تردید آمریکا درباره توافق آتش‌بس در غزه تا قبل از پایان دوره بایدن

تردید آمریکا درباره توافق آتش‌بس در غزه تا قبل از پایان دوره بایدن
شنبه 17 شهريور 1403 - 14:55

شبکه سی ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گفت دولت آمریکا با موانع بزرگی در مسیر مذاکرات آتش‌بس در غزه رو‌به‌روست لذا بعید به نظر می‌رسد که کاخ سفید بتواند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، جنگ غزه را متوقف کند.

العالم - فلسطین اشغالی

سی ان‌ان اعلام کرد در‌ حالی‌که "جو بایدن" و معاونان ارشد وی ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند مذاکرات آتش‌بس در غزه را پیش ببرند اما موانع پیچیده‌ای رویکرد‌های عمومی را در روز‌های اخیر تغییر داده است.

سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده است که در خصوص تمایل واقعی حماس به امضای توافق با رژیم صهیونیستی تردید وجود دارد. آنها مسئولان جنبش مقاومت اسلامی حماس را به مانع‌تراشی در مسیر پیشبرد مذاکرات پس از کشف جنازه شش اسیر صهیونیست در غزه در هفته گذشته، متهم کرده‌اند.

اصرار نتانیاهو بر ادامه حمله به غزه و عدم عقب‌نشینی از محور "نتساریم" و "فیلادلفیلا" در مرکز و جنوب غزه، مذاکرات آتش‌بس را با مانع رو‌به‌رو کرده است. در‌حالی‌که حماس امضای هر‌گونه توافق را به‌پایان جنگ و بازگشت آوارگان و عقب‌نشینی نظامیان اشغالگر از سراسر باریکه غزه منوط کرده است.

"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که تحقق اهداف نظامی در غزه به "محور صلاح‌الدین " در مرز بین غزه و مصر بستگی دارد. وی گفته است که تل آویو به‌هیچ‌وجه از این محور عقب‌نشینی نمی‌کند. مقامات این رژیم و خانواده‌های اسرای اسرائیلی هم اصرار نتانیاهو بر مواضع خود در خصوص محور صلاح‌الدین را مانع توافق می‌دانند.

در این بین، شبکه سی ان‌ان به نقل از معاونان بایدن گفت که بایدن پس از انصراف از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فرصت کافی برای گفت‌وگو‌های تلفنی با سران منطقه را به‌دست آورده است. این شبکه آمریکایی اعلام کرده است که وی در هفته‌های اخیر با "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر و "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهور مصر درباره دستیابی به توافق در غزه گفت‌وگو کرده است.

سی ان‌ان به نقل از یک مسئول دموکرات نزدیک به کاخ سفید گفت که بایدن به‌تازگی علاقه زیادی به پرونده مذاکرات آتش‌بس در غزه پیدا کرده است. این شبکه همچنین به نقل از یک مقام عالی‌رتبه به جزئیات تازه‌ای از روند مذاکرات اشاره کرده است از‌جمله اینکه از مجموع ١٨ بند توافق غزه، درباره ١٤ بند آن توافق صورت گرفته است. همین مقام مسئول گفته است اختلافات باقیمانده مربوط به مقصد نظامیان اشغالگر و موضوع ٨٠٠ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است که قرار است در مرحله اول توافق آزاد شوند. "به جز این موارد، مشکلی وجود ندارد".

پربیننده ترین خبرها