اردوغان درصدد شراکت با اسد علیه کُردها است

اردوغان درصدد شراکت با اسد علیه کُردها است
دوشنبه 11 تير 1403 - 17:42

در حالی‌که رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا و برای چندمین خواستار دیدار با همتای سوری خود شده است، یک روزنامه‌نگار ترک نوشت: اردوغان از اسد می‌خواهد که این دو کشور علیه کُردها با هم همکاری و مشارکت داشته باشند.

العالم - سوریه

اظهارات "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه درباره آمادگی کشورش برای عادی‌سازی روابط با ترکیه جنجالی گسترده به‌پا کرده است و با این حال، "بشار اسد" شرط‌هایی را که قبلا در این‌باره مطرح کرده بود، تکرار کرد.

به دنبال اظهارات بشار اسد، رجب طیب اردوغان گفت: در گذشته روابط‌مان با سوریه را به شکل بسیار حیاتی حفظ کردیم.. همان‌طور که می‌دانید روابط ما با آقای بشار اسد به حد روابط خانوادگی رسید و اینکه این اتفاق نیفتد غیرممکن است، اگر این اتفاق فردا نیفتد زمان دیگری رخ خواهد داد.

"هدیه لوانت" روزنامه‌نگار ترک در ارزیابی خود از اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: وقتی که می‌بینیم آنکارا به خواسته‌های دمشق اهمیت می‌دهد متوجه می‌شویم که ترکیه و سوریه می‌خواهند که قبل از تحقق شرط عقب‌نشینی از شمال سوریه و حمایت از گروه‌های مسلح، با رویکرد امنیتی امنیتی علیه کردها وارد عمل شوند.

وی درگفت‌وگو با روزنامه چپ‌گرای "اورنسال" گفت: این خواسته خوشایند دولت دمشق نیست.

لوانت در پاسخ به این سوال که آیا اسد خواهان منطقه‌ای با حکومت خودگردان در روژاوا ( منطقه کردنشین در شمال شرق، شمال و شمال غرب سوریه) است، گفت: قطعا خیر. اما نگاه دمشق به موضوع کردها در شمال شرق سوریه با نگاه آنکارا متفاوت است.

اول اینکه در آن منطقه جمعیت عرب‌نشین بسیار است و دیگر اینکه ارتش در آن منطقه به علت جنگ داخلی بیش از ده ساله خسته و فرسوده شده است. سوم اینکه، ممکن است که راهکارهای نظامی به جنگ داخلی تبدیل شود که همه در آن متضرر شوند.

چهارم اینکه اسد معتقد است که ساختار سیاسی نظامی که کردها تشکیل داده‌اند،‌ مشکلی آمریکایی است و در نتیجه، بیشتر نگرانی‌های دمشق بر این موضوع متمرکز می‌شود که آیا آمریکا از عراق و سوریه عقب‌نشینی خواهد کرد یا خیر.

لوانت ادامه داد: بعد از اظهارات بشار اسد و اردوغان،‌ هیچ نتایج ملموسی در کوتاه‌مدت حاصل نخواهد شد و با این حال شاید امکان بررسی موضوعات نظامی و امنیتی و ادامه روابط در سطح سازمان‌های اطلاعاتی وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، از مهم‌ترین مشکلاتی که سوریه و ترکیه به آن نیاز دارند، موضوع آوارگان است. آنکارا به طور ویژه خواهان بازگشت افرادی است که در مناطق تحت سلطه بشار اسد زندگی می‌کنند.

اسد گفته است که امکان بازگشت آوارگان وجود دارد اما کشور از بحران اقتصادی فجیع رنج می‌برد، همچنانکه تحریم‌های آمریکا تاثیری عمیق بر اقتصاد سوریه گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها