"عید قربان" شادی در میان یک تراژدی بزرگ در غزه

يکشنبه 27 خرداد 1403 - 12:47

 درحالی این عید به غزه رسیده که جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در رفح، و آوارگی بیش از یک میلیون غیر نظامی بی دفاع آن،حداقل شادی را از دل مادران و فرزندان این سرزمین اشغال شده، ربوده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش العربی الجدید، ساکنین غزه همانگونه که از "عید فطر" گذشته استقبال کرده اند، این روزها به پیشواز "عید قربان" رفته اند؛ همان غم و همان دلتنگی همچون دیگر اعیاد؛ در سایه ی محاصره و قتل عام؛ با عزیزان شهیدشان وداع کرده و پیکر های به خون غلطیده شان را تشییع وبه خاک سپرده اند و عید قربان امسال را نیز با وسعت آوارگی بیشتر و در تنگنای گرسنگی و تشنگی افزون تر حتی در شرایطی سخت تر از "عید فطر" پذیرا شده اند.

مردم غزه عید فطر گذشته، را با امید "آتش بس" و پایان جنگ جنایتکاران صهیونیستی؛ سپری کرده و با آرزوی تحقق آن در عید قربان" اما با جنایات و قحطی و تجاوزات بیشتر اشغالگران روبرو شده اند.

در روز عرفه بسیاری از اهالی غزه از طریق تلویزیون دعاهای مناسک ربانی را دنبال کردند و علی رغم گرسنگی وتشنگی و کمبود مواد غذائی در این سرزمین طبق سنت نبوی نیت به روزه در دهه اول ذی الحجه گرفته اند.

در این میان "مریم حمدان" 40 ساله مراسم حج را از طریق گوشی همراهش دیده و از حسرت بزرگی می گوید که چگونه برای اولین بار در عید امسال نتوانسته شیرینی بپزد و یا نتوانسته در کنار خانواده اش که از شهر بیت حانون در شمال شرقی غزه آواره شده اند قربانی را در راه خدا ذبح کند.

این بانوی فلسطینی می گوید که از کودکی اش تاکنون هرگز و حتی تا عید فطر گذشته نیز هیچگاه شیرینی عید را فراموش نکرده و آنرا برای شادی پخته است.

حمدان در ادامه توضیح می دهد که چگونه در عید فطر گذشته او و ده ها زن دیگر در داخل مدرسه ای در شهر رفح کیک و شیرینی عید را با جمع آوری و تهیه آرد و دیگر لوازم پخته، و بین کودکان و خانواده ها توزیع کرده بودند و هیچوقت فراموش نمی کند که چگونه مردم بی صبرانه اخبار را با گوشی ها و یا رادیوهای شان دنبال کرده اند تا شاید خبر آتش بس را در این عید بشنوند.

حمدان از لباس های عیدی که برای فرزندانش قبل از حمله وحشیانه ی "اسرائیل" به رفح تهیه کرده بوده می گوید و با حسرتی فراوان شرح می دهد که چگونه لباس قرمزی را که برای "نادین" دختر کوچکش خریده بوده بدلیل آواره شدنشان از خانه و کاشانه از دست داده و تمام وسایل خانه شان نیز از بین رفته است.

در این عید قربان؛ فرزندان مریم حمدان لباس نو عید را مانند بسیاری از کودکان دیگر به تن نکرده اند و به گفته ی این مادر اهل غزه امسال این عید دیگر برایشان رنگ وبویی ندارد و باحسرتی وصف ناپذیر مراسم حج را پیگیری می کند و از حاجیان می خواهد که برای ساکنان غزه و ارواح شهدایشان دعا کنند.

آری اکنون عید قربان فرا رسیده در حالی که بر اساس اعلام منابع خبری، تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی از مرز 37 هزار نفر گذشته و بیش از 85 هزار زخمی به جای گذاشته است.

وطبق سازمان بهداشت و درمان غزه تعداد شهدا در فاصله بین دو عید فطر و قربان حدود 5000 نفر است.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه ای با اشاره به شهادت دست کم 30 نفر در 24 ساعت گذشته، خاطرنشان کرده که مجموع زخمی های این قتل عام اسرائیلیان نیز از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 85 هزار و 197 نفر رسیده است.

فرا رسیدن عید بدون جنگ و بازگشت به زندگی عادی، تنها به آرزویی تبدیل شده است و مردم بی دفاع این باریکه؛ تحت محاصره اشغالگران صهیونیست وتشدید جنایات آنان علیه غیر نظامیان اعم از زنان وکودکان این خطه و کمبود کالاهای اساسی برای تأمین معاش زندگی این عید مبارک را با حزنی عمیق پی می گیرند.

پربیننده ترین خبرها