روی پای خودمان نا‌یستیم دشمن ما را از حداقل‌ها محروم می‌کند.

وی افزود: موضوع هسته ای با استحکام و با قدرت به‌صورت صلح‌آمیز پیش خواهد رفت و کسی که از موضوع هسته ای عقب بنشیند، از آینده انرژی جهان، توسعه بخش کشاورزی و صنعت، از خدمات پزشکی و از حوزه‌ های مختلف دانش بشری عقب خواهد ماند. از حوزه هسته ای به عنوان یک پیشران است و ما قدر دانش هسته ای خود را می دانیم و از حق خود نمی‌گذریم بر مبنای حقوق و منافع ملی در این زمینه اقدام می‌کنیم و همیشه به بهترین نحوی در این مورد پاسخگو خواهیم بود.

تحریم های ظالمانه را براساس توانمندی داخلی خودمان خنثی می‌کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه در باره مساله تحریم ها خاطرنشان کرد، موضوع تحریم یک موضوع ظالمانه است و یک ابزار اعمال جنایت علیه سایر ملت‌ها است که در دست بیگانگان و به طور خاص آمریکایی‌ها و نیز برخی از کشور‌های اروپایی قرار دارد.

زاکانی گفت: ما اساس تحریم را نمی‌پذیریم و راه‌حل خنثی‌سازی آن را «توان‌مندی داخلی خودمان» می‌دانیم؛ توانمندی داخلی ما اساسا تحریم را بی اثر خواهد کرد لذا تحریمی که کارکردی نداشته باشد چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ [دشمن] تحریم را وضع می‌کند تا ما را از حق خود دور کند و عقب‌نشینی کنیم اما ما تحریم را مبتنی بر توانمندی داخلی‌مان خنثی می‌کنیم و سر مطالبه به حق خودمان می‌ایستیم.

وی تصریح کرد،‌ در مدت همه‌گیری بیماری کرونا که این مورد یک موضوع انسانی است و پاندمی بزرگ جهانی بود، آنها [تحریم کنندگان] به ما واکسن ندادند و ما خودمان دست‌به‌کار شدیم و ۵ واکسن تولید کردیم و خودمان به‌عنوان صادرکننده واکسن کرونا در صحنه جهانی ورود کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصلی ترین موضوع توانمندی داخلی است و در مرحله بعد، تعاملات دوجانبه با سایر کشور‌ها به‌خصوص کشور‌های همسایه و کشور‌های بزرگ در جهان که به آمریکا وابستگی ندارند و ما به بهترین نحو از طریق تبادلات دوگانه‌ای که از سال ٢٠٠٧ مرسوم شده، توانستیم بر گلوگاه‌های تحریم اثر بگذاریم مثلا دشمن علاقه دارد فشار تحریم را بر حوزه نفت و پتروشیمی تشدید کند؛ که ما با خودکفایی در زنجیره این صنعت از فرایند تولید مواد خام تا مواد نهایی را در اختیار داریم لذا دیگر تحریم‌پذیر نخواهد بود و این گونه در مسیر خنثی‌سازی تحریم گام‌های بسیار بلندی برداشته ایم.

وی افزود: با این حال پیگیر جدی رفع این ظلم (تحریم) در مراجع جهانی خواهیم بود و آنها را به محاکمه خواهیم کشاند زیرا از قدرت اقتصادی خودشان به عنوان سلاحی علیه بشریت استفاده به جان انسان ها و سلامت آنها را به مخاطره می اندازند. براین اساس مسیر ما، مسیر بسیار شفاف و تحریم‌ها روز‌به‌روز ضعیف وسست شده و فروریختن اساس تحریم را در دولت خدمت شاهد خواهیم بود.

روابط با آمریکایی ها مشروط خواهد بود

زاکانی در باره برقراری روابط با آمریکا نیز گفت: این موضوع [آمریکا] شامل دو طیف است؛ طیف نخست، مردم آمریکا به‌ویژه جوانان و تحصیل‌کردگان آمریکایی و کسانی که امروز صدای مظلومیت فلسطین را شنیده‌اند و به اعتراض در مقابل صهیونیست‌ها اقدام کرده‌اند اینها بخشی از ارتباط و تعامل ما را شکل می‌دهند و درهمین رابطه، ایرانیان عزیزی در آمریکا مقیم هستند که اینها عمق استراتژیک ما محسوب می‌شوند.

وی افزود: طیف دوم در آمریکا، صهیونیست‌ها هستند؛ کسانی که در راستای مخالفت و ضدیت با ما و انقلاب اسلامی قرار دارند؛ اینها تا زمانی که اصلاح نشوند و در مسیر انسانیت قرار نگیرند و تعامل و ارتباط این طیف با ما، متوازن نباشد به‌هیچ‌عنوان این راه برای برقراری ارتباط هموار نخواهد بود؛ اینها در موقعیتی نیستند که بخواهند برما چیزی را دیکته کرده و ما اجرا کنیم اتفاقا آنها در موضع برابر نیازمند ما هستند.

زاکانی که نام دولت آینده خود را «دولت خدمت» گذاشته، گفت: «دولت خدمت» اولا؛ عزت مندانه با همه ایرانیان و با جوانان حق‌خواه آمریکایی ارتباط و تعامل خواهد داشت و ثانیا؛ با لابی‌های صهیونیست و اراده سیاسی‌ای که در ضدیت با ما باشد ارتباط و تعامل نخواهیم داشت مگر اینکه از موضع برابر طرف ما قرار گیرند و دراین زمان آنها می‌باید پاسخگو بوده و نباید مطالبه‌گر باشند؛ آنها جنایاتی را که در ایران اسلامی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اسلامی مرتکب شده‌اند باید پاسخ‌گو باشند.

وی افزود: آنها جنایاتی که امروز در منطقه از جمله غزه که جزء پیکره امت اسلامی است، دارند مرتکب می شوند، خیانتی که با حمایت از رژیم اسرائیل دارند رقم می زنند، کشتن کودکان و زنان از سوی رژیم اشغالگر، همگی جنایت در حق بشریت است و باید پاسخگو باشند.

دیدار زاکانی با جو بایدن، اگر او خواهش کند

در رابطه با دیدار با «جو بایدن» من مزیتی در این کار نمی‌بینم، بله اگر ما در یک نشست بین‌المللی‌ای بودیم، نیاز بود خود او بیاید سمت ما و خواهش داشته باشد که با این‌ها نشست داشته باشیم خواهم پذیرفت ما در کل این موضوع خاصیتی ندارد که ما درباره اش فکر کنیم؛ اساسا امروز آنها محتاج ما هستند.

مقاومت فلسطین برای جمهوری اسلامی افتخار است؛ به هر روش از مقاومت حمایت می‌کنیم

وی در ادامه گفت: راه‌حل فلسطین در دست خود مردم فلسطین است، [راه حل] خارج از جغرافیای فلسطین نیست. این موضوع اولا مربوط به مردمی که در داخل جغرافیای فلسطین هستند و ثانیا مربوط به مردمی که کوچانده شدند، می‌باشد؛ مردمی که می‌باید به وطن خود بازگشته و در پای صندوق‌های رای سرنوشت وطن خود را مشخص کنند و این که چه نوع حکومت و نظامی را می‌خواهند و این یک امر بدیهی و پذیرفته شده در تمامی مجامع جهانی است.

زاکانی گفت: مساله فلسطین مربوط به مردمی می شود که مسلمان، مسیحی و یهودی بوده اما «فلسطینی» هستند نه این‌هایی که از سراسر جهان آمدند و دیگران را با زور و اسلحه و کشتار از زندگی حداقلی محروم کرده‌اند. این نسل‌کشی که در غزه در حال انجام است یک جنایت جهانی است و حتما باید سران رژیم اسرائیل پای میز محاکمه بین المللی کشانده شوند.

زاکانی افزود: راه مقاومت همواره ادامه‌دار است و در حال حاضر ستون فقرات رژیم صهیونیستی شکسته و تار و پود او از‌هم‌پاشیده و بزودی جشن پایان این رژیم را ملت‌های آزاده جهان خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت فلسطین برای ما افتخار است و ما به هر روش می‌باید به مقاومت فلسطین کمک کنیم و نکته اساسی دیگر این که، دیر یا زود آینده فلسطین ان شاالله تعیین تکلیف خواهد شد و باید گفت قدرت‌های بزرگ خوشان را معطل نکنند؛ هزینه‌ی رژیم اسرائیل برای کشور‌های حامی این غده سرطانی امروز به قدری افزایش پیدا کرده که اینها خواهند فهمید تسلیم اراده ملت‌های مسلمان به‌ویژه مردم مسلمان فلسطین خواهند شد.



جبهه مقاومت نظم نوینی را در برابر قدرتمندان حاکم کرده است

زاکانی گفت: جبهه مقاومت، ترکیب جدید از ساختار و اراده ملت‌ها را برای ایجاد یک نظم نوین و دقیق در شمال آفریقا و غرب آسیا ایجاد کرده و تمام مناسبات گذشته‌ای که برپایه‌ی فشار‌های خاص آمریکا و ایجاد یک نوع هژمونی درخصوص اراده آمریکا شکل گرفته بود را شکست.

وی افزود: ما امروز در دوره‌ی گذار قرار داریم، جبهه مقاومت اراده خود را تحمیل کرده و اراده آمریکایی – صهیونیستی نتوانسته این جبهه را متزلزل کند و روز‌به‌روز هم این مناسبات جدید در منطقه ابعاد دیگری را به خود می گیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: جای‌جای جبهه مقاومت دارای اختیار، فکر و اراده‌اند و دارای ظرفیت‌های لازم برای مواجهه با دشمن‌های مشترک هستند لذا اینطور نیست که آنها با تصمیم ایران کاری را اجرا کنند؛ آنها کاری را می‌کنند که تشخیص می‌دهند اما حمایت ایران از مقاومت هست و هم‌داستانی آنها با داستان انقلاب اسلامی و آزادی ملت‌ها آنگونه عجین است که اقدام مقاومت، اقدامی به‌هنگام و پرثمری است؛ لذا من بر این عقیده‌ام که جبهه مقاومت گام‌به‌گام مسیر تقویت خود را برمی دارد و به بلوغ بهتر و بیشتری خواهد رسید و قدرت سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف در منطقه جبهه مقاومت خواهد بود و بزودی تمکین قدرت‌های بین‌المللی از جبهه مقاومت را برای ایجاد یک نظم و ساختار جدید در منطقه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: بطور طبیعی خود این دوره‌گذار و شکل‌گیری این نظم خاص در منطقه [شمال آفریقا و غرب آسیا] بر ترکیب‌بندی قدرت در سطح جهان تاثیر خواهد گذاشت و اساسا این ترکیب‌بندی قدرت در سطح جهان امکانی را ایجاد می‌کند که توزیع مناسبات قدرت بگونه‌ای باشد، منافع ملت‌ها اصل قرار بگیرد، احترام متقابل بین دولت‌ها و کشور‌ها به‌عنوان یک اصل باشد، استقلال کشور‌ها را دولت‌های صاحب قدرت بپذیرند و بهترین تعامل را می‌توانند در این مناسبات انجام دهند.

«بریکس» و «شانگهای»؛ فرصتی طلایی برای توسعه همه جانبه

زاکانی همچنین گفت: ما یک فرصت طلایی داریم و این فرصت برای ما فراهم است و متعاقبا این فرصت طلایی برای سایر کشور‌ها وجود داشته که در بریکس و شانگهای هستند زیرا قابلیت‌های ایران قابلیت‌های غیرقابل اغماضی است و توانمندی‌های ما غیرقابل چشم‌پوشی است این توانمندی‌های متقابل می‌تواند بهترین روابط را برای ما و کشور‌های حضور یافته در بریکس و شانگهای رقم بزند.

مثلت قدرت ایران اسلامی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قدرت اصلی ما، «قدرت ایدئولوژیک» و «قدرت نرم» ما است؛ قدرت دوم ما «قدرت ملت» ما است، ملت ما در صحنه حضور داشته و برای ما اقتدار خلق می‌کنند؛ قدرت بعدی ما «قدرت دفاعی» ما است، لذا؛ ما توانمندی‌های دیگری داریم که معادل این توانمندی‌ها، آثارشان را می‌شود در مراودات بین‌المللی شاهد بود؛ دولت‌هایی در کشور بودند که متزلزل بودند و تکیه به مردم نداشتند با امکانات و اعتقادات ناسالم مواجه می‌شدند لذا دیپلماسی‌شان نادرست بود.

زاکانی در باره قدرت دفاعی ایران گفت: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران روز‌به‌روز افزایش پیدا خواهد کرد اما این‌قدرت دفاعی قدرتی است در راستای بازدارندگی است؛ آنجایی که خط قرمز ما نادیده انگاشته شد صبوری کردیم و سپس سیلی سختی زدیم و از این‌رو قدرت دفاعی ما روز‌به‌روز مستحکم‌تر خواهد شد و چنانچه روزی به ایران اسلامی تعرضی شود نیرو‌های مسلح پاسخ متناسبی را خواهند داد.

پربیننده ترین خبرها