شمار کشته‌های خشونت‌ در کنیا به ۲۳ نفر رسید

شمار کشته‌های خشونت‌ در کنیا به ۲۳ نفر رسید
پنج‌شنبه 7 تير 1403 - 08:54

منابع خبری گزارش دادند که شمار کشته‌های اعتراضات به افزایش مالیات‌ها در کنیا به ۲۳ نفر رسیده است.

العالم - آفریقا

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، منابع درمانی در کنیا اعلام کردند که شمار کشته‌های اعتراضات به افزایش مالیات‌ها در این کشور به ۲۳ نفر رسیده و ۲۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا با امضای قانونی که باعث آغاز این ناآرامی‌ها شده مخالفت و قانون را به مجلس بازگردانده است.

در پی تصویب قانون افزایش مالیات از سوی پارلمان کنیا و تلاش معترضان برای هجوم به سمت این نهاد قانونگذار، پلیس برای متفرق کردن جمعیت معترض به سوی آنها تیراندازی کرده است.

در پی تیراندازی پلیس به سمت معترضان دست کم پنج نفر کشته، ده‌ها تن زخمی شدند و بخش‌هایی از ساختمان پارلمان به آتش کشیده شده است.

پلیس کنیا پس از هجوم معترضان به سمت پارلمان نخست تلاش کرد با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش، جمعیت را متفرق کند اما پس از تداوم هجوم معترضان، به سمت آنها تیراندازی کرد.

رئیس جمهور کنیا از ارتش این کشور خواست برای سرکوب اعتراضات ضد دولتی وارد عمل شود و گفت که نیروها برای محافظت از اموال و آرامش مردم کنیا اعزام خواهند شد تا مردم بدون نگرانی برای اموال خود شب را سپری کنند. اعتراضات مسالمت آمیز به تخریب و آشوب رسیده است و همه مجرمان مجازات خواهند شد.

به گزارش ایرنا، مخالفان افزایش مالیات در کنیا که آن را عامل بحران معیشتی می‌دانند، خواهان کناره‌گیری روتو رئیس جمهور این کشور هستند.

روتو که نزدیک به دو سال پیش و در پی کارزار حمایتی از کارگران فقیر کنیایی به پیروزی رسید، از سوی صندوق بین‌المللی پول برای کاهش کسری بودجه برای دریافت کمک مالی بیشتر و جامعه فقیر تحت فشار است. گفته می‌شود، هدف دولت از ارائه این لایحه تلاش برای کاهش بار سنگین بدهی خارجی کنیا است.

سفارتخانه‌ها و دفاتر دیپلماتیک ۱۳ کشور غربی از جمله کانادا، آلمان، انگلیس و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند «از صحنه‌های خشونت‌آمیزی که در خارج از پارلمان کنیا شاهد بودیم، شوکه شدیم.»

پربیننده ترین خبرها