روسیه: آمریکا درصدد کودتا در گرجستان است

روسیه: آمریکا درصدد کودتا در گرجستان است
چهارشنبه 7 شهريور 1403 - 12:27

سرویس اطلاعات خارجی روسیه، ایالات متحده را به توطئه برای سرنگونی نظام حاکم در گرجستان پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در ۲۶ اکتبر متهم کرد.

العالم- اروپا

روزنامه روسی "کومسومولسکایا پراودا" گزارش داد که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات پارلمانی گرجستان که قرار است در 26 اکتبر برگزار شود دولت واشنگتن از توازن قدرت سیاسی در گرجستان ناراضی است و امیدوار است که در تفلیس کودتا شود.

این روزنامه تصریح کرد که سرویس اطلاعات خارجی روسیه از نقشه آمریکا مطلع شده که هدف اصلی آن، حمایت از اپوزیسیون در گرجستان و جلوگیری از پیروزی حزب حاکم "رویا" است.

این منبع با بیان اینکه "البته، این سناریو جدید نیست: وارونه کردن حقایق و ترویج، و تحریک مردم برای حضور در خیابان‌ها و خونریزی.. در واقع، این سناریو بارها در کشورهای مختلف پیاده شده است"، متذکر شد که سرویس اطلاعات خارجی روسیه این فرضیه را رد می‌کند که اپوزیسیون گرجستان قادر به اجرای طرح کودتا باشد؛ زیرا به‌رغم تمام تلاش‌های غرب، اما اپوزیسیون همچنان در حال فروپاشی است.

در همین راستا، "واسو کاپانادزه" تحلیلگر سیاسی به این روزنامه روسی گفت که "با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات در گرجستان، وضعیت روز به روز پیچیده‌تر می‌شود؛ زیرا فشار آمریکا بر مقامات این کشور در حال افزایش است".

او با بیان اینکه "مقامات گرجستان نمی‌خواهند برای جلب رضایت آمریکا، وارد ستیز با روسیه شوند"، افزود: طبیعتاً غرب این را نمی پسندد، بنابراین آنها اوضاع را در اینجا تشدید می‌کنند و می‌کوشند که میدان را علیه تفلیس تحریک کنند.

گرجستان علیرغم اعتراضات خیابانی و محکومیت غرب، در ماه ژوئن قانونی را در مورد "عوامل خارجی" تصویب کرد که تنش‌های داخلی را در این کشور به شدت گسترش داده است. این قانون که مخالفان آن‌ را "قانون روسیه" می‌خوانند با بیانیه‌ها و اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا و اروپا رو به‌رو شده و احتمال پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا به شکل قابل توجهی را کم کرده است.

در همین حال در این مدت روابط تفلیس با مسکو بهبود یافته و تفلیس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین خودداری کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها