آیا روابط واشنگتن و تل‌آویو تحت تأثیر تنش‌های سیاسی آمریکا قرار گرفته است؟

آیا روابط واشنگتن و تل‌آویو تحت تأثیر تنش‌های سیاسی آمریکا قرار گرفته است؟
شنبه 23 تير 1403 - 12:37

کارشناس سیاسی صهیونیست با اشاره به تغییراتی که در سطوح مختلف در آمریکا رخ می‌دهد، تأکید کرد که این امر در کنار منافع خاص ایالات متحده بر روابط خارجی این کشور از جمله روابطش با اسرائیل تاثیر گذاشته است.

العالم- فلسطین اشغالی

روزنامه عبری "جروزالم پست" مقاله‌ای به قلم "زالمان شوال" با عنوان "به دلیل درگیری‌ها در واشنگتن، روابط آمریکا- اسرائیل هم‌ساز نیست" منتشر کرده است. نویسنده مقدمه مقاله خود را به کنفرانس سالیانه هرتزلیا اختصاص داده، که در نشستی با عنوان "اسرائیل بدون ایالات متحده- آیا این ممکن است؟"، بر چالش‌های مختلف پیش روی اسرائیل به‌ویژه روابط تل‌آویو- واشنگتن متمرکز بود.

نویسنده با بیان اینکه افراد مطلع به واقعیت‌های سیاسی دست‌کم به حیاتی بودن روابط اذعان دارند، خاطرنشان کرد ایالات متحده دارای منافع استراتژیک مهم و برخی منافع دیگر با اسرائیل است. ولی این بدان معنا نیست که روابط همیشه هم‌نغمه خواهد بود بلکه اختلافات همیشه موجود است و پابرجا خواهد ماند به این دلیل که هر کشوری منافع خاص خودش را دارد که لزوما منطبق با منافع نزدیک‌ترین همپیمانش نیست.

نویسنده به اختلاف حل‌نشده میان تل‌آویو و واشنگتن به‌ویژه در موضوع صادرات تسلیحات و مهمات حیاتی به رژیم اشغالگر، که درگیر جنگ نسل‌کشی علیه غزه است، متذکر شد اسرائیل نباید تغییراتی را که در حال حاضر در ایالات متحده در سطوح وسیعی از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره رخ می‌دهد، نادیده بگیرد تغییراتی که عملا می‌تواند به صورت چشمگیری بر جایگاه بین‌المللی آمریکا و روابط خارجی‌اش از جمله روابطش با اسرائیل تاثیر بگذارد.

نویسنده چندین سوال را مطرح می‌کند، از جمله: آیا آمریکا از نقش خود به عنوان یک ابرقدرت پیشرو در جهان و رهبر جهان آزاد دست کشیده است؟ آیا ارزش‌های آمریکایی که نقش مهمی در روابط بین‌المللی آن به‌ویژه با اسرائیل داشت، به ارزش‌های توخالی تبدیل شده است؟ تاثیر تغییرات جمعیتی در جامعه آمریکا بر اسرائیل و یهودیان آمریکایی چیست؟ موضع چپ‌گراها و راست‌گراها درباره یهودی‌ستیزی فزاینده چیست؟

نویسنده این مقاله در عین حال یادآور می‌شود که نتیجه انتخابات آتی آمریکا هر چه شود به شکاف در جامعه و سیاست آمریکا عمیق‌تر خواهد شد.

نویسنده به گزارش‌هایی اشاره می‌کند که حکایت از کارشکنی‌های پنهانی و علنی مقامات ارشد وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها در مسیر سیاست‌های دولت آمریکا در خاورمیانه دارد که به گفته آنها با منافع اساسی آمریکا در تضاد است.

پربیننده ترین خبرها