گروسی: ایران باید اجازه دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای را بدهد

گروسی: ایران باید اجازه دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای را بدهد
دوشنبه 28 خرداد 1403 - 10:39

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون در نظر گرفتن تعامل سازنده تهران با این نهاد، گفت که ایران باید به منظور دستیابی به یک توافق جدید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات هسته‌ای را داشته باشند.

العالم - اروپا

رافایل گروسی امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه روسی ایزوستیا، بیان کرد که نیاز به بازگشت به دیپلماسی وجود دارد درحالیکه برنامه جامع اقدام مشترک وجود داشت و اکنون فقط روی کاغذ است و معنایی ندارد.

العربیه نیز در ارتباط با این مصاحبه به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که گروسی جلوگیری از تکرار سناریوی پرونده کره شمالی و هدر رفتن تلاش های بین المللی را خواستار شده است.

وی گفت: بر این باورم که ما نیازمند بازگشت به دیپلماسی هستیم. ما یک برنامه جامع اقدام مشترک داشتیم. اما امروزه فقط روی کاغذ وجود دارد و هیچ کسی آن را اجرا نمی کند و به آن پایبند نیست.

گروسی با تأکید بر ضرورت حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تأسیسات هسته ای ایران گفت: هنوز هم به همکاران ایرانی ام می گویم که باید حداقل ها در زمینه دسترسی آژانس به تأسیسات هسته ایران، تضمین شود تا بتوان به بازگشت به نسخه دوم توافق هسته ای کمک کرد.

وی تأکید کرد: سناریوی کره شمالی که مشخص شد همه تلاش ها و مذاکرات در مدت دهه ها، بی فایده بوده است نباید تکرار شود.

این اظهارنظر گروسی پس از آن صورت می گیرد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابتدای ماه ژوئن جاری در وین با تصویب قطعنامه ای از ایران خواست ضمن افزایش همکاری هایش با آژانس، ممنوعیتی را که به تازگی برای ورود بازرسان ارشد این سازمان اعمال کرده بود لغو کند.

همچنین پیشتر، مذاکرات وین درباره احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران پس از آن متوقف شد که در دسامبر 2021 طرف های مذاکرات به یک توافق درباره دو پیش نویس که دربرگیرنده مواضع ایران نیز بود دست یافتند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و بازگرداندن تحریم های شدید علیه ایران، تهران اکثر تعهداتش در زمینه محدود کردن فعالیت های هسته ای اش براساس برجام در سال 2015 با قدرت های جهانی را کنار گذاشت.

سخنان امروز گروسب درحالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام که نیمه خرداد ماه برگزار شد، گفت: من از موافقت ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک ۴ مارس همچنان به ارائه چارچوبی برای همکاری با آژانس و رسیدگی به مسائل باقیمانده ادامه می دهد، استقبال می کنم و از تهران می خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند.

گروسی همچنین از دولت جدید در ایران خواسته بود که به گفت‌وگوهای سطح بالا و تعاملات فنی که در نتیجه سفر اخیر او به ایران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید کشورمان و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه، شکل گرفته است ادامه دهد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۱ با هدف حل‌وفصل تمامی مسائل باقی‌مانده بین دو طرف توافق کردند؛ توافقی که بعداً به‌عنوان بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت گرفت و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

پربیننده ترین خبرها