دلیل ترس واشنگتن از توافق پوتین با کیم چیست؟

دلیل ترس واشنگتن از توافق پوتین با کیم چیست؟
جمعه 1 تير 1403 - 13:39

"خطری بزرگ برای صلح و ثبات در منطقه".. اینها عباراتی هستند که کره‌جنوبی و آمریکا در توصیف توافقنامه امنیتی روسیه و کره‌شمالی به‌کار برده‌اند.

العالم - آسیا

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی، امروز- جمعه- با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد "چو تائه یول" وزیر امور خارجه این کشور و همتای آمریکایی‌اش امضای توافقنامه امنیتی جدید بین روسیه و کره‌شمالی را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است وزرای خارجه کره‌جنوبی و آمریکا پس از بحث و گفت‌وگو درباره راه‌های پاسخ به امضای این توافقنامه، درباره کنترل اوضاع از نزدیک توافق کردند.

"آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه امریکا ضمن اعلام حمایت کشورش از پاسخ‌های کره‌جنوبی به این معاهده، تأکید کرد که واشنگتن به دنبال بررسی راه‌های متفاوتی برای پاسخ به "تهدیدهای مشترک روسیه و کره‌شمالی برای صلح جهانی" است.

روسیه و کره‌شمالی با امضای این توافقنامه، متعهد شدند که چنانچه هر یک از دو کشور مورد حمله مسلحانه قرار گیرد، کشور دیگر کمک نظامی فوری ارائه کند.

وزیر خارجه کره‌جنوبی هم تصریح کرد که هر نوع همکاری برای تقویت توانمندی‌های کره‌شمالی، نقض صریح قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

چرا واشنگتن عصبانی شد؟

علت عصبانیت کره‌جنوبی، ناتو و برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا از امضای این توافقنامه چیست؟

اولا تردیدی نیست کمک تسلیحاتی روسیه به پیونگ‌یانگ، خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت است و امنیت کره‌جنوبی، متحد آمریکا را به خطر انداخته است.

از این گذشته این توافقنامه که رسما "توافقنامه همکاری استراتژیک فراگیر" نام گرفته است، بر تلاش برای ایجاد نظام بین‌المللی عادلانه و برابر و همکاری استراتژیک و تاکتیکی بین دو کشور" تصریح دارد. برخی ناظران، آمریکا و متحدانش را هدف غیر مستقیم این توافقنامه ذکر کرده‌اند.

همچنین به گفته رویترز، این توافقنامه بر "راه اندازی فوری کانال‌های ارتباطی در صورت بروز هر گونه تهدید نظامی احتمالی علیه یکی از دو طرف توافقنامه" تصریح دارد.

در این توافقنامه تصریح شده است "طبق ماده 51 از منشور سازمان ملل – که به افراد و کشورها حق دفاع از خود در برابر حملات مسلحانه می‌دهد-، چنانچه یکی از دو طرف هدف حملات نظامی، طرف دیگر موظف است هر چه زودتر به کمک تسلیحاتی و غیر تسلیحاتی از آن کشور بپردازد."

بدون تردید هر یک از بندهای این توافقنامه – که بر همکاری در زمینه‌های حساس مثل هسته‌ای و هوش مصنوعی تصریح دارند – به منزله چالشی برای غرب – که از ابتدای جنگ اوکراین رو در روی روسیه قرار گرفته‌اند – به حساب می‌آید.

برخی تحلیل‌گران بیم آن دارند که این اقدام روسیه، بخشی از تلاش برای ایجاد پیمانی متشکل از کره‌شمالی، چین و ایران باشد.

پربیننده ترین خبرها