50 روز پس از انتخابات پارلمانی..

وزیر خارجه سابق "نخست وزیر" جدید فرانسه شد! / او کیست؟!

وزیر خارجه سابق
پنج‌شنبه 15 شهريور 1403 - 19:02

ریاست جمهوری فرانسه امروز پنجشنبه از انتصاب "میشل بارنیه" وزیر خارجه سابق به عنوان نخست وزیر جدید این کشور خبر داد.

العالم - اروپا

این اتفاق حدود دو ماه پس از انتخابات زودهنگام مجلس قانونگذاری، که در آن جبهه مردمی جدید "ائتلافی از احزاب چپ" بدون کسب اکثریت در پارلمان پیروز شد، رخ داد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از دیدار با رهبران احزاب سیاسی حاضر در پارلمان، در روزهای اخیر به جای دیدار با دو وزیر سابق، یعنی "خاویر برتراند"، راست گرا، و "کازنوو" سوسیالیست، با چندین شخصیت سیاسی از جمله "فرانسوا اولاند" و "نیکلا سارکوزی" روسای جمهور سابق این کشور ملاقات و گفتگو کرده است.

مکرون تشکیل دولت از جبهه مردمی جدید، ائتلاف چپی که در نتایج انتخابات زودهنگام قانونگذاری پیشرو بود، و انتصاب نامزد پیشنهادی خود "لوسی کاستیه" را به ریاست دولت، رد کرد.

*میشل بارنیه کیست؟

او یک سیاستمدار 73 ساله فرانسوی، از طرفداران پر و پا قرص اروپا، و یکی از اعضای حزب راستگرای سنتی جمهوری خواه است که به دلیل نقشش در میانجیگری برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سطح بین المللی شناخته شده است.

"بارنیه" قبل از خدمت به عنوان مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در پرونده "برگزیت"، در طول سه دهه گذشته یکی از اعضای مجلس نمایندگان، و یکی از اعضای مجلس سنا، یک وزیر در چندین دولت جناح راستی و نیز در سمت کمیسر اروپا در سیاست های منطقه ای و سپس بازار داخلی فرانسه بوده است .

وی چندین سمت وزارتی نیز در فرانسه داشته ، که از جمله آن وزیر امور خارجه از سال 2004 تا 2005، وزیر امور خارجه در امور اروپا از سال 1995 تا 1997 و وزیر محیط زیست از سال 1993 تا 1995 می باشد.

همچنین در سطح اروپا نیز به عنوان کمیسر اروپایی برای سیاست منطقه ای از سال 1999 تا 2004، و کمیسر اروپا برای بازار و خدمات داخلی از سال 2010 تا 2014، و به عنوان معاون رئیس حزب مردم اروپا از سال 2010 تا 2015 خدمت کرده است.

از سال 2007 تا 2009، "بارنیه" به عنوان وزیر کشاورزی و شیلات مشغول بوده و در 1 اکتبر 2016، کمیسیون اروپا او را به عنوان مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا برگزیت بر اساس ماده 50 پیمان اتحادیه اروپا منصوب کرد.

بارنیه پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری 2022 فرانسه شرکت کند، اما این کار را نکرد.

در همین راستا، مجله پولیتیکو به نقل از یکی از دستیاران بارنیه، گزارش داد که "تصمیم بارنیه برای کاندیداتوری حول محور این واقعیت است که او معتقد است "تجربه‌اش در دولت‌های قبلی فرانسه به عنوان یک کاتالیزور بعنوان بهترین حربه در پیشی گرفتن وی از رقبای خود عمل می‌کند .. او سیاست محلی در منطقه زادگاهش "ساووا" و اسرار سیاست ملی را خوب بلد است."

"بریس هورتفوگ، وزیر کشور سابق فرانسه در آن زمان گفته بود : "میشل بارنیه مرد قابل اعتمادی است، شهرت بین المللی خوب و تجربه قابل توجهی دارد."

به گفته منابع حزب راست میانه، "بارنیه" نشان دهنده یک "پیشرفت جدی" است و به گزارش روزنامه فیگارو " مکرون رئیس دولت فرانسه در آستانه کنار گذاشتن فرضیه انتصاب سوسیالیست سابق "برنارد کازنوو" یا "خاویر برتراند" جمهوری خواه به عنوان نخست وزیر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها