جهاد اسلامی: آمریکا مانع اصلی آتش‌بس در غزه است

جهاد اسلامی: آمریکا مانع اصلی آتش‌بس در غزه است
سه شنبه 6 شهريور 1403 - 00:02

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به نقش آمریکا در جلوگیری از حصول توافق آتش‌بس در غزه، گفت که این کشور کمترین فشاری به رژیم صهیونیستی وارد نکرده است.

محمد الهندی معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین شامگاه امروز دوشنبه تاکید کرد که آمریکا در مسئله مذاکرات آتش بس در غزه هیچ فشاری به رژیم صهیونیستی وارد نکرده است. الهندی که با شبکه خبری الجزیره گفتگو می‌کرد، گفت: نتانیاهو به دنبال توافق نیست ما نیز با حماس آنچه در مذاکرات قاهره رخ داد را بررسی کردیم موضع ملی ما همان چیزی بود که حماس در قاهره مطرح کرد. الهندی با اشاره به اینکه اصرار نتانیاهو برای اشغال فیلادلفیا سیاسی است و نه امنیتی، گفت: گذرگاه رفح یک مسئله داخلی فلسطین است و هیچکس نمی‌تواند نحوه اداره و مدیریت آن را بر ما تحمیل کند. وی آمریکا را مشکل اصلی آتش بس در غزه دانست و تصریح کرد: منفعت انتخاباتی کاخ سفید ایجاب می‌کند که به توافق در غزه دست پیدا کند.

"اسرائیل" باز هم دبه کرد

«اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس روز گذشته گفت: اشغالگران شروط جدیدی برای پذیرش توافق وضع کرده‌اند و از قبول آنچه پیش‌تر مورد موافقت قرار گرفته بود، سر باز می‌زنند، ما امروز به میانجیها نظر خود را درباره موضع دشمن در باقی ماندن در محور فیلادلفیا و دادن مدیریت گذرگاه رفح به طرف غیر فلسطینی اعلام کردیم.وی افزود: دولت آمریکا با سخن گفتن از توافق قریب‌الوقوع تنها در راستای اهداف انتخاباتی خود به دنبال دادن امید کاذب است. ما با شروط جدید یا چیزی جز آنچه پیش‌تر توافق کردیم، موافقت نخواهیم کرد، فداکاری‌های وصف‌ناشدنی مردم فلسطین ما را ملزم می‌کند به دنبال بهترین نتایج بوده و در این راه عقب‌نشینی نکنیم.

الهندی در ادامه با بیان اینکه حرکت مردم فلسطین بین شمال و جنوب نوار غزه باید آزادانه باشد، خاطرنشان کرد: اسرائیل در مسئله توافق آتش‌بس، به خاطر اهداف حزبی و سیاسی افراطی حاضر به پذیرش نیست. تسلط اسرائیل بر گذرگاه‌ها و محورها صرفاً توجیه است تا بتواند کنترل حرکت ساکنان نوار غزه و زندگی آنان را در دست داشته باشد. وی با بیان اینکه مقاومت با عملیات‌های روزانه خود ارتش اسرائیل را دچار فرسایش کرده و آن را مجبور خواهد کرد که از غزه خارج شود، به مخالفت طرف مصری با باقی ماندن رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا اشاره کرده و در پایان تصریح کرد: دستاوردهای مقاومت در نوار غزه باعث خواهد شد که از کرانه باختری نیز حمایت صورت گیرد.

شبکه تلویزیونی «کان» شامگاه امروز خبر داد که بعد از بازگشت مسئولان امنیتی به فلسطین اشغالی، پس از مذاکرات قاهره مسئولان سیاسی اسرائیلی برآورد کردند که فرصت دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش بس در غزه فرصت زیادی باقی نمانده است.این شبکه به نقل از منابع خود گزارش داد: باید از هر فرصتی استفاده کرد؛ هرچند این فرصت اندک باشد. تیم اسرائیلی که در قاهره باقی مانده است تمام تمرکز خود را بر روی مسئله اسامی اسرای فلسطینی قرار داده است.یک مسئول مطلع در جریان مذاکرات هم گفت: فرصت حصول توافق زیاد نیست؛ زیرا اسرائیل همچنان بر باقی ماندن در محور فیلادلفیا اصرار می‌ورزد».

رژیم صهیونیستی در پی آزادی اسرای خود و عدم خروج از «فیلادلفیا» است

به گفته این مسئول، تلاش‌های واسطه‌ها مبنی بر این است تا بتوانند تعداد موارد موفق توافق بین طرفین را افزایش دهند و سپس به مسائل به بررسی مسائلی بپردازند که اختلافات زیادی بین اسرائیل و حماس بر سر آن وجود دارد. تیم‌های مذاکراتی حاضر در قاهره بر این باورند که احتمال دستیابی به توافق وجود دارد؛ بدون اینکه امنیت رژیم صهیونیستی به خطر بیفتد و این کار با ایجاد یک دیوار طولانی در مرزهای فلسطین اشغالی که با تامین مالی آمریکا خواهد بود، میسر است. شبکه ۱۲ اسرائیل نیز به نقل از مسئولین اسرائیلی خبر داد، طرف‌های واسطه در مذاکرات غزه تصمیم دارند مسئله حضور اسرائیل در محور فیلادلفیا و گذرگاه نتساریم را به تاخیر بیندازند و در حال حاضر بر روی سایر مسائل متمرکز شود.

پربیننده ترین خبرها