در گفت وگو با العالم؛

تحلیلگر پرتغالی: جنگ غزه موجودیت رژیم صهیونیستی را به مخاطره انداخت

يکشنبه 17 تير 1403 - 22:13

تحلیلگر و محقق امور بین الملل گفت: جنگ غزه موازنه قدرت در سطح بین المللی و سیستم بازدارندگی در خاورمیانه را به شدت تغییر داد و این امر رژیم صهیونیستی را در نقطه حساسی از تاریخ خود قرار داده چراکه می تواند موجودیت این رژیم را تغییر دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

لامیس جدید، تحلیلگر و محقق امور بین الملل از کشور پرتغال در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: جنگ غزه تا به امروز توازن در کشورهای بزرگ از جمله انتخابات آمریکا و موازنه قدرت در خاورمیانه را تغییر داده است.

او توضیح داد که این جنگ حقیقت رژیم صهیونیستی و دروغ های بزرگی را که پایه و اساس ایجاد این رژیم است، به جهانیان نشان داد.

این تحلیلگر و محقق امور بین الملل افزود: امروز حتی در غرب هم کسانی هستند که می‌گویند ممکن است امروز رژیم صهیونیستی به پایان برسد.

لامیس جدید افزود: غرب که امروز دیگر دلیلی برای حمایت همه‌جانبه از «اسرائیل» ندارد، دچار تفرقه شده است بدین معنا که برخی سیاستمداران همچنان با اندیشه صهیونیسم موافق هستند و برخی دیگر که در میان مخاطبان اروپایی و آمریکایی و حتی دانشگاهیان دارای شهرت و اعتبار هستند یا در موضع بی‌طرفانه و یا در مقابل پروژه صهیونیستی ایستادهاند.

وی گفت: کاری که مردم بزرگ فلسطین انجام دادند مواضع بسیاری را در کل جهان تغییر داد. سیستم بازدارندگی در خاورمیانه هم به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. همچنین تغییراتی در سیاستهای اصلی آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شده است. برخی کشورهایی که به نوعی در مسئله فلسطین بی‌طرف بودند نیز اکنون آشکارا در برابر این موضوع ایستادهاند.

لامیس جدید تاکید کرد که این امر رژیم صهیونیستی را در نقطه حساسی از تاریخ خود قرار داده، زیرا اختلافات بزرگی بین ارتش، کابینه و شهرک‌نشینان صهیونیست وجود دارد که پیشتر در تاریخ ایجاد این رژیم هرگز رخ نداده است و می تواند موجودیت این رژیم را تغییر دهد.

وی گفت که رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که نمی‌تواند حماس را شکست دهد - غرب و آمریکا هم این را می‌دانند - اما مصمم است به این روند ادامه دهد و تا به امروز نیز برنامه‌ای برای پساجنگ در غزه ندارد.

این تحلیلگر پرتغالی تاکید کرد که هر آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، در واقع نسل‌های آینده را برای ادامه مقاومت آماده‌ می‌کند.

وی افزود: کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل - یا هر حزب دیگری که بتواند قدرت را در «اسرائیل» به‌دست بگیرد – نمی‌تواند با همین رویه فعلی ادامه دهد، حتی نمی‌تواند در آینده وجود داشته باشد مگر اینکه راه‌حل سیاسی با ضمانت بین‌المللی، آمریکایی، اروپایی و منطقه‌ای مطرح شود.

پربیننده ترین خبرها