روزنامه عبری: کریدور دریایی از قبرس به غزه اهداف اسرائیل را محقق می‌کند

روزنامه عبری: کریدور دریایی از قبرس به غزه اهداف اسرائیل را محقق می‌کند
چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 11:43

یک روزنامه عبری‌زبان از اهداف پشت پرده طرح کریدور دریایی در دست اجرا از قبرس به ساحل شمالی غزه با هدف ادعایی انتقال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه، پرده برداشت.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، روزنامه "اسرائیل الیوم" نوشت کریدور دریاییِ در حال ساخت فواید متعددی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت و فشارهای بین‌المللی بر این رژیم به منظور پایان دادن به فاجعه انسانی در باریکه غزه را کاهش می‌دهد.

این روزنامه به نقل از یک منبع سیاسی در تل‌آویو نوشت:‌ اسرائیل امیدوار است از طریق کریدور دریایی به چند هدف دست یابد از جمله جایگزینی آژانس و امداد کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی( آنروا) با سازمان دیگری، که مسئولیت توزیع مواد غذایی را بر عهده خواهد داشت.

این منبع سیاسی تصریح کرد: این کریدور اهداف دیگری نیز خواهد داشت از جمله کاهش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل و نیز کم کردن بار مسئولیت آن در امدادرسانی به غزه. همچنانکه از طریق این گذرگاه، دولت وابسته به حماس در باریکه غزه عملکرد خود به عنوان تنها طرف توزیع‌کننده غذا میان مردم باریکه و نیز کنترلش بر این باریکه را از دست خواهد داد و مسئولیت "انتقال کمک‌ها به غزه" بر دوش آمریکایی‌ها خواهد بود.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی نیروهای کمی در اختیار طرح راه‌اندازی و فعال‌سازی کریدور دریایی خواهد گذاشت تا به عملیات نظامی‌اش در باریکه غزه آسیبی وارد نشود.

این سیاستمدار صهیونیست در ادامه تأکید کرد که سرویس امنیت عمومی اسرائیل( شاباک) در حال ایجاد یک سیستم بازرسی جامع برای محتویات محموله‌‌ها است تا این اطمینان حاصل شود که آنها حاوی سلاح‌هایی نیستند که می‌تواند توسط جبش حنماس استفاده شوند.

"اسرائیل الیوم" خاطرنشان کرد که تیم‌هایی از اسرائیل و آمریکا در حال ایجاد هماهنگی بر سر نحوه فعالیت پروژه کریدور دریایی برای انتقال کمک‌ها از قبرس به غزه است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه، این پروژه در مرحله نخست، آزمایشی خواهد بود و روزانه تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ محموله وارد پروسه نقل و انتقالات و توزیع می‌شود.

پیشتر نیز روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" در گزارشی اشاره کرد که اسرائیل با خرید یک بندر در قبرس به دنبال دستیابی به دو هدف اصلی است: اولین مورد استفاده از این بندر برای بازرسی کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه قبل از رسیدن به اسکله یا بندری است که ایالات متحده برای ایجاد آن در سواحل غزه تلاش می‌کند.

دوم رفع محاصره بنادر اشغالگران است. به نوشته این روزنامه، این اقدام بخشی از تلاش‌های تل‌آویو برای یافتن مسیرهای دریایی برای انتقال کالا به اراضی اشغالی در پاسخ به چالش‌های کنونی و چالش‌هایی است که ممکن است درآینده برای امنیت داخلی اسرائیل و ازجمله در خصوص خدمات لجستیک دریایی به وجود بیایند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها