میراث جنگی آمریکا در لائوس

میراث جنگی آمریکا در لائوس
چهارشنبه 13 تير 1403 - 17:27

ساکنان فلات شینگ خوانگ در شمال شرقی لائوس تقریبا تمامی وسایل خود از لامپ‌های نفتی گرفته تا زنگوله گردن گاو و دیگ‌های پخت و پز را با بقایای جنگ افزار می سازند.

العالم ـ آسیا

بقایای اسلحه‌ها در لائوس ذوب می‌شود و به ابزار مفیدی مانند قاشق تبدیل می‌شود. این قاشق‌ها که به آنها قاشق‌های جنگی هم گفته می‌شود، از جمله سوغاتی‌هایی است که بازدیدکنندگان مشتاق خرید آن هستند.

لائوس، کشوری محصور در خشکی در جنوب شرقی آسیا، همچنان به عنوان کشوری که بیشترین بمباران در جهان را بر اساس نسبت بمب به جمعیت دارد، شناخته می‌شود.

از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با خلبانانش ۵۸۰ هزار بمباران علیه لائوس انجام دادند به طوری که به‌طور متوسط هر ۸ دقیقه یک بمب بر این کشور فرود می‌آمد.

این اتفاق‌ها در این کشور کوچک افتاده درحالی‌که نگاه جهان به سوی ویتنام، کشور مجاور آن معطوف بود و شاید جالب باشد بدانیم که حتی کنگره آمریکا هم از جنگی که سی‌آی‌ای علیه لائوس به راه انداخته بود خبر نداشت.

در آن زمان لائوس در جنگ آمریکا و ویتنام اعلام بی‌طرفی کرد اما طولی نکشید که به جزئی از جنگ آمریکا علیه کمونیسم تبدیل شد و بمباران‌های آمریکا علیه این کشور بخصوص مناطق شمال شرقی آن که هم مرز با ویتنام بود، آغاز شد.

سازمان اطلاعات آمریکا در واقع از چیزی ترسیده بود که نظریه دومینو نامیده می‌شود. یعنی اگر کشوری به دام کمونیسم بیفتد کشور مجاور خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. آمریکا بیم آن را داشت که کمونیسم به مناطق جنوب شرقی آسیا سرایت کند بخصوص آنکه جنبشی طرفدار کمونیسم در لائوس پدید آمده بود.

پس از آتش‌بس با ویتنام، نیروهای آمریکا از لائوس نیز خارج شدند اما کشوری بر جای گذاشتند که مالامال از بمب‌ها و جنگ افزارهایی بود که برخی از آنها هنوز منفجر نشده بودند.

پربیننده ترین خبرها