در گفت‌و‌گوی اختصاصی با العالم؛  

قاضی زاده هاشمی:‌ پیشنهاد جمهوری اسلامی دمکراتیک‌ترین پیشنهاد درباره قضیه فلسطین است

جمعه 25 خرداد 1403 - 19:20

قاضی زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درباره قضیه فلسطین به عنوان دموکراتیک ترین پیشنهاد نام برد و گفت که با طرح راه حل دو دولتی، مخالف است.

العالم - ایران

امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در ویژه برنامه انتخاباتی شبکه العالم با اشاره به اولویت‌ها در دولت خود در حوزه سیاست خارجی گفت: حوزه سیاست های خارجی راهبردهای اساسی نظام است. سیاست های ابلاغی در حوزه سیاست خارجی ناظر نگاه به شرق، توسعه روابط بین الملل بویژه اصلاح و بهبود روابط با کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و آنهایی است که مشترکات نژادی و مذهبی و دینی با آنها داریم.

وی با اشاره به تلاش های گسترده شهید امیرعبداللهیان در دوره شهید رئیسی برای رفع سوءتفاهم هایی که با برخی کشورها ایجاد شده بود و روی روابط ایران با آن کشورها تاثیر منفی گذاشته بود، گفت : باید این روابط اصلاح بشود و به حالت عادی برگردد.

وی به برقراری مجدد روابط با تمام کشورهایی که به نحوی با ما قطع رابطه کرده بودند، اشاره کرد و گفت :‌ با برخی کشورها که مشکل شان با ما مانند مصر درازمدت بود، گفتگوهایی شروع شد.

وی ادامه داد : لذا دولت من متعهد خواهد بود همین مسیر را در ادامه مسیری که شهید رئیسی عزیز آغاز کرد، طی بکند.

قاضی زاده هاشمی از طرح خود برای ایجاد یک درهم آمیختگی دیپلماتیک اقتصادی و فرهنگی برای کشورهای منطقه که بتواند مکمل و موید مسائل اقتصادی و امنیتی هم باشد، سخن گفت و افزود : همه ما باید امنیت کشور همسایه را امنیت خودمان بدانیم، رشد اقتصادی و برطرف شدن مشکلات اقتصادی آن کشور را برطرف شدن مشکلات خودمان بدانیم.

وی به عنوان نمونه به کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: اگر افغانستان وضع خوبی پیدا کند، ما با این همه اتباع خارجی افغان در ایران که هزارجور چالش در بازار اقتصاد ما بوجود آورده‌اند، مواجه نخواهیم بود.

قاضی زاده هاشمی همچنین بر لزوم تلاش برای رشد کشورهای دیگر از جمله عراق تاکید کرد و گفت این تلاش ها لازم است تا بتوانیم در تعامل با یکدیگر یک منطقه قدرتمند ایجاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره فناوری هسته‌ای خاطر‌نشان کرد: در همه حوزه هایی که مربوط به فناوری، تولید ثروت و قدرت می شود، دولت من موظف است تمام تلاش خودش را برای پیشرفت حداکثری در حوزه های کشاورزی، هوافضا، علوم پزشکی، بایوتکنولوژی از جمله علوم هسته ای به کار گیرد.

وی اظهار داشت : هیچ کس هم نمی تواند به ما بگوید شما حق ندارید پیشرفت کنید ، کشور ما دانشمندان زیاد و امکانات فراوانی دارد، امکان این را دارد که به سطوح بالای دانشی در جهان دست پیدا بکند. در چارچوب استفاده صلح آمیز و رعایت پروتکل های جهانی در تعامل موثر و سازنده با نهادهای بین المللی با تلاش برای رفع سوء تفاهمات احتمالی برای افراد یا کشورهایی که می خواهد بوجود بیاید ، بدون پذیرش زور و ظلم و کوتاه آمدن از مواضع اصولی، این مسیر را طی خواهیم کرد.

وی ادامه داد : این مسیر در دولت شهید رئیسی با قدرت پیش رفت ، حتی در مراحلی به توافق نزدیک شدیم. به علت مسائل داخلی کشورهای مقابل ما که در کشورهایشان دارند، متاسفانه باعث می شود که هیچ وقت اراده ای در کشورهای غربی برای اینکه یک همکاری سازنده با آنها داشته باشیم ، وجود نداشته باشد.

