تحلیل هاآرتص درباره رویای نتانیاهو برای آغاز جنگ جهانی سوم

تحلیل هاآرتص درباره رویای نتانیاهو برای آغاز جنگ جهانی سوم
چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 11:45

یکی از نتایج ترور اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس، ارسال گسترده نیروها و تجهیزات آمریکایی به منطقه توسط جو بایدن رییس جمهور آمریکا بود، درهمین حال نتانیاهو برای راه انداختن جنگ جهانی سوم، سعی می کند از پایان جنگ غزه ممانعت شود و در تصورات مالیخولیایی خود، پیروزی در این جنگ را به عنوان میراثی برای خود متصور است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم، روزنامه صهیونیستی هاارتس با انتشار مقاله ای با عنوان "نتانیاهو به دنبال جنگ جهانی است"، نخست وزیر این رژیم را خطری برای امنیت جهانی توصیف و خاطرنشان کرد که وی در سخنرانی ماه گذشته در کنگره آمریکا ادعا کرده بود که "اسرائیل" پرچمدار جنگی است که غرب علیه اسلام افراطی راه انداخته است یا به تعبیر وی پرچمدار "جنگ بین بربریت و تمدن" است.

روگل آلفر نویسنده این مقاله خاطرنشان می کند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به آمریکایی ها گفته است که تل آویو به نیابت از آنها و برای دفاع از آنها می جنگد. بنابراین، این آمریکاست که باید از این رژیم تشکر کند و نه بر عکس.

در این مقاله آمده است که نتانیاهو مدعی است کمک های عظیمی که "اسرائیل" از آمریکا دریافت می کند در واقع "برای منافع حیاتی آمریکا هزینه می شود و هر قدر که آمریکا این کمک ها را بیشتر کند، به منافع خودش خدمت می کند."

در این مقاله آمده است نتانیاهو خودش را یک عنصر مهم و فعال در دنیای آزاد می داند.

نویسنده روزنامه صهیونیستی هاارتس با اشاره به گفتگوی نتانیاهو با مجله تایم یادآور شد که نتانیاهو به این مجله هم گفته بود که حمله 7 اکتبر سال گذشته (15 مهر ماه/ عملیات طوفان الاقصی) از نظر وی شبیه پرل هاربر است و سخنانش در کنگره حکایت از آن دارد که او خود را مثل فرانکلین روزولت (رییس جمهور آمریکا و پیروز جنگ جهانی دوم) می داند که وظیفه ای استراتژیک و اخلاقی برای آغاز جنگ جهانی برای خود در نظر گرفته است.

گفتنی است که حمله به پرل هاربر که از سوی مرکز فرماندهی نظامی امپراتوری ژاپن عملیات هاوایی یا عملیات زی خوانده می‌شد، حملهٔ ناگهانی نیروهای هوایی و دریایی امپراتوری ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده در پرل هاربر در ساعت ۷:۴۸ (به وقت هاوایی) صبح روز یکشنبه ۷ دسامبر سال ۱۹۴۱ بود که موجب ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم شد.

در ادامه مقاله روزنامه هاآرتس آمده است: نتانیاهو آمریکا را صرفا "وکیل خود" می داند و لذا معتقد است که باید تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند. "نتانیاهو مدعی است که منافع آمریکا را بهتتر از بایدن تشخصی می دهد و بیشتر از او برای تأمین این منافع تلاش می کند".

نویسنده مقاله نتانیاهو را "یک استراتژیست بد توصیف و خاطرنشان می کند، او بود که بدون در نظر گرفتن دامن انتقام، دستور ترور اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس در تهران و فؤاد شکر فرمانده ارشد حزب الله در ضاحیه لبنان را صادر کرد". لذا این سئوال را مطرح می‌کند که "نتانیاهو آیا واقعا فکر انتقام را نکرده بود"؟ و خود در جواب می‌گوید: "کسی که خود را طلایه دار جنگ با بربرها می‌داند حتما این را هم می‌داند که ترور ( یک شخصیت معروف در زمان و مکان خاص)‌ می‌تواند سرآغاز جنگ جهانی باشد که سالها به طول می انجامد و در نتیجه بقای او را در قدرت تضمین می‌کند". وی افزود: "این جنگ جهانی همان کودکی است که نتانیاهو آن را بزرگ کرده و اکنون استراتژی او به ثمر رسیده است."

به گفته این نویسنده، رؤیای نتانیاهو این است که دنیا همیشه در حال آشفتگی و هرج و مرج باشد و "اسرائیل" در کانون این آشفتگی قرار گیرد.

این نویسنده معتقد است که یکی از نتایج ترور هنیه، ارسال گسترده نیروها و تجهیزات آمریکایی به منطقه توسط بایدن بود. وی می گوید: "نتانیاهو برای آغاز جنگ جهانی سعی می کند از پایان جنگ غزه ممانعت شود و در تصورات مالیخولیایی خود، پیروزی در جنگ جهانی علیه بربرها، میراث او خواهد شد."

نویسنده با اشاره دیگری به گفتگوی مجله تایم با نخست وزیر رژیم اشغالگر می گوید: "نتانیاهو خود را با جورج بوش پس از حملات 11 سپتامبر مقایسه می کند." نتانیاهو همیشه خود را در زمره رهبران امپراطوری های بزرگ جهان می داند و بر همین اساس رفتار می کند و به همین دلیل همیشه در اوج غرور و سرمستی است. او دیدگاه خود را درباره پایان جهان تحقق‌یافته می داند و تصور می کند که در کتاب های تاریخ نامش در ردیف چرچیل و روزولت خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها