روزنامه تلگراف: حماس از بی سابقه ترین تاکتیک های جنگ شهری برخوردار است

روزنامه تلگراف: حماس از بی سابقه ترین تاکتیک های جنگ شهری برخوردار است
دوشنبه 15 مرداد 1403 - 12:06

روزنامه انگلیسی تلگراف با استناد به اعترافات رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم «اسرائیل» و کارشناس جنگ شهری، از تاکتیک های جنگی موفق مقاومت فلسطین در مقابله با رژيم صهیونیستی در باریکه ی غزه پرده برداشت.

العالم-فلسطین

این روزنامه انگلیسی تاکید کرد که حماس برخی تاکتیک های رایج دفاع شهری را به شیوه ای ماهرانه و بی سابقه علیه ارتش اشغالگر به کار گرفته است.

تلگراف خاطرنشان کرد: زمانی که «ارتش» اسرائیل وارد غزه شد، در ابتدا با مقاومت محدودی مواجه شد و خودروهای اسرائیلی از مسیرهای اصلی عبور کردند و خیلی راحت در مسیر ایجاد پایگاه‌های عملیاتی پیشرفته پیشروی کردند بدون این که با مقابله جدی رزمندگان حماس در مرزها روبرو شوند.

این روزنامه به نقل از نظامیان اسرائیلی نوشت: آنها به برخی پایگاه های حماس یورش بردند ولی کسی در این پایگاه ها نبود.

تلگراف نوشت: این شیوه جنگ حماس، ارتش صهیونیستی را مجبور کرد تنها در جاهایی بجنگد که از نظر موقعیتی مناسب حماس است و بسیاری از دستاوردهای تاکتیکی زودهنگام حماس به تاکتیک مراقبتی آن برمی گردد.

این روزنامه افزود: به این ترتیب تانک های ارتش اسرائیل به محض این که در مکانی که صهیونیست ها به گمان خود تصور کردند امن است، مستقر می شدند، هدف نیروهای مقاومت فلسطین قرار می گرفتند.

تلگراف با اذعان به این که مقاومت فلسطین همچنان بر بیشتر مناطق باریکه ی غزه سیطره دارد تاکید کرد که این امر این امکان را به حماس داده است که با تکیه به مراقبان غیرنظامی و دوربین های مداربسته تمام تحرکات صهیونیست ها را در باریکه ی غزه زیر نظر بگیرد و حمله لازم را علیه آن انجام دهد.

تلگراف خاطرنشان کرد که به محض این که نیروهای صهیونیستی به عمق غزه یورش بردند، تانک های آنها که از پیشرفته ترین تانک های دنیاست، به غنائم جنگی ارزشمندی برای مقاومت تبدیل شدند و ویدیوهای متعددی نیز از کمین های مقاومت علیه تانک های دشمن صهیونیستی منتشر شده است.

تلگراف افزود: براساس این تاکتیک در بسیاری از ویدیوهای منتشر شده دیده شده است که نیروهای پیاده نظام اسرائيل بعد از خودروهای نظامی گرفتار رزمندگان مقاومتی شده اند که از تونل ها سربرآورده و این نیروهای را از مسافت نزدیک مورد حمله قرار داده اند.

آخرین مساله ای که این روزنامه آن را بعنوان «کارآمدترین تاکتیک‌های کمین حماس» توصیف می کند، کشاندن نظامیان اسرائيلی به مناطق یا ساختمان‌هایی است که مواد منفجره در آن‌ها کار گذاشته شده است.

از سوی دیگر، منابعی در «ارتش» اسرائیل گفتند که «حماس یک سیستم پیچیده و متغیر از علائم هشدار دهنده روی ساختمان‌ها دارد تا به هم رزمان خود کمک کند بین تله‌ها و انبارهای اسلحه ایمن تمایز قائل شوند.» همچنین از تجهیزات و لباس‌های نظامی اسرائیل برای جذب صهیونیست ها به ساختمان‌ها قبل از منفجر کردن آنها استفاده می‌کند.

جان اسپنسر، کارشناس «مؤسسه جنگ مدرن» در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت در این خصوص می گوید: تاکتیک های کارآمد مقاومت فلسطین ارتش صهیونیستی را مجبور کرده است که تاکتیک های خود را تغییر دهد.

وی افزود: غزه حتی در مقایسه با موصل و استالینگراد ثابت کرده است که یکی از دشوارترین جنگ های نوین در تاریخ محسوب می شود و مقاومت 15 سال برای چنین لحظه ای آماده شده و تلاش کرده است که هر وجب از خاک این منطقه را به مشکلی جدی برای مدعی ترین ارتش جهان به جهنم تبدیل کند.

اسپنسر اعتراف کرد که نظامیان اسرائيلی با این واقعیت مواجه شده اند که هر ساختمانی در غزه یک بمب یا تله و هر دریچه تونلی یک دام است.

تمیر هایمان رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل نیز با تاکید بر این که حماس غزه را (چه در زیر زمین و چه در روی آن) در سیطره ی کامل خود گرفته است، اعتراف می کند که جنگ کنونی غزه دشوارترین جنگ تاریخ ارتش اسرائیل است.

پربیننده ترین خبرها