ایران قدرتمند است لذا از حقوق قانونی ملت کوتاه نخواهیم آمد

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: غربی ها به برده داری عادت کرده اند حدود ۵۰۰ سال نظام استعماری جهان به برده داری عادت کرده، ولی باید بدانند که امروز کشورهای شرق قدرتمندند، ایران قدرتمند است و دیگر تابع دستورات و سیاست های آنها نیست ما به دنبال مخاصمه نیستیم اما از حقوق قانونی ملت ایران هم کوتاه نخواهیم آمد.

وی درباره تحریم ها نیز گفت: آن عنصر کلیدی که می تواند تحریم را از بین ببرد ، سازش و یا بستن درب های کشور نیست. آن چیزی که می تواند تحریم را خنثی و بی اثر کرده و از بین ببرد ، مردمی کردن اقتصاد است. اگر اقتصاد ما کاملا مردمی بشود و بخش خصوصی ما فعال بشود و یک درهم تنیدگی اقتصادی بین ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت منطقه اتفاق بیافتد، شرکت های مشترک اقصادی بین ما در بخش خصوصی و نه دولتی در بین کشورهای همسایه ایجاد بشود ، یک عمق راهبردی برای ما و کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد : بنابراین راهبرد اساسی من توسعه زنجیر تولید مشترک یا اقتصاد مشترک با کشورهای همسایه است از هر کشوری که زودتر بشود، شروع کرد. الآن اقتصاد جهان هم همین است ، مثلا آمریکایی ها به تنهایی هواپیمای بوئینگ را نمی سازند، هرقطعه اش را در بخشی از جهان می سازند. مثلا هواپیمای ایرباس را با اروپایی ها به صورت مشترک می سازند، اگر ما همین کار را در زنجیره های تولیدی کشور اعم از کشاورزی و صنعتی انجام بدهیم، وضع نابسامانی که در خودرو داریم ، تفاوت خواهد کرد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه اکنون بازار خودروی ما یک بازار ۸۰ میلیونی است، افزود : می توان این بازار را با تولید مشترک به بازار ۴۵۰ میلیون تبدیل کرد. یعنی خودرویی که بین ما و ترکیه و پاکستان و کشورهای عربی منطقه و کشورهای آسیای میانه ساخته بشود ، بازارش گسترده تر می شود ، منافعش هم تقسیم می شود، همه مردم منطقه هم آن تولید را متعلق به خودشان می دانند.

وی ادامه داد : برنامه اساسی بنده در این زمینه توسعه شراکت های بخش خصوصی و همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به شیطنت های رئیس جمهور و سیاستمداران آمریکایی و وجود روحیه استکباری در سیاستمداران این کشور، گفت : آمریکایی ها دست از شیطنت و دخالت بی مورد در موضوعات کشورهای مسلمان و ایران برنمی دارند و همچنان به شیطنت مشغول هستند.

وی درباره قضیه فلسطین نیز چنین توضیح داد که پیشنهاد جمهوری اسلامی درباره قضیه فلسطین، دمکراتیک ترین پیشنهاد ممکن است ، یعنی فلسطین برای همه فلسطینی ها از هر نژاد و قومیتی که هستند، است نه فقط برای فلسطین بلکه برای کل کشورهای منطقه.

وی افزود: ما معتقدیم این کشور متعلق به مردمان این سرزمین است که باید با حقوق مساوی دور هم جمع شوند نه اینکه یک گروه امتیاز بیشتری بر گروه دیگری داشته باشند، با هم تصمیم بگیرند ، این رژیم آپارتاید باید از بین برود و صحبت باید از یک کشور باشد نه دو کشور، آن هم یک کشور یکپارچه.

قاضی زاده هاشمی ضمن ابراز مخالفت با طرح تقسیم یک کشور گفت : یک جنگ داخلی دائمی تئوری دوکشوری را نگه می دارد. آن یک کشور هم برخاسته از آراء و صندوق رای هست که همه مردم با حق رای مساوی نسبت نحوه تعیین دولت و رئیس جمهور و قانون اساسی نظر بدهند.

پیدایش جبهه مقاومت نتیجه بیش از دو قرن استعمارگری است

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره جبهه مقاومت در منطقه نیز گفت: جبهه مقاومت زاییده دخالت بیش از دو قرن استعمار جهانی در منطقه غرب آسیاست ، مردم منطقه از دست دخالت های بی مورد و کشتارها و ترورها به ستوه آمده اند.

