چرا "سید حسن نصرالله" به قبرس هشدار داد؟

چرا
جمعه 1 تير 1403 - 08:21

اظهارات اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان، که طی آن هشدار داد در صورت استفاده از خاک قبرس برای هدف گرفتن خاک لبنان، این کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت واکنش توأم با نگرانی نیکوزیا را برانگیخته است.

العالم- لبنان

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد که اگر قبرس به رژیم اسرائیل اجازه استفاده از بنادر و فرودگاه‌های خود برای هدف گرفتن خاک لبنان را بدهد، می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. او تاکید کرد: ما به دولت قبرس هشدار می‌دهیم که اگر فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود را به روی اسرائیل برای هدف قرار دادن لبنان بگشاید، بخشی از جنگ خواهد بود. ما به همبستگی، حمایت و کمک خود به غزه ادامه خواهیم داد و برای همه احتمالات آماده‌ایم و هیچ چیز ما را از انجام این وظیفه باز نخواهد داشت.

در واکنش، اما "نیکوس کریستودولیدس" رئیس‌جمهوری قبرس روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور جزیره‌ای در شرق مدیترانه، در هیچ عملیات نظامی در منطقه یا جای دیگر دخالت ندارد. او مدعی شد که کشورش بخشی از راه حل است نه بخشی از مشکل و نقش نیکوزیا در کریدور بشردوستانه برای غزه توسط جهان عرب و جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است.

پرونده پایگاه‌های نظامی

اطلاعات و اخبار دقیق از استفاده رژیم اشغالگر از پایگاه‌های قبرس و اینکه دولت قبرس چنین امکاناتی به این رژیم داده باشد در دست نیست ولی روابط این دو طرف اخیرا رو به بهبودی رفته است و در گذشته گاهی قبرس اجازه عبور هواپیماهای اسرائیلی از فضای هوایی‌اش را برای رزمایش می‌داد.

ارتش رژیم صهیونیستی سال گذشته رزمایش نظامی در اراضی قبرس تحت عنوان "خورشید آبی" را آغاز کرد که به عنوان شبیه‌سازی برای جنگ در لبنان انجام شد.

در می ۲۰۲۲ صدها تن از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی از جمله نیروهای ویژه برای مشارکت در آخرین هفته تمرین بزرگی که مدت زمان آن یک ماه بود، به قبرس رفتند تا جنگ علیه حزب‌الله لبنان و بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کنند.

در مارس ۲۰۱۶ وزارت دفاع قبرس اعلام کرد که رزمایش نظامی مشترک خود با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است.

این نهاد نظامی در همان زمان اظهار داشت که رزمایش مذکور تحت عنوان (Oni̇si̇llos-Gedeon 1- 2016) در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری نظامی میان دو طرف است.

در مارس سال گذشته نیز روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" گزارش داد که رژیم صهیونیستی در صدد در دست گرفتن کنترل بندر قبرس به بهانه حمایت از واردات کالا در صورت هدف قرار گرفته شدن بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی است.

به ادعای این روزنامه، اقدام مذکور در چهارچوب تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد راه‌حل دریایی برای واردات کالا به اراضی اشغالی بخصوص در مسئله امنیت ملی و چالش‌های مربوط به خدمات حمل و نقل دریایی است.

این روزنامه ادامه داد که هزینه تقریبی برای این اقدام حدود ۱۴۰ میلیون دلار است و قبرسی‌ها نسبت به آن علاقه نشان داده‌اند.

قبرس، به عنوان عضو اتحادیه اروپا، چند پایگاه هوایی نظامی دارد، پایگاه هوایی "آندریاس پاپاندرئو" که پایگاه نیروی هوایی قبرس است در پافوس و پایگاه "لاکاتامیا" در نیکوزیا.

دو پایگاه بانگلیسی "آکروتیری" و "داکلیا" از زمانی که قبرس مستقل نشده بود و جزو امپراتوری بریتانیا بود در این جزیره هستند. این دو پایگاه نیروی هوایی انگلیس اکنون خودمختار هستند و دولت قبرس کنترلی بر آنها ندارد.

وزارت دفاع انگلیس ماه نوامبر گذشته گفت برای کمک به نجات گروگان‌های انگلیسی در غزه پروازهای شناسایی در مدیترانه شرقی بر فراز فلسطین اشغالی و لبنان انجام می‌دهد اما تاکید کرد این هواپیماها "مجهز به سلاح نیستند و هیج نقش رزمی ندارند. " گمان می‌رود این پروازها از همین دو پایگاه انجام شده باشند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها