وال‌استریت ژورنال: " گنبد آهنین" در مقابله با پهپادهای حزب‌الله شکست خورده است

وال‌استریت ژورنال:
دوشنبه 1 مرداد 1403 - 19:29

وال استریت ژورنال نوشت که سیستم دفاع موسکی رژیم اسرائیل، موسوم به گنبد آهنین، در مقابله با پهپادهای حزب‌الله شکست خورده، و گزینه‌های جایگزین آن برای مقابله با این پهپادها، پرهزینه و خطرناک است.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه وال استریت ژورنال، امروز- دوشنبه- در گزارشی نوشت:‌ سامانه گنبد آهنین رژیم اسرائیل برای مقابله با تهدید پهپادهای حزب‌الله لبنان با مشکل شدید مواجه است. این روزنامه افزود: جایگزینهایی که این رژیم برای سرنگونی پهپادها به آن متوسل می‌شود پرهزینه است و خطرات زیادی را در بردارد.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که اسرائیل به هواپیماهای جنگنده به عنوان راه‌حل جایگزین برای مقابله با پهپادهای متکی است که یک راه‌حل پرهزینه و خطرناک محسوب می‌شود؛ زیرا خلبانان مجبور به پرواز در ارتفاعات پایین هستند و این امر باعث می‌شود که در برابر سیستمهای ضد هوایی حزب‌الله آسیبپذیر شوند.

وال استریت ژورنال افزود که تهدید پهپادها برای هدف قرار دادن شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین دیگر محدود به ریزپرنده‌های حزب‌الله نیست، زیرا چند روز پیش انفجاری بزرگ، شهر تل‌آویو در مرکز فلسطین اشغالی را لرزاند و یک کشته و ۸ تن زخمی برجای گذاشت. این عملیات که از سوی نیروهای انصارالله یمن صورت گرفت و بنا به گزارش ارتش اشغالگر، آژیرهای هشدار فعال نشدند.

زرادخانهای از پهپادها

به گزارش وال استریت ژورنال، مشکل رژیم صهیونیستی با هواپیماهای بدون سرنشین این است که کوچک و به سختی قابل تشخیص‌اند. نکته دیگر این که در مسیرهای قابل پیشبینی و قابل رصد حرکت نمی‌کنند. ضمن این که مانند موتورهای موشک، گرمای شدید تولید نمی‌کنند به همین خاطر ردیابی و انهدام موشک‌ها آسان‎تر و ارزان‌تر است.

وال استریت ژورنال نوشت: حزب‌الله از آغاز جنگ در 7 اکتبر تاکنون، توانایی خود را در حمله به اسرائیل با هواپیماهای بدون سرنشین ثابت کرده است و اغلب چندین ریزپرنده را - حداقل یکی برای شناسایی و دیگری برای بمباران - همزمان به سوی شهرهای مرزی و پایگاههای نظامی می‌فرستد تا تجهیزات نظامی حساس را هدف قرار ‌دهد.

" آریل فریش" معاون افسر امنیت در شهرک صهیونیستی " کریات شمونا" گفت که این شهرک " شهری اسرائیلی" در نزدیکی مرزهای لبنان است که از هفتم اکتوبر، مورد هدف حداقل ۶ پهپاد حامل مواد منفجره قرار گرفته است. او ادامه داد: پهپادها به تهدید اصلی تبدیل شده‌اند و ارتش بجز هواپیماهای اف۱۶، وسیله دیگری برای بازدارندگی آنها ندارد و ما به شدت نگران این مسئله هستیم.

به نوشته این روزنامه آمریکایی،‌ ضعف رژیم صهیونیستی در برابر پهپادها، نشانه‌ای بر چالش‌هایی است که این رژیم درصورت وقوع هرگونه جنگ تمام عیار با حزب‌الله متحمل خواهد شد.

گفتنی است که از آغاز تجاوز به غزه، حزب‌الله حدود ۱۰۰۰ پهپاد به سوی اراضی اشغالی فلسطین پرتاب کرده که طی آن، شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی در فاصله سه مایلی مرز ازجمله کریات شمونا را هدف قرار داده است.

" ساریت زهافی" مدیر عامل مرکز تحقیقات امنیتی "آلما" در رژیم صهیونیستی گفت که حزب‌الله همچنین توان خود در یادگیری و استفاده از نقاط کور در سامانه های دفاعی رژیم صهیونیستی با ترسیم نقشه شمال سرزمین اشغالی آن هم با استفاده از پهپادهای نظارتی را به دیگران نشان داده است.

به باور این مسئول صهیونیست، حزب‌الله دارای زرادخانه‌ای با دست‌کم ۲۵۰۰ پهپاد است و می‌تواند " با کمک ایران" قطعات بیشتری را نیز بدست آورد.

گزینه‌های دیگر هزینه‌بر هستند

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از "یوشوا کالینسکی" پژوهشگر ارشد " موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو" نوشت: پهپادهای اسرائیلی برای مقابله با این چالش ناچار به استفاده از منابع کمیاب و هزینه‌بر خود هستند. درحالی‌که پهپاد ایرانی ابابیل که مورد استفاده حزب‌الله قرار گرفته فقط ۵۰۰۰ دلار هزینه برده، یک ساعت پرواز اف۱۶ با شلیک دو موشک تقریبا ۴۵۰۰۰ دلار هزینه دارد.

به گفته او، سامانه گنبد آهنین از مورد مذکور نیز پُرهزینه‌ است، بطوری‌که رهگیری یک موشک توسط آن ۱۰۰ هزار دلار یا بیشتر هزینه دارد.

عملیات سرنگونی پهپادها با استفاده از جت، نیازمند شناسایی دستگاه‌هایی است که شناسایی آنها سخت است و تشخیص آنها از پهپادهای دوست و جنگنده‌های دیگر و همچنین هواپیماهای غیرنظامی است.

یک خلبان در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز گفت که پهپادها دارای اثر حرارتی پایینی هستند لذا جت‌ها باید در یک ردیف و بسیار نزدیک به آنها باشند تا موشک‌های حرارتی بتوانند با آنها درگیر شوند.

وال استریت ژورنال به جایگزین‌های دیگری اشاره کرد که رژیم صهیونیستی به استفاده از آنها در آینده نزدیک برای مقابله با پهپادها فکر می‌کند که یکی از آنها سامانه پرتو آهنین است و برای سرنگونی تهدیدهای هوایی، از خود لیزری متمرکز شلیک می‌کند.

شایان ذکر است که در این سامانه نقاط ضعفی وجود دارد بطوری‌که در شرایط بد هوایی کارایی آن افت کرده و قادر به سرنگونی تنها یک تهدید در هر شلیک است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها