گزارش گاردین از بحران آوارها در غزه

گزارش گاردین از بحران آوارها در غزه
دوشنبه 25 تير 1403 - 10:50

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت برای آواربرداری از ساختمان‌های ویران شده ناشی از حملات رژیم اسرائیل به باریکه غزه به بیش از یکصد کامیون و دست‌کم 15 سال زمان نیاز است.

العالم - فلسطین اشغالی

برآوردهای سازمان ملل حاکی است، باریکه غزه بیش از 40 میلیون تن آوار دارد و هزینه آواربرداری آن حدود 600 میلیون دلار خواهد بود.

سازمان ملل همچنین احتمال می‌دهد 137297 ساختمان در باریکه غزه یعنی حدود 55 درصد از ساختمان‌ها، که بیشتر آنها مسکونی هستند از زمان شروع جنگ آسیب دیده‌اند.

این آوارها تا پنج کیلومتر مربع از باریکه غزه امتداد یافته و احتمال دارد بیشتر آثار باستانی قابل بازسازی نباشد.

برآورد سازمان ملل متحد در ماه مه حاکی است بازسازی همه خانه‌های ویران‌شده باریکه غزه تا سال 2040 ادامه خواهد یافت و حدود 40 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

سازمان ملل این زمان‌بندی و هزینه را یک " برآورد خوش‌بینانه" توصیف کرد. مدارس، زیرساخت‌های پزشکی، جاده‌ها، فاضلاب و زیرساخت‌های حیاتی نیز آسیب دیده‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد سطح خدمات بهداشتی، آموزشی و مراقبت‌های اجتماعی باریکه غزه به سال 1980 بازگشته و 44 سال توسعه باریکه غزه از بین رفته است.

یک مقام سازمان ملل گفت: "خسارات وارد شده به زیرساخت‌ها باورکردنی نیست و همه ساختمان‌های خان‌یونس آسیب دیده‌اند، بافت ظاهری منطقه تغییر کرده، تپه‌های جدید تشکیل شده و پرتاب بمب‌ها ظاهر شهر را به کلی تغییر داده است.

طبق این گزارش، انبوه آوار در سراسر نوار غزه با بمب‌های منفجر نشده و سایر مواد منفجره پر شده است که بازسازی باریکه غزه را دشوارتر می‌کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها