تهدید حمله به لبنان؛ آیا نتانیاهو مرتکب بزرگ ترین اشتباه زندگی اش خواهد شد؟

تهدید حمله به لبنان؛ آیا نتانیاهو مرتکب بزرگ ترین اشتباه زندگی اش خواهد شد؟
يکشنبه 27 خرداد 1403 - 22:38

خبر: شبکه 12 تلویزیون صهیونیستی گزارش داد: ارتش به رهبران سیاسی رژیم توصیه کرده که عملیات رفح در جنوب غزه را در اسرع وقت پایان دهند و حمله به لبنان را پیش ببرند.

العالم – یک خبر و چند تحلیل
تحلیل:

نکته عجیب این خبر، علیرغم اهمیت آن، این است که منبع آن ارتش صهیونیستی است و نه کابینه این رژیم که وظیفه اش ترسیم راهبردها و اهداف نظامی است و عجیب‌تر آن که این خبر در رسانه‌ها و مطبوعات صهیونیستی به شکل علنی منتشر شد، در حالی که ارتش به دلیل حساسیت موضوع می‌توانست توصیه‌های خود را به صورت محرمانه به مقامات سیاسی ارائه کند.

از سوی دیگر، همین منابع به طور علنی اعلام کردند که شورای جدید جنگ صهیونیستی شب گذشته تشکیل جلسه داد و وضعیت امنیتی و نظامی جبهه با لبنان را بررسی کرد اما بدون آن که به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه اشاره کند.

در این میان وب سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقامات صهیونیست نوشت: عاموس هوکشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه وارد رژیم صهیونیستی می شود تا از تبدیل شدن تنش بین رژیم و حزب الله لبنان به یک جنگ همه جانبه جلوگیری کند.

اگر این خبر را در چارچوب تحولات میدانی غزه به ویژه رفح و خسارات سنگینی که نیروهای صهیونیست در روزهای اخیر متحمل شدند و آن چه در شمال فلسطین با لبنان در حال وقوع است قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که هر آنچه درباره آماده‌سازی "جبهه شمال" برای حمله گسترده به لبنان گفته می شود و این که ارتش اسرائیل منتظر تصمیم رهبری سیاسی است، سخنانی توخالی است و هدف از انتشار این تهدیدات، تلاش برای توجیه شکست نتانیاهو و کابینه اش است به گونه‌ای که باعث شرمساری ارتش به اصطلاح شکست ناپذیر صهیونیستی و ابرقدرتهای حامی آن مانند آمریکا نشود که نتوانستند در 9 ماه جنگ غزه اهداف خود را محقق کنند.

نیروهای اشغالگر نه تنها در هیچ یک از اهداف تجاوزکارانه خود علیه مقاومت و محاصره غزه پیروزی کسب نکرده اند، بلکه با هزاران کشته و زخمی، حدود 50 درصد از تجهیزات و تسلیحات خود را نیز طی جنگی که بیش از 8 ماه تاکنون در جریان است، از دست داده اند.

آیا این نیروهای درمانده وخسته از این جنگ طاقت فرسا می توانند ریسک کنند و جبهه ای دیگر را برای جنگ با حزب الله بگشایند؟ حزب اللهی که بسیار قوی تر از دیگر نیروهای مقاومت محاصره شده در غزه است و تاکنون تنها 5 درصد از توان نظامی و تسلیحاتی خود را به کار گرفته و علاوه بر اینها در موقعیت جغرافیایی سوق الجیشی در لبنان، منطقه و جهان قرار دارد.

آنچه که با تهاجم آمریکا و اسرائیل به غزه آشکار شده است و همه معادله ها و محاسبه های دوگانه آمریکایی و اسرائیلی را تغییر داده، وحدت عمل و اتحاد جبهه های مقاومت منطقه در چارچوب زمینه های استراتژیک مشترک آنهاست که مانع از انحصار غزه توسط دو طرف آمریکایی و اسرائیلی شده است و این جبهه ها در صورت ارتکاب اشتباه بزرگ زندگی نتانیاهو در حمله به لبنان، بیشترهم دریکدیگرتنیده خواهند شد.

گشودن جبهه نبرد با لبنان برای نتانیاهو خوشایند نیست و اگر این حماقت را مرتکب شود، باید تعداد موشک‌هایی را که تنها در سه روز از لبنان به سمت کیانش شلیک شده، یعنی تعداد 251 موشک در روزهای چهارشنبه و 150 موشک در پنجشنبه و 34 موشک و 16 فروند پهپاد در جمعه پیش را بشمارد و با چند برابر، آنرا جبران کند و موشک ها و پهپادهای محور مقاومت را که همراه با هزاران مجاهد مبارز از کشورهای محور مقاومت که برای به خواری کشاندنش به لبنان گسیل شده و بر کیانش آوار خواهند شد، را نیز به همانگونه که در غزه دچار وتحقیر شده، در نظر بگیرد.

به نظر می رسد پیام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان به همه کسانی که لبنان را تهدید به جنگ همه جانبه کرده و در آن آمادگی کامل حزب الله را برای انجام چنین جنگی اعلام کرده بود، قبل از صهیونیست ها به سمع آمریکایی ها رسیده است. بنابراین، ما معتقدیم که نتانیاهو شکست خورده سفر فردا دوشنبه (28 خرداد ماه)، عاموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به فلسطین اشغالی را برای "توقف تشدید تنش بین حزب‌الله و رژیم اسرائیل" به‌عنوان راه نجاتی برای خود در نظر خواهد گرفت. با این حال، این تشدید، همانطور که هوکشتاین قبل از هر کس دیگر می داند، متوقف نخواهد شد مگر اینکه حملات تجاوزکارانه به غزه متوقف شود.

پربیننده ترین خبرها