میدل ایست آی: ارتباط امارات با یک شرکت تولید تسلیحات حامی «اسرائیل» در جنگ غزه

میدل ایست آی: ارتباط امارات با یک شرکت تولید تسلیحات حامی «اسرائیل» در جنگ غزه
سه شنبه 12 تير 1403 - 12:25

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی گزارشی درباره رابطه امارات متحده عربی با یک شرکت صربستانی که در جریان حمله به غزه به «اسرائیل» تسلیحات می‌رساند، منتشر کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«القدس العربی» در گزارش نوشت پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در لندن گزارشی درباره رابطه امارات متحده عربی با یک شرکت صربستانی که در جریان حمله به غزه به «اسرائیل» تسلیحات می‌رساند، منتشر کرد.

تحقیقی که ماه گذشته توسط شبکه تحقیقاتی بالکان و روزنامه هاآرتص انجام و توسط وب‌سایت «بالکان اینسایت» در مقاله‌ای با عنوان «از بلگراد تا بئر السبع» منتشر شده است نشان می‌دهد میلیون‌ها دلار صادرات تسلیحات توسط شرکت متعلق به دولت صربستان به اسرائیل صورت گرفته و این شرکت روابط دیرینه‌ای با امارات دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت صرب (Yugo Import-SDPR) تسلیحاتی به ارزش 17.1 میلیون دلار از طریق هواپیماهای نظامی و غیرنظامی به سرزمین‌های اشغالی صادر کرده است.

صربستان زمانی که بخشی از یوگسلاوی بود در طول جنگ سرد، یکی از مهمترین صادرکنندگان تسلیحات بود. به گزارش فایننشال تایمز، علیرغم روابط نزدیکش با روسیه، با اوکراین روابط برقرار کرد و مهمات به ارزش 858 میلیون دلار صادر نمود.

ارزش صادرات صربستان در سال 2021 حدود 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است و به خاورمیانه هم رسیده است.

پس از بحران جهانی، صربستان، در سال 2013 در تلاش برای اخذ وام از امارات متحده عربی، قراردادهای نظامی با این کشور امضا کرد.

پیشتر امارات و عربستان سعودی در سال 2014 از این تسلیحات نظامی در حملات هوایی علیه مردم یمن نیز استفاده کردند که منجر به قربانی شدن هزاران غیرنظامی و ایجاد یک فاجعه انسانی شد.

پربیننده ترین خبرها