تنش در قفقاز؛‌ لغو رزمایش آمریکا با گرجستان به چه معناست؟

تنش در قفقاز؛‌ لغو رزمایش آمریکا با گرجستان به چه معناست؟
جمعه 5 مرداد 1403 - 16:00

اوایل ماه جاری وزارت دفاع آمریکا لغو رزمایش "شریک ویژه" که قرار بود اواخر ژوئیه در گرجستان برگزار شود را به عنوان بخشی از بررسی جامع روابط دوجانبه اعلام کرد.

العالم- آمریکا

این اقدام در واکنش به اتهامات وارد شده از سوی دولت گرجستان علیه واشنگتن و پایتخت‌های غربی در زمینه تحریک این کشور برای گشودن جبهه‌ای علیه روسیه برای کاهش فشار بر اوکراین و دست داشتن در دو کودتا علیه حزب حاکم در گرجستان صورت گرفت.

علاوه بر این، دولت گرجستان به رهبری حزب "رویا" قانون "نفوذ خارجی" را تصویب کرد که واشنگتن و دولت‌های غربی معتقدند آزادی انجمن‌ها و آزادی بیان را سرکوب می‌کند.

در پی این تصمیم، وزیر خارجه آمریکا بررسی همه‌جانبه روابط را آغاز و محدودیت ویزا برای مقامات گرجستان و اعضای خانواده آنها را اعلام کرد.

اقدامات آمریکا به عنوان بخشی از اقدامات هماهنگ غرب برای اعمال فشار بر گرجستان انجام شد؛ زیرا دانمارک کمک‌های نظامی به مبلغ 10 میلیون دلار را متوقف و اتحادیه اروپا نیز 30 میلیون یورو را که برای حمایت از ارتش گرجستان اختصاص داده بود مسدود کرد.

پس از آن‌که گرجستان نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا را در سال 2022 به دست آورد، مهمترین حادثه در 9 ژوئیه با اعلام توقف موقت روند الحاق گرجستان به اتحادیه اروپا روی داد.

این اقدامات حاکی از جدیت واشنگتن در مهار رویکرد دولت گرجستان به طرف مسکو از طریق اقداماتی است که بر توانایی‌های نظامی گرجستان که وابسته به کمک‌های آمریکا و غرب است، تأثیر منفی می‌گذارد.

همچنین بر شراکت استراتژیک گرجستان با آمریکا نیز تأثیر خواهد گذاشت. البته ممکن است این اقدام تهدیدی نیز باشد که حزب حاکم گرجستان را از مسکو دور کند و موازنه قوا در قفقاز جنوبی را تغییر دهد.

ریشه تنش بین "حزب رویا" حاکم بر گرجستان و واشنگتن به سال 2012 برمی‌گردد، زمانی که حزبی که توسط "بیدزینا ایوانیشویلی" تأسیس شد، توانست جنبش ملی متحد به رهبری "میخائیل ساکاشویلی" رئیس‌جمهور وقت که به غرب نزدیک بود را شکست دهد.

مدتی قبل نیز ایوانیشویلی از انتصاب "ایراکلی کوباخیدزه" به عنوان نخست‌وزیر خبر داد که نزدیک به مسکو است و همزمان واشنگتن را به حمایت از تلاش برای سرنگونی خود از طریق سازمان‌های جامعه مدنی و گشودن جبهه دوم علیه روسیه برای کاهش فشار بر اوکراین متهم کرد.

این مسائل همزمان با افزایش رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان با نرخ بی‌سابقه 10.1 درصد در سال 2022 همراه بود که باعث شد تجار روسی برای فرار از تحریم‌ها به گرجستان بیایند و همین مساله نوعی جایگزین برای سرمایه‌گذاری‌های غربی در گرجستان فراهم نمود.

با توجه به ترس حزب "رویا" از قصد واشنگتن برای سرنگونی‌اش در انتخابات اکتبر آینده، این حزب قانون "نفوذ خارجی" را به تصویب رساند که هدف آن محدود کردن تاثیر سازمان‌های غیر دولتی وابسته به غرب است.

دولت گرجستان هدف اصلی تعویق رزمایش را اعمال فشار بر خود قبل از انتخابات می‌داند، اما همزمان به بازگشت ترامپ به کاخ سفید نیز برای احیای روابط با آمریکا دل خوش کرده است.

پربیننده ترین خبرها