وی با اشاره به دخالت رژیم جعلی اسرائیل، حضور و دخالت آمریکایی ها و تجاوز آنها به کشورهای منطقه، افزود : مردم منطقه مجبور شده اند در مقابل اشغالگران صف بندی کنند ، هر ملتی که مورد هجوم و تجاوز قرار بگیرند ، لاجرم ، یکی از حقوق مشروع ایستادگی و مقاومت در مقابل این تجاوز است و چون این دشمن خارجی است و ریشه اعتقادی و مذهبی مردم یکی است مردم منطقه به طور دسته جمعی مقاومت می کنند که به محور مقاومت مشهور شده است که یک امر کاملا فطری است و برخاسته از اراده مردم منطقه است.

قاضی زاده هاشمی گفت : جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی خودش وظیفه دارد از همه مستضعفین عالم حمایت کند، وظیفه دارد از کلمه توحید در جهان حمایت کند ، حتما در کنار این جریان ضد استکباری خواهد بود در جهت حمایت از مردم منطقه برای اینکه مقاومت کنند کمک خواهد کرد البته این به معنی دخالت در آن کشورها یا اعزام نیرو به آن کشورها نخواهد بود زیرا خود مردم و دولت آن کشور تصمیم می گیرد که از چه مسیری این کار را انجام بدهند و ما حمایت و پشتیبانی دیپلماتیک و فناورانه و سیاسی و مالی خواهیم کرد.

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه های خود برای استفاده از عضویت ایران در پیمان های شانگهای و بریکس بیان داشت: در دو سطح موضوع قابل بررسی است یکی اقدامات جمعی کشورهای عضو شانگهای و بریکس است و دیگری روابط دوجانبه با اعضای این دو پیمان است. در سطح جمعی ما باید یک اتحادیه بزرگ پولی و مالی و بانکی ایجاد کنیم برای اینکه کشورهای تحریم گر و ظالم نتوانند به ما صدمه بزنند مثل بانک مرکزی مشترک پول مشترک برداشتن تعرفه های مضاعف و ارتباطهای علمی و فناورانه که در سطح انحادیه ها باید انجام بشود که قاطعانه کمک خواهیم کرد تا اتفاق بیوفتد. در سطح روابط دوجانبه، این پیمان یک تسهیلات و اختیاراتی را فراهم می کند که باید تبدیل به قرارداد بشود جایی که مکمل هم باشیم یعنی نیازهای همدیگر را بتوانیم پاسخ بدهیم باید نیازهای کشورهای عضو را شناسایی بکنیم و با نیازهای خودمان که می توانند تامین کنند تبدیل به قراردادهای دوجانبه بکنیم مثل قراردادهایی که درحال حاضر با چین و روسیه در حال انعقاد هستیم.

قاضی زاده هاشمی در پایان درباره برنامه های خود برای تقویت قدرت دفاعی ایران گفت: نوع استراتژی دفاعی ما استراتژی دفاع نامتوازن و کاملا وابسته به توسعه تکنولوژی دفاعی است. یعنی ما باید بتوانیم در حوزه دفاعی، ‌فناوری های روز جهان را به کار بگیریم که قدرت بازدارندگی در مقابل دشمنان خود پیدا کنیم.

وی افزود : دشمنان ما بدانند که اگر بخواهند به ایران صدمه بزنند ، ایران قدرت پاسخ سهمگین دارد ، به طوری که هیچ دفاعی در مقابل برخورد ایران نخواهند داشت و این پیام را هم باید به روشنی به آنها برسانیم و درک کنند توسعه قدرت دفاعی برای این است که جنگی اتفاق نیافتد. این که ما قدرتمند بشویم باعث می شود که طمع سایر کشورها برای حمله به ایران کم بشود. اگر می بینید اول انقلاب صدام به ایران حمله می کند، برای این بود که ارتش ما از بین رفته بود و قدرت دفاعی نداشتیم اگر قدرت داشتیم، جرات نمی کرد، چشم طمع داشته باشد و حمله انجام بدهد. با همین استراتژی دولت تمام توان خودش را به کار خواهد گرفت که قدرت دفاعی ما در مرز قدرت های جهانی بلکه بالاتر از آن ها حرکت کند که هم یک بازدارندگی برای سرزمین ایران ایجاد بکند و نیز یک چتر حمایتی مناسب برای جبهه مقاومت ایجاد کند.

پربیننده ترین خبرها