"میانجیگران سایه".. چگونه روسیه به‌رغم تحریم‌ها به توسعه ادامه می‌دهد؟

چهارشنبه 7 شهريور 1403 - 18:51

علیرغم تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل عملیات این کشور در اوکراین، مسکو موفق به ثبت نرخ رشد اقتصادی مثبت شد.

العالم - فلسطین اشغالی

علیرغم تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور به لطف میانجیگرها در آسیای مرکزی، نرخ رشد اقتصادی خود را مثبت ثبت کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت ژئوپلیتیک، روسیه در سال 2023 به رشد اقتصادی 3.6 درصدی دست یافت و با وجود 14 تحریمی که اتحادیه اروپا تاکنون اعمال کرده است، پیش‌بینی می‌شود این نرخ در سال 2024 به 3.2 درصد برسد.

به نظر می‌رسد تحریم‌هایی که صادرات انرژی روسیه، به ویژه نفت و گاز را هدف قرار داد، برای برهم زدن اقتصاد روسیه کافی نبود.

بر اساس این گزارش، ثبت رشد اقتصادی مثبت به دلیل تداوم حمایت دولت از مصرف داخلی، میانجیگرهای سایه و مهمتر از همه، نقش عمده کشورهای آسیای مرکزی به عنوان میانجی‌های اقتصادی است.

شکوفایی اقتصادی در آسیای مرکزی

ارقام نشان می‌دهد که کشورهای آسیای مرکزی در نتیجه این پویایی‌ها شاهد رشد اقتصادی مثبت و غیرمنتظره بوده‌اند؛ به عنوان مثال صادرات قزاقستان به روسیه از 40 میلیون دلار در سال 2021 به 298 میلیون دلار در سال 2023 افزایش یافته است.

واردات لوازم الکترونیکی قزاقستان از اروپا نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که نشان می‌دهد قزاقستان به واسطه‌ای برای انتقال محصولات اروپایی به روسیه تبدیل شده است و به میزان چشمگیری اقتصاد این کشور را تقویت می‌کند.

اقتصاد کشورهای دیگر مانند ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه نیز به همین ترتیب گسترش یافته است.

بر اساس گزارش قبلی اکونومیست، صادرات اتحادیه اروپا به این کشورها در سال 2023 نسبت به سال 2021 به میزان 50٪ افزایش یافته که نشان‌دهنده تغییر تجارت روسیه از شیوه مستقیم به شیوه به‌کارگیری واسطه‌ها از آسیای مرکزی است.

تحریمهای ثانویه

به گزارش وب‌سایت ژئوپلیتیک، در مواجهه با این امر، غرب به اعمال تحریمهای ثانویه علیه شرکت‌های ارمنستان و ازبکستان متوسل شد؛ با این حال، به نظر می‌رسد این استراتژی بیشتر شبیه به بازی موش و گربه است، زیرا شرکت‌های جدید می‌توانند جایگزین قبلی‌هایی شوند که در لیست سیاه تحریم قرار داشتند.

نکته اینجاست که روابط پر تنش با کشورهای آسیای مرکزی برای اتحادیه اروپایی که اکنون به طور فزایندهای به گاز طبیعی کشورهایی مانند آذربایجان متکی است، خطرناک خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها