پاسخ عراق به گزافه گویی نماینده کنگره آمریکا

پاسخ عراق به گزافه گویی نماینده کنگره آمریکا
يکشنبه 10 تير 1403 - 09:04

وزارت امور خارجه عراق اظهارات "مایک والتز"، نماینده کنگره آمریکا علیه "فائق زیدان"، رئیس شورای قضایی عراق را رد کرد و آن را "دخالت آشکار در امور عراق" خواند.

العالم - عراق

این وزارتخانه در بیانیه‌ای، بر رد کامل اظهارات نماینده کنگره آمریکا تاکید کرد و همچنین آن را تجاوزی آشکار به مقام قاضی عراق و "مداخله آشکار در امور داخلی" این کشور، در راستای نفوذ بر قوه قضاییه دانست.

بر اساس این بیانیه، وزارت امور خارجه عراق از تلاش برای مشارکت کنگره آمریکا در چنین موضوعاتی ابراز تاسف کرد، و گفت "این اقدامات مداخله در حاکمیت کشورها و سیستم های قضایی آنها است".

در همین رابطه محسن المندلاوی، رئیس موقت مجلس نمایندگان عراق نیز به نوبه خود نسبت به "پیش نویس کنگره آمریکا علیه رئیس قوه قضائیه عراق" هشدار داد و در بیانیه ای گفت: "آنچه توسط آمریکایی ها در خصوص ارائه پیش نویس اصلاحیه قانون توسط مایک والتز، نماینده جمهوری خواه کنگره و گنجاندن بند مربوط به رئیس مجلس نمایندگان، فایق زیدان، گزارش شده، سابقه ای سیاه درکارنامه اقدامات دولت (ایالات متحده آمریکا) وشخص رئیس جمهور آن جو بایدن ثبت خواهد شد که آشکارا از هولناک ترین کشتار جمعی گروه های صهیونیستی علیه مردم غزه حمایت کرده و می کند ، وامروز نیز بدون توجیه قانونی اجازه چنین کاری را می دهد، وتهدید به حمله به حاکمیت کشورها و نمادهای آنها می کند.

المندلاوی از وزارت امور خارجه عراق خواست تا "از طریق ابزارهای دیپلماتیک خود پیامی مستقیم ارائه دهد که عراق با تمام اختیاراتش، مداخلاتی اینچنین آزار دهنده را که از زبان نماینده کنگره آمریکا عنوان می شود را ابزار نفوذ در کشورها می داند و قاطعانه آن را رد می کند.

وی تاکید کرد "عراق یک کشور مستقل است و روابط آن باهمه کشورها بر پایه ی احترام متقابل بنا نهاده شده است".

شایان ذکرست "والتز" روز پنجشنبه در توئیتی با بازنشر گزارش وب‌سایت آمریکایی "واشنگتن فری بیکن"، نوشت که در آن در خصوص ارتباط شورای عالی قضایی عراق و رئیس‌ آن"زیدان"،با جمهوری اسلامی ایران گزافه گوئی کرده بود.

پربیننده ترین خبرها