برای اولین بار در 23 سال گذشته صورت گرفت؛

اقیانوس آرام خالی از ناو هواپیمابر آمریکایی

اقیانوس آرام خالی از ناو هواپیمابر آمریکایی
شنبه 10 شهريور 1403 - 21:55

با توجه به این سخن معروف که «هر جا ایالات متحده خلا ایجاد کند، چین بلافاصله ظاهر می‌شود»، حالا عدم حضور آمریکایی‌ها در اقیانوس آرام برای اولین بار در 23 سال گذشته وضعیت ممتاز و استثنایی را برای جولان پکن در پهنه این اقیانوس فراهم کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم،‌ دانیل کوروبکو در کتاب خود با عنوان «برهان و واقعیت» (Argumenti e Facti) درباره شرایط کنونی و وضعیت استثنایی اقیانوس آرام برای چینی‌ها، نوشت: «برای اولین بار از سال 2001، آمریکایی‌ها بدون ناو هواپیمابر در اقیانوس آرام مانده اند.»

شش ناو متعلق به ناوگان دریایی آمریکا همواره در اقیانوس آرام حضور داشتند: پنج ناو به دلایل مختلف، از جمله به دلیل تعمیر و نگهداری، نمی‌توانند به آنجا برسند. ناو ششم نیز به دلیل تشدید درگیری بین تهران و تل‌آویو، با عجله به خاورمیانه فرستاده شد.

یک ناو هواپیمابر جدید نیز در راه است که حداقل تا سه هفته دیگر به منطقه اقیانوس آرام نخواهد رسید.

آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که کم‌کم دارند تسلیم می‌شوند. همانطور که آندری کوشکین، رئیس دپارتمان تحلیل سیاسی و فرآیندهای اجتماعی و روانی در دانشگاه اقتصاد پلخانوف روسیه خاطرنشان می کند، اکنون آنها با تلاش های دیپلماتیک در منطقه در صدد هستند تا رکود پتانسیل نظامی خود را جبران کنند. به گفته کوشکین، "هر جا که ایالات متحده خلا ایجاد کند، چین بلافاصله ظاهر می‌شود." پکن اکنون در تلاش است تا آمریکایی ها را از دریای چین جنوبی خارج کند. در آنجا جزیره‌های مصنوعی بسازد و از طریق آن‌ها آب‌های سرزمینی و در نتیجه مرزهای خود را ۱۲ مایل دریایی گسترش دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: «چین قصد ندارد به این زودی وارد جنگ با تایوان شود، اما ساخت جزیره مصنوعی ابزاری برای افزایش تنش در منطقه است.

ممکن است آمریکایی‌ها سعی کنند از طریق تحریک چین، پکن را وارد درگیری در تایوان کنند. یعنی آنها سعی خواهند کرد سناریوی اوکراین را تکرار کنند و همانند کاری که با روسیه کردند، دستان دیگران را برای تضعیف چینی‌ها به کار گیرند.

پربیننده ترین خبرها