در گفت‌وگوی اختصاصی با العالم؛

نخست‌وزیر یمن از نبرد با اسرائیل و آشتی با عربستان می‌گوید

دوشنبه 8 مرداد 1403 - 17:52

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن با اشاره به اینکه یمن به مرحله پنجم مقابله با رژیم صهیونیستی وارد شده است، تأکید کرد که عملیات نظامی یمن از دریای سرخ عبور کرده و به بندر ایلات و دریای مدیترانه رسیده است.

العالم ـ یمن

"عبدالعزیز بن حبتور" نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه "ضیف وحوار" تاکید کرد که یمن به عنوان بخشی از محور مقاومت به دفاع از مردم فلسطین و رویارویی با پروژه صهیوـآمریکایی، با تمام امکانات موجودش پایبند است.

بن حبتور گفت: یمن به عنوان بخشی از محور مقاومت، از آغاز عملیات طوفان الاقصی در غزه مسئولیت‌های دینی و اخلاقی بر عهده دارد. یمن به وظایف خود عمل می‌کند و بخشی موثر در محور مقاومت به شمار می‌رود چرا که ابزارهایی همچون دریا، تنگه و جغرافیای گسترده‌ای برای مانور دادن را در اختیار دارد.

او ادامه داد: یمن به طور طبیعی در موضوع نبرد با رژیم اشغالگر وارد شده است، آن هم رژیمی که در کشتن انسان‌های بی‌دفاع و مجروح و مفقود کردن آنها در باریکه غزه هیچ ابایی ندارد و جهان طوری در مقابل این جنایت‌هایش سکوت کرده که گویی امری عادی است.

محور مقاومت علیه ایده نژادپرستانه صهیونیستی- اروپایی- ناتویی تشکیل شد

بن حبتور خاطرنشان کرد که یمن عملیات خود برای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی را در قالب چند مرحله زمان‌بندی کرده که مرتبط با قابلیت‌های عینی، موضوعات ذهنی و تاکتیک‌های نظامی و هماهنگی با محور مقاومت است. محور مقاومت از صنعا شروع شده و از غزه، جنوب لبنان، سوریه، عراق و البته از جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد که حامی اصلی این محور است.

او افزود: محور مقاومت علیه ایده نژادپرستانه صهیونیستی- اروپایی- ناتویی تشکیل شده است. نزدیک به ۷۶ سال است که مردم فلسطین تحت چنین شکنجه‌ها و ستم‌های صهیونیستی قرار گرفته‌اند، لذا یمن به دفاع از این مردم اهتمام می‌ورزد.

وارد عملیات پنجم درگیری شده‌ایم

نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن خاطرنشان کرد: وارد شدن عملیات یمن به مرحله پنجم به این معناست که یمن از هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ، خلیج عدن، باب المندب، دریای عرب و اقیانوس هند عبور کرده و به بندر ام الرشراش، عمق دریای مدیترانه، بندر اسدود و بندر حیفا رسیده است.

بن حبتور تاکید کرد: وضعیت تغییر کرده زیرا وارد مرحله مهمی شده‌ایم و آن، مرحله شکستن استخوان است. اروپا و آمریکا بطور گستاخانه و غیر اخلاقی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و به مرحله‌ای رسیده اند که به کشتن انسان‌ها افتخار می‌کنند، آن هم وقتی که دادگاه بین‌المللی تاسیس شده به دست خودشان آنچه در غزه رخ می‌دهد را به "حذف فیزیکی" توصیف کرده است.

او درخصوص تهدیدهای آمریکا و غزب درخصوص افزایش عملیات‌های یمن علیه رژیم صهیونیستی گفت: اینها ده سال است که با یمن می‌جنگند و آن را در محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار داده‌اند و تمامی شهرها، فرودگاه‌ها و بنادر آن را بمباران کرده‌اند اما ارتش و مردم یمن به طور شگفت‌انگیزی ایستادگی می‌کنند. اکنون نیز این مسئله با شراکت ما با همه محور مقاومت برای ابطال و ناکام گذاشتن پروژه صهیونیستی تقویت شده است.

بن حبتور تاکید کرد که تجاوز آمریکایی-بریتانیایی به یمن نتوانست هیچ یک از اهداف آنها را تحقق بخشد. او افزود: "ما خون‌های زیادی در این راه داده‌ایم اما ارزش هدف‌مان را دارد زیرا ما در کنار مردمی ایستاده‌ایم که هر لحظه خونشان بر زمین ریخته می‌شود و کسی جز محور مقاومت نمی‌تواند آنها را نجات دهد".

نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن بیان داشت که یمن با هرآنچه در اختیار دارد با رژیم صهیونیستی مبارزه خواهد کرد: "ما مجموعه‌ای از اهداف را درنظر داریم و پهپاد یافا جزو اولین ابزارهای ما برای دستیابی به آن اهداف است. ما مجموعه‌ای از ابزارهای دیگر را نیز بکار خواهیم گرفت."

انتقال نبرد به عمق فلسطین اشغالی

او درخصوص پهپاد یافا و انتقال نبرد به عمق رژیم صهیونیستی گفت: این شاخصی مبنی بر جدی بودن تصمیم سیاسی یمن با مشارکت محور مقاومت در ایستادگی دربرابر تجاوز علیه مردم فلسطین است. علاوه بر آن، اسرائیل دیگر آن غولی که از خود در رسانه‌ها ساخته و برایش تبلیغ شده بود نیست. از این رو رژیم صهیونیستی دشمنی معمولی بیش نیست که به سلاح و تاکتیک مسلح است و ما نیز مبارزان و مجاهدانی هستیم که علاوه بر تاکتیک، اراده‌ای درونی داریم که اجازه نمی‌دهیم بیگانگان برای ما تصمیم‌گیری کنند.

بن حبتور تاکید کرد که یمن از ده سال گذشته با مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌جنگیده ولی اکنون مستقیما با دشمن صهیونیستی، آمریکایی و بریتانیایی وارد نبرد شده است.

نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن بیان داشت: یمن به جایی رسیده که دیگر در دریای سرخ، خلیج عدن و اقیانوس هند هدفی برای حمله ندارد بلکه هدفش را در بندر ام الرشراش یعنی ایلات پیدا کرده و آن را محاصره کرده است، بطوری‌که رئیس این بندر از دولت رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرده تا بندر را از وضعیت توقف صددرصدی آن نجات دهد.

او ادامه داد: ما آماده درگیری در هر سطحی هستیم زیرا مسئله برای ما زندگی عزتمندانه مردم فلسطین در سرزمین خودشان است، پس کنار آنها می‌مانیم و با همه توان خود از آنها حمایت می‌کنیم.

یمن معادله جدیدی را تحمیل کرد

بن حبتور در ادامه خاطرنشان کرد که یمن معادله جدیدی را تحمیل کرد که در آن توانست دستاوردهایی را محقق کند که کشورهای بزرگی که ارتش‌های قدرتمند و سلاح‌های پیشرفته دارند، نتوانستند آن را محقق کنند. ما با توانمندی‌های محدود اما سطح بالا توانستیم دریای سرخ را به روی کشتی‌های رژیم صهیونیستی و همپیمانانش ببندیم و حتی به دریای مدیترانه نیز رسیدیم.

بن حبتور تاکید کرد: یمن بخشی از محور مقاومت است و هدف این محور خنثی کردن همه پروژه‌های صهیونیستی و اثبات این موضوع است که این محور عربی- اسلامی در برخورد با دشمن قاطع و مسئولانه برخورد می‌کند. لذا رژیم صهیونیستی دیگر در امان نیست و بقای آن در خطر است؛ زیرا از هوا، دریا و زمین محاصره شده است. از شمال فلسطین در محاصره مقاومت لبنان و از شرق در محاصره مقاومت یمن و عراق و از داخل در محاصره مقاومت فلسطین قرار دارد.

بن حبتور تاکید کرد: پس از طوفان الاقصی معادله دگرگون شد و حمایت از محور مقاومت گسترش یافت.

بقای رژیم صهیونیستی در هاله‌ای از ابهام است

وی گفت: رژیم صهیونیستی برای این تأسیس شد تا حافظ منافع نظامی، اقتصادی و فناوری آمریکا و اروپای غربی در خاورمیانه باشد اما امروز بقا و تداوم آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مانند پهپاد هدهد که باعث شد اهداف مختلف در رژیم صهیونیستی در تیررس مقاومت لبنان باشد و به این شکل ضربه‌ای سهمگین به ابهت آمریکایی- غربی وارد کرد.

بن حبتور تصریح کرد: آمریکا، انگلیس و ناتو برای دفاع از منافع خود رژیم صهیونیستی را تأسیس کردند، اما اگر این رژیم به سربارشان تبدیل شود به راحتی آن را رها می‌‌کنند. اما محور مقاومت هرگز مقاومت فلسطین را رها نمی‌کند و در کنار مردم این سرزمین با دشمن می‌جنگد به ویژه از 7 اکتبر که تمام معادلات را به هم ریخت.

بن حبطور تاکید کرد: خواسته ما از حکام عرب و مردم کشورهای عربی و اسلامی آن است که به وظیفه خود نسبت به فلسطین عمل کنند. متاسفانه حکومت‌های عربی در حالی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و به این رژیم کشتی و تریلی‌های حاوی کمک می‌فرستند که مردم فلسطین از گرسنگی و تشنگی می‌میرند، اما ملت‌های عرب با همبستگی خود با ملت فلسطین معادلات را تغییر خواهند داد. لذا نمی‌توانیم از حکام عرب انتظاری داشته باشیم اما اگر مردم کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند خدمت بزرگی به آرمان و مردم مقاوم فلسطین کرده‌اند.

وی درباره اینکه آیا موضع یمن در حمایت از فلسطین و ارتباط آن با پرونده صلح بین صنعا و ریاض، بر این موضع تأثیر منفی خواهد گذاشت یا خیر، گفت: حتما ما با کشورهای که علیه یمن جنگ به راه انداخته‌اند اختلاف داریم لذا از سیاستمداران عرب می‌خواهیم از این موضع‌شان عدول کنند. اختلاف ما با رژیم صهیونیستی نیز استراتژیک و اصولی است پس به خاطر عادی‌‌سازی رابطه با عربستان یا امارات نمی‌توانیم با دشمن مصالحه کنیم. 10 سال است که با ما می‌جنگند اما هرگز موضعمان را تغییر ندادیم.

برای آشتی با سعودی و امارات آماده‌ایم

بن حبتور درباره آشتی صنعا و ریاض گفت: عملاً بیش از یک سال قبل به خطوط مشترک رسیدیم و حل مشکلات انسانی را پذیرفتیم و سپس به اختلافات سیاسی داخلی بین ما و دشمن و مزدورانش پرداختیم. ما برای صلح با سعودی و امارات آماده‌ایم و اگر آنها دست دوستی دراز کنند ما نیز دست دوستی به طرف آنان دراز خواهیم کرد تا صلح در کشورمان برقرار شود.

پربیننده ترین خبرها